Puzzel Puzzels
solarplanet
Artikelen: 0

Re: Wetenschap versus pseudowetenschap

Nee hoor. In de middeleeuwen was het over het algemeen aangenomen dat de aarde rond was. Iig bij de middeleeuwse intellectuelen dan.
Waarom is het heden ten dage dan juist de intellectueel en de wetenschapper die volkomen zaken veronzekeren.Neem nu bv de grenswetenschap ufologie.

Dommere ontkenningen heb ik nog niet eerder meegemaakt dus houd op dat de intellektuelen in de middeleeuwen het zo vanzelfsprkend vonden dat de aarde rond was.of het moeten dezelfde eenzamen typen zijn die nu deze grenswetenschap omarmen.
Stop de overbevolking

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

OneStepForward

Nee hoor. In de middeleeuwen was het over het algemeen aangenomen dat de aarde rond was. Iig bij de middeleeuwse intellectuelen dan.
Waarom is het heden ten dage dan juist de intellectueel en de wetenschapper die volkomen zaken veronzekeren.Neem nu bv de grenswetenschap ufologie.
Ongefundeerde opmerking dat "de" intellectueel en "de" wetenschapper die pseudowetenschap zou omarmen.
Dommere ontkenningen heb ik nog niet eerder meegemaakt dus houd op dat de intellektuelen in de middeleeuwen het zo vanzelfsprkend vonden dat de aarde rond was.of het moeten dezelfde eenzamen typen zijn die nu deze grenswetenschap omarmen.
Hartelijk dank om mijn reactie een domme ontkenning te noemen.

Maar in jou geval zal ik het je vergeven. Bij iemand die ik hoger zou inschatten zou ik het als een belediging hebben gezien, maar jij weet denk ik niet beter denk ik.

Als je een klein beetje over kennis zou beschikken over de middeleeuwse geschiedenis, dan zou je weten dat deze mensen wel degelijk wisten dat de aarde rond was, en zou je ook wel snappen dat bepaalde afbeeldingen en teksten over een platte aarde met Jerusalem in het midden symboliek betreffen.

Maar ach, laten we dat maar op historisch inzicht houden, of niet?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Wouter_Masselink

Houden we het nog allemaal vriendelijk? Een flame-war zit namelijk niemand op te wachten.
"Meep meep meep." Beaker
Marco van Woerden

Mag ik hieraan toevoegen, in reactie op eigenlijk alle bovenstaanden, dat ik nooit pleitte voor censuur, en dat mijn post daar ook niet naar riekte?
Je vraag waarom ik de academicus aanwijs als controlerende macht, is simpel te beantwoorden. Er is niemand anders die het kan doen.
Het heeft niks met censuur te maken, maar gewoon met het barre feit dat de wetenschap aan zelfregulering en zelfkritiek moet doen, anders werkt het niet. Gelukkig gebeurt dit ook grootschaals, maar de mensen die het verpesten door echt 'verkeerde' wetenschap te bedrijven (nu is pseudowetenschap niet a priori verkeerd natuurlijk) moeten niet worden onderschat in hun kracht om aandacht te krijgen voor hun werk. En daaruit volgt weer het geciteerde, namelijk dat toch iemand tenminste een beetje moet opletten wat zoal het publiek bereikt.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
ArjenvS

[Edit Veertje: onderstaande discussie komt oorspronkelijk hiervandaan ]
dit gezien wetenschappers keiharde scheit hebben aan de werkelijkheid en hun specifieke vak los gaan zien van die werkelijkheid waardoor er werkelijk rare dingen kunnen onstaan.
wat is dit voor rare opmerking? (of ik begrijp hem totaal verkeerd...) :roll:

want wetenschappers proberen de werkelijkheid juist te achterhalen/ toetsen/ beschrijven of wat dan ook. het zijn juist de pseudowetenschappers die de werkelijkheid links laten liggen of er een niet toetsbare theorie over ontwikkelen!!
Dat is een misvatting. Je ziet zelfs vaak dat "pseudowetenschappers" veel sneller waarheden ontdekken dan sommige anderen. Neem nu maar eens als voorbeeld de wetenschapper die naast wiskunde ook een voorliefde voor geschiedenis heeft en zo de levensbloem (lotus) of sterrekundige zaken tegenkomt. In bijv. het oude Egypte was al veel kennis bekend hieromtrend. Je ziet dat wetenschappers die niet verder gekeken hebben dan hun eigen vak ver achterblijven in hu inzichten. Dit ontstaat omdat ze zichzelf stukbijten op hun eigen denkbeelden.

