Puzzel Puzzels
ArjenvS
Artikelen: 0

Re: Wetenschap versus pseudowetenschap

Windsurfer schreef:
ArjenvS schreef:
Windsurfer schreef:
Maar als je de juiste manier van onderzoek erop naslaat is er geen bewijs voor het bestaan van paranormale zaken.
Dit heb je mis.
eeeh, weet jij iets dat de rest van de wereld niet weet? ik ben benieuwd! er liggen voor miljoenen dollars prijzengeld op je te wachten! Nee hoor, dat onderzoek bestaat zeer zeker niet.
De waarheid laat zichzelf niet zo vangen Windsurfer. Om de simpele reden dat objectief onderzoek het te onderzoeken onderwerp stoort. Elke wetenschapper zal je hetzelfde zeggen.

Voorts mijn bewijs materiaal: kijk maar naar jezelf. Hoeveel dingen kun jij waar de wereld om je heen van staat te kijken? En die je niet zo 1 2 3 kunt verklaren aan de hand van wetenschap?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Windsurfer

De waarheid laat zichzelf niet zo vangen Windsurfer. Om de simpele reden dat objectief onderzoek het te onderzoeken onderwerp stoort. Elke wetenschapper zal je hetzelfde zeggen
Kun je dit toelichten voordat ik je misschien verkeerd begrijp.

volgens mij poogt een wetenschapper dat juist net niet te doen. Je wilt bij het verrichten van onderzoek het de te onderzoeken materie niet beroeren, dat is ook het hele idee van laboratoria maar ook van methodenleer.
Voorts mijn bewijs materiaal: kijk maar naar jezelf. Hoeveel dingen kun jij waar de wereld om je heen van staat te kijken? En die je niet zo 1 2 3 kunt verklaren aan de hand van wetenschap?
Zou ik dat al kunnen, dan is dat nog geen bewijsmateriaal natuurlijk!

Als ik je goed begrijp is er volgens jou naast de wetenschap nog een manier van kennisvinding. Kun je dan ook uitleggen welke dat dan is? Een voorbeeld bv. zou de zaak kunnen verduidelijken, ik ben één en al oor (oog :roll: )
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

EvilBro

Ik vind eigenlijk dat bij zowel 'pseudo-wetenschap' als 'wetenschap' naar de resultaten gekeken moet worden
En hoe moet je dat doen dan? Als ik nu beweer dat ik een steen heb die tijgers verjaagt en dit onderzocht heb door te turven hoeveel tijgers ik ben tegengekomen terwijl ik de steen bij mij had dan is mijn pseudowetenschappelijke conclusie dat mijn steen dus werkt. Mijn resultaat is dus een steen die tijgers verjaagt. Hoe kan ik dit resultaat nu sec bekijken (dus zonder de onderzoeksmethode onder de loep te nemen)? Mijn inziens zal ik een correct opgezet onderzoek moeten doen om te kijken of de pseudowetenschappelijke claim iets zinnigs zegt, maar zodra ik dat doe verplaatst het hele vraagstuk zich naar binnen de wetenschap. Een pseudowetenschappelijke claim is (mijn inziens) inhoudsloos. Dit staat los van of de claim toevallig waar of onwaar is.
, vanwege dat het 'allebei' wel naar algemeen aanvaarde methodes, of althans op normale manieren waar iedereen zich wel een idee over kan vormen, gedaan wordt.
Dit is volgens mij niet juist. Het probleem van pseudowetenschap is nu juist dat er iets mis is met de onderzoeksmethode. Anders was het wetenschap geweest.
Pseudo-wetenschappen worden min-of-meer toch ook aanvaard, getuige menig gebruiker van dit forum.
Homeopathie wordt ook algemeen geaccepteerd. Dat betekent nog niet dat het daardoor zinniger wordt. Telkens als homeopathie correct onderzocht werd (dubbel blind test) dan verdween de effectieviteit van homeopathie. Dat de meeste mensen dit niet doen (dubbel blind testen) verandert niks aan wat homeopathie doet. De 'resultaten' van pseudowetenschap worden dus ook niet plots zinnig als maar genoeg mensen er in geloven.
'Paranormaal' is niet normaal, maar is onderhand aangetoond wél bestaand,
Voorbeeld? Er is mij geen geval bekend.
echter de methodiek wordt niet aanvaard,
Ik: Ik heb bewijs voor de grote megawuppy Rondar gevonden.

