Wij wonen op een zeilboot en zouden graag onze wasmachine gebruiken op een 230V 60Hz aansluiting (ipv 50Hz). Het verwarmingselement kan het natuurlijk wel hebben, maar hoe zit met met de electronica?
Bedankt voor de response. Met het sneller lopen van de motor kan ik leven als dat verder geen schade veroorzaakt (centrifuge 20% sneller??) Kunnen er problemen ontstaan met de programmaelectronica?
Ook bedankt voor de reaktie. Wil het echter niet te technisch maken.
We hebben aan boord omvormers, die prachtig 220V 50Hz maken van 12 V DC. Maar helaas is de capaciteit net te klein (2kW) voor de wasmachine, lukt wel, maar omvormer gaat steeds in overload.
Wij liggen nu in Guatemala, met een 110V 60Hz net. De isolatie transformator (voor galvanische bescherming) maakt daar 220V van, maar het blijft 60 Hz.
Ik denk er dus aan om de wasmachine daar rechtstreeks op aan te sluiten, maar vraag me af of de electronica in de wasmachine daar wel blij mee is? 20% sneller wassen is geen probleem, en als de centrifuge van 1100 toeren naar 1300 toeren gaat, des te beter. Maar kunnen er zaken defect raken??
ik denk dat er echt maar één manier is om dat te weten te komen en dat is proberen.
Nu begrijp ik wel dat je het niet te technisch wilt maken enzo omdat je daar aangemeerd ligt en mss niet over juist materiaal beschikt ed maar wat ga je doen als je wasmachine het begeeft ? hoe ga dat dan reparen?
maw ik begrijp je wel als je van iemand de zekerheid zou hebben dat het niet fout zal gaan dan kan je het doen maar ik denk dat niemand u die zekerheid zal geven. mss mailen naar de fabrikant? maar ik zou voor een degelijke blijvende oplossing gaan.
Het probleem ligt niet bij de electronica, dat maakt gebruik van zwakstroom. 3, 6, 12V DC. Een omvormer van 220V ,60Hz AC doet meestal hetzelfde bij 50Hz. Mischien wordt hij wat warmer, maar de meeste omvormers kunnen het wel aan.
Het probleem ligt bij de sterkstroom apparaten zoals de wasmachine, die vormen de AC niet om naar DC ofzo, dus alles gaat werkelijk 20% sneller. Dit kan zeker na verloop van tijd problemen veroorzaken. Ik denk aan warm worden, teveel stroom trekken, mechanische problemen. Als je wilt dat je wasmachine langer leeft gebruik calgon sluit het niet aan op 60Hz. Maar ga naar een wasserette.
Nee, ik zeg niet dat het niet kan ontploffen........... :roll:
Kijk me er niet op aan als het wel ontploft, het trekt 20% meer stroom, waarschijnlijk is de wasmachine daar niet voor ontworpen. Bij langdurige operatie kunnen er dus wel zeker dingen gebeuren met de motor. Dat kan na 2 uur, dat kan na 20 uur, 200 uur.
Een was duurt meestal langer dan 2 uur.
Maar als jij het wil wagen, dan is dat natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid. Vertel ons daarna wel hoe het is afgelopen.
Heb ik toch weer een hoop geleerd, bedankt iedereen :roll: . Zal het maximale centrifugeren 20% lager zetten, dan lijken de meeste problemen te overzien.
Er zijn trouwens een paar landen waar ze standaard een 220V 60Hz net hebben, gebruik van geimporteerde apparaten lijkt me dan een hoop problemen geven!?
Maar sommige apparaten hebben er weer geen probleem mee, zoals onze (kleine) airconditioner. Een compressor volgt dus weer andere principes.
Dat wordt einde oefening voor een electronische wasmachine. Zelfs een Senseo geeft de geest bij 60Hz. Een oude wasmachine zou ik nog wel aan durven, maar zou snel als er electronica aan te pas komt geeft ie vaak de geest.