Die zogenaamde pseudo wetenschappers hebben in ieder geval een oprecht onderzoek gedaan naar allerlei zaken en daarmee hun naam op het spel gezet. Maar in alle eerlijkheid: Wie is nu een echte wetenschapper en wie een pseudo wetenschapper? Degene die alles onderzoek of degene die een gedeelte van de gegevens links laat liggen wegens de publieke opinie?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein
jdr

Wie is nu een echte wetenschapper en wie een pseudo wetenschapper? Degene die alles onderzoek of degene die een gedeelte van de gegevens links laat liggen wegens de publieke opinie?
De laatste is natuurlijk de pseudo wetenschapper, de wetenschapper hoeft het niet te hebben van de publieke opinie. De pseudo wetenschapper wel, die kan enkel zijn eer behalen bij het volk dat blind hem steunt.

Om wat meer inhoudelijk op deze discussie in te gaan: Persoonlijk houd ik van wetenschappelijke filosofie/ moderne filosofie omdat je slechts op iets door kunt redeneren. Zonder kennis valt er niks te beredeneren.

En dan lijkt me voortberedeneren op de huidige wetenschap wel de meest betrouwbare manier.

Filosofie zonder behulp van andere wetenschappen is primitieve filosofie.
ArjenvS

Windsurfer schreef:
dit gezien wetenschappers keiharde scheit hebben aan de werkelijkheid en hun specifieke vak los gaan zien van die werkelijkheid waardoor er werkelijk rare dingen kunnen onstaan.
wat is dit voor rare opmerking? (of ik begrijp hem totaal verkeerd...) :roll:

want wetenschappers proberen de werkelijkheid juist te achterhalen/ toetsen/ beschrijven of wat dan ook. het zijn juist de pseudowetenschappers die de werkelijkheid links laten liggen of er een niet toetsbare theorie over ontwikkelen!!
Dat is een misvatting. Je ziet zelfs vaak dat "pseudowetenschappers" veel sneller waarheden ontdekken dan sommige anderen. Neem nu maar eens als voorbeeld de wetenschapper die naast wiskunde ook een voorliefde voor geschiedenis heeft en zo de levensbloem (lotus) of sterrekundige zaken tegenkomt. In bijv. het oude Egypte was al veel kennis bekend hieromtrend. Je ziet dat wetenschappers die niet verder gekeken hebben dan hun eigen vak ver achterblijven in hu inzichten. Dit ontstaat omdat ze zichzelf stukbijten op hun eigen denkbeelden.

Die zogenaamde pseudo wetenschappers hebben in ieder geval een oprecht onderzoek gedaan naar allerlei zaken en daarmee hun naam op het spel gezet. Maar in alle eerlijkheid: Wie is nu een echte wetenschapper en wie een pseudo wetenschapper? Degene die alles onderzoek of degene die een gedeelte van de gegevens links laat liggen wegens de publieke opinie?
Ik zeg het verkeerd zie ik. In al mijn ijver om een punt duidelijk te maken sla ik de bal mis. Wat jij zegt klopt wel Windsurfer; je ziet alleen vaak dat mensen pseudo wetenschapper genoemd worden voor het bestuderen van obscuur bewijs materiaal. Dit vnd ik zelf heel erg raar want juist wanneer je dat bewijmateriaal links laat liggen laat je blijken dat je geen of niet voldoende interesse hebt in het onderzoeken van het specifieke onderwerp. Dan zouden die wetenschappers die dat dus niet aandurven net zo goed pseudo wetenschappers zijn als mensen die zichzelf baseren op oneigenlijk bewijs. Er zitten dus wat nuances in zeg maar.