Jij: Wat dan?

Ik: Als ik dit knopje indruk zal Rondar licht doen schijnen in deze kamer. Aanshouw (ik druk op het knopje en het licht gaat aan).

Jij: eh, dat is onzin... dat is gewoon een lichtschakelaar.

Ik: Nee, het is bewijs voor Rondar. Je accepteerd enkel mijn methodiek niet. Aanschouw enkel mijn resultaten! Rondar bestaat!

(Ik hoop dat deze poging tot humor toch het probleem aantoont van de door jouw ingenomen positie.)
vanwege dat het niet te verklaren is.
Dit is een vaak gemaakte fout. Of iets te verklaren is is niet nodig om aan te tonen dat er een fenomeen is. Er is geen verklaring waarom er positieve en negatieve ladingen zijn. Dit is echter geen enkel probleem om toch aan te tonen dat er wel zoiets als een positieve en een negatieve lading is.

Het probleem bij onderzoek naar het paranormale is niet dat de resultaten niet te verklaren zijn. Het probleem is dat de resultaten er niet zijn als je je onderzoek correct opzet.
Dát is voor mij wel een heikel punt, maar moet ik toch ook onderkennen, gezien daar óók resultaten van bekend zijn.
Show us the money!
Als methoden dus aanvaard zijn, vind ik in ieder geval het uitsluiten van 'pseudo-wetenschappers', ten aanzien van wetenschappen niet aanvaardbaar, maar juist reden om aan te sporen.
Het probleem is dus dat hun methoden niet aanvaard zijn.
ArjenvS

Als ik je goed begrijp is er volgens jou naast de wetenschap nog een manier van kennisvinding. Kun je dan ook uitleggen welke dat dan is? Een voorbeeld bv. zou de zaak kunnen verduidelijken, ik ben één en al oor (oog :roll: )
Helemaal niet; er is er maar 1. En dat is niet door het soort onderzoek waar jij hier op doelt.
Windsurfer schreef:Kun je dit toelichten voordat ik je misschien verkeerd begrijp.  

volgens mij poogt een wetenschapper dat juist net niet te doen. Je wilt bij het verrichten van onderzoek het de te onderzoeken materie niet beroeren, dat is ook het hele idee van laboratoria maar ook van methodenleer.
Hat grappige is dat je bij het verrichten van onderzoek de materie uiteraard altijd beroerd. Je krijgt dus altijd een gekleurd beeld. In de quantum mechanica bevindt zichzelf het beste voorbeeld. De moeilijkheid aldaar is namelijk dat je niet zovel de snelheid als de richting van een deeltje (electron van het voorbeeld dat ik las) meten. Wanneer je de richting meet beïnvloedt je namelijk al de snelheid en vice versa. Het is wat dat betreft dus zaak om dat gene wat je onderzoekt gewoon met rust te laten om zo "de waarheid" zich aan jou te laten openbaren.

We zien dat dit effect voornamelijk speelt op het energetische vlak; dit omdat intereferentie nu eenmaal iets is wat vlug gebeurt in mer of mindere mate. Wanneer je paranormale zaken bekijkt gaat het zonder uitzondering om energetische dingen. Want anders zou het grijpbaar zijn en dus niet bewezen hoeven worden. Paranormale zaken hebben dus die rust nodig om zichzelf te openbaren. Dit is de belangrijkste reden dat dit soort dingen nog steeds een beetje obscuur zijn. Ook is het zo dat er uiteraard meerdere verklaringen mogelijk zijn voor sommige fenomenen zoals toeval. Los hiervan is het moeilijk om iets te meten als je er geen meetapparatuur voor hebt.

Nu goed; wat ik wilde zeggen is dat de kern voor het vinden van elke waarheid is dat je jezelf "stil" genoeg moet houden om de waarheid zichzelf aan jou te laten openbaren.

