Geldt dat dan alleen voor gebeurtenissen die op exact dezelfde hoogte plaatsvinden?Op een berg gebeuren deze opeenvolgingen sneller dan in een dal.
Leg me eens uit hoe je dat ziet aan de hand van een gebeurtenis bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd waarbij er zowel mensen staan te kijken die zich boven aan de helling bevinden als mensen die zich onder aan de helling bevinden. Hierbij is sprake van één gebeurtenis. Hoe kan daarbij de tijd onder aan de helling voor de één langzamer verlopen dan voor de ander? Ook al zullen hun horloges na verloop van tijd niet meer gelijk lopen. Rechtvaardigt dat een uitspraak als de tijd gaat bij het publiek boven - sneller dan bij het publiek onderaan de helling (even gesteld dat het effect zo extreem zou zijn dat de horloges boven aan de berg echt tweemaal zo vaak rondgaan in dezelfde tijd (de duur van de wedstrijd)?
Minder perioden voor het cesiumatoom bovenaan de helling dan voor het atoom onderaan de helling al gebruiken we er eenzelfde naam voor het zijn niet helemaal dezelfde atomen ook niet meer nadat de stukken cesium weer "op één plaats" terecht komen, er is dan een verschil in geschiedenis.dit betekent dus gewoon dat er minder perioden zijn van het cesiumatoom
Verder wil ik het niet op de spits drijven het is ook een beetje een filosofisch taalspelletje maar voor mij was (je denkt wel eens na over die dingen of je leest een boek van Stephen Hawking) het in ieder geval even een eye-opener me te realiseren dat twee stukken cesium of twee ogenschijnlijk identieke klokken die zich op verschillende plaatsen bevinden niet meer exact identiek zijn. Dat het niet twee identieke atomen zijn onder andere omstandigheden maar dat de atomen zelf ook veranderen.
En op het moment dat ik me dat realiseerde realiseerde ik me dat dan de conclusie dat de tijd ergens sneller gaat niet meer de noodzakelijke logische consequentie hoeft te zijn.
Puzzels