~Albert Einstein
ArjenvS

ArjenvS schreef:Wie is nu een echte wetenschapper en wie een pseudo wetenschapper? Degene die alles onderzoek of degene die een gedeelte van de gegevens links laat liggen wegens de publieke opinie?
De laatste is natuurlijk de pseudo wetenschapper, de wetenschapper hoeft het niet te hebben van de publieke opinie. De pseudo wetenschapper wel, die kan enkel zijn eer behalen bij het volk dat blind hem steunt.

Om wat meer inhoudelijk op deze discussie in te gaan: Persoonlijk houd ik van wetenschappelijke filosofie/ moderne filosofie omdat je slechts op iets door kunt redeneren. Zonder kennis valt er niks te beredeneren.

En dan lijkt me voortberedeneren op de huidige wetenschap wel de meest betrouwbare manier.

Filosofie zonder behulp van andere wetenschappen is primitieve filosofie.
Het een kan niet zonder het ander, he?

Ik wilde je wel eventjes op de vingertjes tikken btw: wanneer je je zelf te zeer baseert op de huidige wetenschap loop je ten eerste het risico dat de huidige wetenschap "het mis heeft"; wat het van belang maakt dat je zelf dingen natelt. Ook is het van belang dingen vanuit een andere invalshoek te zien om zo iets waarlijk niets te doen. Maar ik neem aan dat de 2e je duidelijk was.

~Albert Einstein
Windsurfer

Ik zeg het verkeerd zie ik. In al mijn ijver om een punt duidelijk te maken sla ik de bal mis. Wat jij zegt klopt wel Windsurfer; je ziet alleen vaak dat mensen pseudo wetenschapper genoemd worden voor het bestuderen van obscuur bewijs materiaal. Dit vnd ik zelf heel erg raar want juist wanneer je dat bewijmateriaal links laat liggen laat je blijken dat je geen of niet voldoende interesse hebt in het onderzoeken van het specifieke onderwerp. Dan zouden die wetenschappers die dat dus niet aandurven net zo goed pseudo wetenschappers zijn als mensen die zichzelf baseren op oneigenlijk bewijs. Er zitten dus wat nuances in zeg maar.
Het is wel bewijsmateriaal of het is geen bewijsmateriaal. 'obscuur' bewijsmateriaal is een in zichzelf tegenstrijdige term, want als iets obscuur is, zal het geen 'overtuigend bewijsmateriaal' zijn, en 'bewijsmateriaal dat niet overtuigend' is, is geen bewijsmateriaal (zo, wat een zin :roll: )

De nuances zitten hem dan ook niet in het bestudeerde onderwerp, maar in de methoden die je hanteert. Je kunt het bestaan van paranormaliteit prima wetenschappelijk aanpakken. Dat is ook vaak gedaan. Maar als je de juiste manier van onderzoek erop naslaat is er geen bewijs voor het bestaan van paranormale zaken. Als je wat pseudowetenschap nagaat, barst het ervan! Maar deze laatste levert dus geen 'bewijs' in de wetenschappelijke zin van het woord.
Ik wilde je wel eventjes op de vingertjes tikken btw: wanneer je je zelf te zeer baseert op de huidige wetenschap loop je ten eerste het risico dat de huidige wetenschap "het mis heeft"; wat het van belang maakt dat je zelf dingen natelt. Ook is het van belang dingen vanuit een andere invalshoek te zien om zo iets waarlijk niets te doen. Maar ik neem aan dat de 2e je duidelijk was.
Als je je baseert op pseudowetenschappelijke invalshoek weet je op voorhand al dat er geen fundament is uberhaupt! Dus beter op de wetenschap voortbouwen dat op de pseudowetenschap uiteraard. Je argument vind ik daarom een non-argument.
ArjenvS

Maar als je de juiste manier van onderzoek erop naslaat is er geen bewijs voor het bestaan van paranormale zaken.
Dit heb je mis.
Als je je baseert op pseudowetenschappelijke invalshoek weet je op voorhand al dat er geen fundament is uberhaupt! Dus beter op de wetenschap voortbouwen dat op de pseudowetenschap uiteraard. Je argument vind ik daarom een non-argument.
Het hele argument was bedoeld om te zeggen dat er dus tussen de geaccepteerde wetenschappers tenminste net zoveel pseudo wetenschappers zitten. Komt nog bij dat de wetenschappers die wel gedegen onderzoek hebben gedaan het ook wel eens mis hebben. Omdat ze sommige dingen niet wisten gewoon bijvoorbeeld. Het belang van zelf dingen nagaan is dus 2 maal duidelijk.