~Albert Einstein
Windsurfer

Helemaal niet; er is er maar 1. En dat is niet door het soort onderzoek waar jij hier op doelt.  
zoals ik al vroeg: welke dan, heb je een voorbeeld om het te verduidelijken? jezelf stil houden en 'wachten tot de waarheid zichzelf aan je openbaart' is geen bevredigend antwoord:
Nu goed; wat ik wilde zeggen is dat de kern voor het vinden van elke waarheid is dat je jezelf "stil" genoeg moet houden om de waarheid zichzelf aan jou te laten openbaren.
uitgaan het bestaan van paranormale zaken is geen houdbare stelling in wetenschappelijke zin, maar een geloofsovertuiging
Wanneer je paranormale zaken bekijkt gaat het zonder uitzondering om energetische dingen. Want anders zou het grijpbaar zijn en dus niet bewezen hoeven worden. Paranormale zaken hebben dus die rust nodig om zichzelf te openbaren. Dit is de belangrijkste reden dat dit soort dingen nog steeds een beetje obscuur zijn.
:roll:

'het vliegende spagettimonster laat zich niet zien, en hij kan dat omdat hij niet grijpbaar is, en dat is de belangrijkste reden dat hij obscuur is en dat is ook het bewijs dat hij almachtig is'

zoiets?
ArjenvS

laat maar...ik was aan het proberen je iets te leren jongen..

~Albert Einstein
Windsurfer

laat maar...ik was aan het proberen je iets te leren jongen..

Ik begrijp niet waarom je nu zo reageert, ik stel je gewoon wat vragen over hoe je dat voor je ziet
ArjenvS

'het vliegende spagettimonster laat zich niet zien, en hij kan dat omdat hij niet grijpbaar is, en dat is de belangrijkste reden dat hij obscuur is en dat is ook het bewijs dat hij almachtig is'  
Deze gedachtengang is waarom jij de werkelijkheid niet wilt zien. Je bent feitelijk niet in staat om dit ooit te vinden om 2 redenen:

1: Je gaat er vanuit dat iets niet bestaat:
uitgaan het bestaan van paranormale zaken is geen houdbare stelling in wetenschappelijke zin, maar een geloofsovertuiging
Dit heb ik nooit beweerd namelijk.

2: Je hebt het geduld niet om echt dingen zelfstandig op te merken.
zoals ik al vroeg: welke dan, heb je een voorbeeld om het te verduidelijken? jezelf stil houden en 'wachten tot de waarheid zichzelf aan je openbaart' is geen bevredigend antwoord:
Misschien moet je jezelf deze twee dingen aanleren om daarna eens te proberen naar te wereld te kijken en er echt van te leren?

~Albert Einstein
Windsurfer

1: Je gaat er vanuit dat iets niet bestaat:  

Quote:  

Dit heb ik nooit beweerd namelijk.  
het klopt dat ik ervan uitga dat het niet bestaat, en dat is een logisch gevolg van het feit dat er geen onderzoek is dat het bestaan ervan aantoont. Jij zegt dat ik het daarmee mis heb:
Windsurfer schreef:  

Maar als je de juiste manier van onderzoek erop naslaat is er geen bewijs voor het bestaan van paranormale zaken.  

Dit heb je mis.  
je hebt inderdaad niet letterlijk beweerd dat je uitgaat van het bestaan van paranormale zaken. maar je geeft impliciet aan wel onderzoek te kennen dat het bestaan ervan bewijst. als ik je vraag dat bewijs te tonen of aan te wijzen, kom je niet af met steekhoudende argumentatie.

Dit komt blijkbaar omdat jij een andere wijze van 'kennisvergaring' lijkt te gebruiken. Jij gebruikt feitelijk een geloofsovertuiging om tot kennis te komen. De 'kennis' die je daarmee vergaart is niet objectief, en wetenschappelijk gezien niets waard. Je levert dus geen bewijs.

Op dit punt aanbeland echter, in het onzinnig deze argumenten op een wetenschapsforum te gebruiken in een discussie over het verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap. Hooguit illustreer je pseudowetenschap.

