Kan iemand mij in duidelijke en begrijpelijke taal uitleggen wat Higgs-velden nou precies zijn? Ik weet heel globaal wel wat het is, maar heb toch even een andere uitleg nodig.
Ik zal even omschrijven wat ik ervan denk te weten:
Higgs-velden zijn velden net als zwaartekrachtsvelden etc. In de eerste seconden na de oerknal was het heelal erg heet. Zo heet dat de dingen (deeltjes etc) zich heel anders gedroegen als vandaag de dag.
Deeltjes bezitten verschillende eigenschappen. Zo heb je bijvoorbeeld protonen, neutronen en fotonen. Deze deeltjes hebben een bepaalde massa (fotonen hebben dat niet). Dat maakt ze verschillend van elkaar. Higgs-velden vertragen als het ware de deeltjes, afhankelijk van hun gewicht. Een deeltje met een massa van 1 reist sneller dan een deeltje met een massa van 2. Dit komt dus doordat de Higgs-velden ze vertragen.
In die eerste fasen na de oerknal, toen het heelal erg heet was, zouden de Higgs-velden zich zo vreemd gedragen hebben dat ze alle deeltjes als gelijk beschouwden. Fotonen werden dus gelijk behandeld, net als protonen en neutronen.
Men denkt trouwens dat de Higgs-velden tegenwoordig niet meer zo'n belangrijke rol spelen. In de eerste fasen direct na de oerknal, toen ieder deeltje gelijk behandeld werd, echter wel.
Het bestaan van deze Higgs-velden is nog niet aangetoont, maar er zijn aanwijzingen dat ze wel degelijk bestaan. Higgs-velden zouden bestaan uit Higgs-bosonen. Deze zijn uiteraard ook nog niet waargenomen in de natuur.
Higgs-velden = kosmologische constante = ether = donkere energie?
Okee, dit is dus wat ik ervan denk te weten. Wat ik wil weten is waarom deze velden zo'n belangrijke rol gespeeld hebben direct na het ontstaan van het heelal, waarom het van belang was dat de deeltjes gelijk behandeld werden en of ik uberhaupt in de goede richting zit, of dat ik ergens fouten heb gemaakt.
De technische details heb ik achterwege gelaten, omdat ik ze zelf toch niet begrijp omdat ik de exacte vakken nooit heb gehad op school.