Dat is wat ik bedoelde. En het was zeker ook een steek naar de gevestigde wetenschap. Maar ik ben het met je eens dat er mensen bestaan die rare onderzoeksmethoden hanteren en darom op oneigenlijk bewijs stuiten.

~Albert Einstein
Windsurfer

ArjenvS schreef:
Windsurfer schreef:
Maar als je de juiste manier van onderzoek erop naslaat is er geen bewijs voor het bestaan van paranormale zaken.
Dit heb je mis.

eeeh, weet jij iets dat de rest van de wereld niet weet? ik ben benieuwd! er liggen voor miljoenen dollars prijzengeld op je te wachten! Nee hoor, dat onderzoek bestaat zeer zeker niet.
daddycool

Windsurfer schreef:
ArjenvS schreef:
Windsurfer schreef:
Dit heb je mis.

eeeh, weet jij iets dat de rest van de wereld niet weet? ik ben benieuwd! er liggen voor miljoenen dollars prijzengeld op je te wachten! Nee hoor, dat onderzoek bestaat zeer zeker niet.

Misschien is het zinvol om te definieren wat paranormaal is en wat niet. Er is bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar graancircels waarbij de conclusie was dat de circels niet veroorzaakt konden zijn door mensen. Wat de oorzaak dan is, is niet bekend. Is dit een paranormaal verschijnsel? Is paranormaal alles wat niet door de huidige stand van de wetenschap kan worden verklaard?

Dan zal het altijd een tegenstelling blijven, want zodra de wetenschap iets kan verklaren is het niet meer paranormaal....

De scheiding wetenschap / pseudo-wetenschap is niet het zelfde als normaal / paranormaal.
Karamelk

0 please, als er ergens paranormaliteit en pseudo-wetenschap samengaan is het wel in zo'n onderzoek dat zgn bewijst dat wat platgetrapt graan "niet door mensen veroorzaakt kan zijn".
Windsurfer

Misschien is het zinvol om te definieren wat paranormaal is en wat niet. Er is bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar graancircels waarbij de conclusie was dat de circels niet veroorzaakt konden zijn door mensen. Wat de oorzaak dan is, is niet bekend. Is dit een paranormaal verschijnsel? Is paranormaal alles wat niet door de huidige stand van de wetenschap kan worden verklaard?  

Dan zal het altijd een tegenstelling blijven, want zodra de wetenschap iets kan verklaren is het niet meer paranormaal....  

De scheiding wetenschap / pseudo-wetenschap is niet het zelfde als normaal / paranormaal.
Die redenering gaat op voor ufo's : die bestaan, want er zijn 'niet-geidentificeerde vliegende objecten' in onze dampkring.

Het is niet zo dat alles wat niet bewezen is, onder het paranormale valt natuurlijk.

paranormaal heeft betrekking op waarneming buiten de zintuigen om.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paranormaal
Paranormaal of paranormale waarneming is de waarneming van zaken of gebeurtenissen buiten de gebruikelijke zintuigelijke waarneming om. Paranormale waarneming is nog nooit op wetenschappelijke wijze als feitelijk aangetoond.
over pseudowetenschap:
Pseudowetenschap is elke verzameling van kennis die beweert wetenschappelijk te zijn, maar die niet voldoet aan de normale wetenschappelijke criteria als reproduceerbaarheid, aansluiting bij bekende wetenschappelijke theorieën en resultaten, goed beschreven experimenten en potentiële falsificeerbaarheid.