Je plaatst jezelf met subjectief geloof boven de wetenschappelijke methode door je een denigrerende houding aan te meten op het moment dat je fatsoenlijk gevraagd wordt een deugdelijk bewijs op tafel te leggen. Enkel verklaren dat je een andere vorm van bewijs accepteert, zou toch voldoende zijn. Ik vind de arrogantie in je twee laatste posts dan ook niet door de beugel kunnen en zou je willen vragen daar mee op te houden en de discussie gewoon zakelijk te houden.
ArjenvS

Dit komt blijkbaar omdat jij een andere wijze van 'kennisvergaring' lijkt te gebruiken. Jij gebruikt feitelijk een geloofsovertuiging om tot kennis te komen. De 'kennis' die je daarmee vergaart is niet objectief, en wetenschappelijk gezien niets waard. Je levert dus geen bewijs.  

Op dit punt aanbeland echter, in het onzinnig deze argumenten op een wetenschapsforum te gebruiken in een discussie over het verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap. Hooguit illustreer je pseudowetenschap.  

Je plaatst jezelf met subjectief geloof boven de wetenschappelijke methode door je een denigrerende houding aan te meten op het moment dat je fatsoenlijk gevraagd wordt een deugdelijk bewijs op tafel te leggen. Enkel verklaren dat je een andere vorm van bewijs accepteert, zou toch voldoende zijn. Ik vind de arrogantie in je twee laatste posts dan ook niet door de beugel kunnen en zou je willen vragen daar mee op te houden en de discussie gewoon zakelijk te houden
Dit is wat ik van jou vind. Ik heb zelfs geprobeerd je iets duidelijk te maken. Dat dit niet met een fysiek bewijs gepaard gaat komt omdat ik bewijs puur energetisch van aard is en door ieder persoon apart ervaren dient te worden. Pas wanneer je zo'n ervaring hebt zullen de werken van wetenschappers in een ander daglicht komen te staan.

Jij zult nooit meer gaan zien van de wereld dan je nu ziet. Dit omdat je (zoals je zelf zegt) niet geloofd dat er meer is. Je bewijst daarmee zelf die pseudo wetenschapper te zijn waar je mij voor houdt.

~Albert Einstein
Windsurfer

ArjenvS schreef:

Je plaatst jezelf met subjectief geloof boven de wetenschappelijke methode door je een denigrerende houding aan te meten op het moment dat je fatsoenlijk gevraagd wordt een deugdelijk bewijs op tafel te leggen. Enkel verklaren dat je een andere vorm van bewijs accepteert, zou toch voldoende zijn. Ik vind de arrogantie in je twee laatste posts dan ook niet door de beugel kunnen en zou je willen vragen daar mee op te houden en de discussie gewoon zakelijk te houden
Dit is wat ik van jou vind. Ik heb zelfs geprobeerd je iets duidelijk te maken. Dat dit niet met een fysiek bewijs gepaard gaat komt omdat ik bewijs puur energetisch van aard is en door ieder persoon apart ervaren dient te worden. Pas wanneer je zo'n ervaring hebt zullen de werken van wetenschappers in een ander daglicht komen te staan.

Jij zult nooit meer gaan zien van de wereld dan je nu ziet. Dit omdat je (zoals je zelf zegt) niet geloofd dat er meer is. Je bewijst daarmee zelf die pseudo wetenschapper te zijn waar je mij voor houdt.
`

Het gaat er op dit forum niet om wat men van elkaar vindt - we kennen elkaar niet eens. Het gaat om wat we van elkaars argumenten vinden.

Ik zeg ook nergens dat ik niet geloof dat er meer is dan wat wij op dit moment weten. Als morgen iemand het bestaan van paranormale zaken deugdelijk kan aantonen, ben ik de eerste die om is. Zolang dat niet aangetoond is, en onderzoek in die richting niets oplevert (de bulk onderzoek die er reeds is heeft niets opgeleverd), er geen aanwijzingen zijn dat het er is, is er ook geen reden om aan te nemen dat het er wél is. that's all.
Je bewijst daarmee zelf die pseudo wetenschapper te zijn waar je mij voor houdt.
nou, bewijs... :wink:
ArjenvS

Om dit gesprek kort te sluiten Windsurfer: Zolang iets niet bezen is te bestaan of bewezen is niet te bestaan is een oordeel hierover pseudo-wetenschappelijk en dit is nu juist wat jij keer op keer doet.

