Moderator: Rhiannon
Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen verschillende "pseudo-wetenschappers". Ik denk dat mensen pas pseudo-wetenschappers zijn als ze bepaalde feiten negeren. Het feit dat bijvoorbeeld klassieke homeopathie geen biochemisch/fysieke werking heeft maakt in mijn ogen dat onderzoekers naar homeopathie niets anders zijn dan pseudo-wetenschappers. Dit zijn dan nog de relatief gemakkelijke gevallen maar soms wordt het wel moeilijker en dan is het inderdaad moeilijk om onderscheid te maken. Basis is dat de fundamentele theorie waar je aan werkt onbetwistbaar moet zijn voordat je verder kunt gaan onderzoeken.Die zogenaamde pseudo wetenschappers hebben in ieder geval een oprecht onderzoek gedaan naar allerlei zaken en daarmee hun naam op het spel gezet. Maar in alle eerlijkheid: Wie is nu een echte wetenschapper en wie een pseudo wetenschapper? Degene die alles onderzoek of degene die een gedeelte van de gegevens links laat liggen wegens de publieke opinie?
Ehm, dat geldt zeker ook voor het leeuwendeel van de 'gewone' wetenschappen.Opvallend vind ik wel dat de meeste pseudo-wetenschappen een grote commerciele achterban hebben (homeopathie, acupunctuur, reiki, etc), waarmee ik wil zeggen dat het niet alleen wetenschappelijke belangen zijn om hier "onderzoek" naar te blijven doen.
nee niet slim, als je niets weet over de werking en hoe het werkt kun je veel moeilijker de risico's inschatten en het misschien verbeteren.Mijn persoonlijke mening over homeopathy, psychiatry, alchemy, etc is strict pragmatisch: Gebruik dat wat werkt en maak je niet druk over de rest.
Ik ben blijkbaar te onduidelijk geweest. Laat ik een wetgeleerde van 2000 jaar geleden citeren: "Onderzoekt alle dingen, en houd vast aan wat nuttig is". Wellicht is dan duidelijker wat ik bedoel.nee niet slim, als je niets weet over de werking en hoe het werkt kun je veel moeilijker de risico's inschatten en het misschien verbeteren.Mijn persoonlijke mening over homeopathy, psychiatry, alchemy, etc is strict pragmatisch: Gebruik dat wat werkt en maak je niet druk over de rest.
Mijn persoonlijke mening over homeopathy, psychiatry, alchemy, etc is strict pragmatisch: Gebruik dat wat werkt en maak je niet druk over de rest.