Pseudowetenschap is te onderscheiden van protowetenschap door te bekijken hoe de wetenschappelijke methode is gebruikt. Protowetenschap kan worden gedefinieerd als speculatie of een hypothese welke nog niet adequaat getest is door de wetenschappelijke methode. Pseudowetenschap daarentegen wordt gekenmerkt door eenzijdige tests, soms door ontestbaar te zijn, en vaak doordat bestaande kennis zonder goede reden wordt verworpen. Toch is het vaak erg moeilijk om pseudo-wetenschap met behulp van de wetenschappelijke methode te ontmaskeren.

De grens tussen pseudo-wetenschap en echte wetenschap is vaak niet erg scherp. Veel mensen hebben geprobeerd om een duidelijke definitie van pseudo-wetenschap te geven. Soms wordt de term pseudo-wetenschap als waardeoordeel gebruikt.

Als de voorspellingen van een bepaalde theorie getest kunnen worden, dan kan het echte wetenschap zijn, hoe vreemd of verbazend de resultaten ook zijn. Als er geen enkele manier te bedenken is om de theorie te testen, dan is het meer waarschijnlijk dat het een pseudo-wetenschap is. Ook als de voorspellingen ingaan tegen experimentele resultaten of zonder enige experimentele ondersteuning conflicteert met bestaande goede theorieën, is het veld pseudowetenschappelijk. Onder andere omstandigheden is het vaak moeilijk te beslissen of het om wetenschap of pseudo-wetenschap gaat. Zo hebben bijvoorbeeld de voor- zowel als tegenstanders van het Kyoto-protocol over het broeikaseffect wetenschappers voor hun pleit ingeschakeld om hun politieke doelen te bereiken.

Velden als acupunctuur en wakend dromen kunnen misschien worden geclassificeerd als protowetenschap. Er is een kans dat wanneer ze op de juiste manier wetenschappelijk worden bestudeerd, er wetenschappelijke resultaten mee zijn te bereiken.

Vaak komt pseudowetenschap te kort in het gebruik van de wetenschappelijke methode door:

hypothesen aan te nemen zonder experimentele resultaten die ze ondersteunen.  

hypothesen aan te nemen die in tegenspraak zijn met experimentele resultaten uit het verleden.  

geen mogelijkheid te scheppen om de resultaten te reproduceren  

hypothesen te maken die onnodig gecompliceerd zijn en te veel aannamen vereisen.  

hypothesen op te stellen die niet toetsbaar of falsificeerbaar zijn.  

Geloof, theologie en spiritualiteit zijn geen pseudowetenschap (maar ook geen wetenschap). In tegenstelling tot deze gebieden van menselijke kennis beweert pseudowetenschap inzicht te geven in de wereld via 'wetenschappelijke' methoden. Theorieën die de invloed van een God of inspiratie veronderstellen worden niet tot de pseudo-wetenschap gerekend zolang ze niet zelf beweren wetenschappelijk te zijn of wetenschappelijke methoden te gebruiken.

Verschillende motieven zijn mogelijk drijfveer achter de promotie van pseudowetenschap. Deze kunnen een eenvoudige naïviteit over de wetenschappelijke methode zijn, maar ook moedwillige misleiding met als doel persoonlijk financieel gewin.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudowetenschap

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Sjorssnors

Ik vind eigenlijk dat bij zowel 'pseudo-wetenschap' als 'wetenschap' naar de resultaten gekeken moet worden, vanwege dat het 'allebei' wel naar algemeen aanvaarde methodes, of althans op normale manieren waar iedereen zich wel een idee over kan vormen, gedaan wordt. Pseudo-wetenschappen worden min-of-meer toch ook aanvaard, getuige menig gebruiker van dit forum. Het wordt zeg maar toegelaten en enigszins als 'normaal' aanvaard. 'Paranormaal' is niet normaal, maar is onderhand aangetoond wél bestaand, echter de methodiek wordt niet aanvaard, vanwege dat het niet te verklaren is. Dát is voor mij wel een heikel punt, maar moet ik toch ook onderkennen, gezien daar óók resultaten van bekend zijn. Als methoden dus aanvaard zijn, vind ik in ieder geval het uitsluiten van 'pseudo-wetenschappers', ten aanzien van wetenschappen niet aanvaardbaar, maar juist reden om aan te sporen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kennisleer, logica en wetenschapsfilosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!