Om dit soort dingen te bewijzen zul je wel een andersoortig bewijsmateriaal moeten hanteren gezien de aard van het te onderzoeken fenomeen. Je lijkt namelijk alleen dingen te accepteren die je zintuigen kunnen registreren; dit terwijl de defenitie van paranormaal is dat het buiten zintuiglijk is.

Daarom wilde ik je wat geduld leren en een andere kijk op de wereld. Want deze dingen zijn wel degelijk waar te nemen; alleen op een andere wijze. Je zult gewoon wat stiller moeten zijn om de nuances n je zintuiglijke waarnemening te zien.

Maar goed; je ziet maar wat je hiermee doet. Ik trek mijn handen er vanaf.

~Albert Einstein
EvilBro

Om dit soort dingen te bewijzen zul je wel een andersoortig bewijsmateriaal moeten hanteren gezien de aard van het te onderzoeken fenomeen.
Geef eens een voorbeeld van andersoortig bewijsmateriaal...
Je lijkt namelijk alleen dingen te accepteren die je zintuigen kunnen registreren; dit terwijl de defenitie van paranormaal is dat het buiten zintuiglijk is.
Ik denk dat je dat verkeerd inschat. Elektriciteit kun je niet zintuigelijk waarnemen, maar ik krijg toch de indruk dat Windsurfer daar geen enkel probleem mee heeft.
Daarom wilde ik je wat geduld leren en een andere kijk op de wereld. Want deze dingen zijn wel degelijk waar te nemen; alleen op een andere wijze.
Het punt is dat Windsurfer (en ik) nu graag willen weten wat je bedoelt met deze 'andere wijze'.
ArjenvS

Hat grappige is dat je bij het verrichten van onderzoek de materie uiteraard altijd beroerd. Je krijgt dus altijd een gekleurd beeld. In de quantum mechanica bevindt zichzelf het beste voorbeeld. De moeilijkheid aldaar is namelijk dat je niet zovel de snelheid als de richting van een deeltje (electron van het voorbeeld dat ik las) meten. Wanneer je de richting meet beïnvloedt je namelijk al de snelheid en vice versa. Het is wat dat betreft dus zaak om dat gene wat je onderzoekt gewoon met rust te laten om zo "de waarheid" zich aan jou te laten openbaren.  

We zien dat dit effect voornamelijk speelt op het energetische vlak; dit omdat intereferentie nu eenmaal iets is wat vlug gebeurt in mer of mindere mate. Wanneer je paranormale zaken bekijkt gaat het zonder uitzondering om energetische dingen. Want anders zou het grijpbaar zijn en dus niet bewezen hoeven worden. Paranormale zaken hebben dus die rust nodig om zichzelf te openbaren. Dit is de belangrijkste reden dat dit soort dingen nog steeds een beetje obscuur zijn. Ook is het zo dat er uiteraard meerdere verklaringen mogelijk zijn voor sommige fenomenen zoals toeval. Los hiervan is het moeilijk om iets te meten als je er geen meetapparatuur voor hebt.  

Kunnen we het hier over eens zijn?

~Albert Einstein

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Veertje

Nee.
We zien dat dit effect [edit: beinvloeding tijdens meting] voornamelijk speelt op het energetische vlak; dit omdat intereferentie nu eenmaal iets is wat vlug gebeurt in mer of mindere mate. Wanneer je paranormale zaken bekijkt gaat het zonder uitzondering om energetische dingen. Want anders zou het grijpbaar zijn en dus niet bewezen hoeven worden
  • alle energetische fenomenen zijn niet grijpbaar
  • paranormale fenomenen zijn niet grijpbaar
  • paranormale fenomenen zijn dus energetische fenomenen
Dit voldoet NIET aan de regels van de logica. Want:

ook andere fenomenen kunnen niet grijpbaar zijn. Dus paranormale fenomenen hoeven niet energetisch van aard te zijn.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kennisleer, logica en wetenschapsfilosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!