Puzzel Puzzels
zeveraar
Artikelen: 0

Re: Wat is werkelijkheid?

leuke film: www.whatthebleep.com

Check out the trailer, Gaat over wat is werkelijkheid, wat is relegie, kwantum meganica/filosofie, dromen, zero point field etc etc..

Der zit daar zelfst nen gast bij die door zware training zijn "eigen dag" kan maken. Als hij smorgens opstaat en mediteerd en denkt "ik ben een romaticus" zal hij die dag meisjes leren kennen etc, of als hij denkt ik ben een genie, zal hij die dag geniale invallen krijgen etc. (het is wel een beetje moeilijker dan dat ;) )

Wel leuk om zo'n leventje te hebben :shock:
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Rogier

Tsja, is dan ons hele leven een illusie?
Misschien wel ja. Zekerheid daarover zul je nooit hebben... wat we ook doen of laten, meemaken of ontdekken, uiteindelijk is er altijd nog de mogelijkheid dat we een stel Sims zijn in een simulatie die op een hele grote computer draait van een alien in een werkelijkheid die wij niet kunnen ervaren.

Maar dat maakt voor ons eigenlijk weinig uit.
Ik vraag me sterk af of de toekomst vastligt. Dat zou betekenen dat het niet uitmaakt wat ik doe...
Tuurlijk wel, het gaat toch om jouw ervaring van alles. Die zingeving aan alles geef je er zelf aan (ook al ligt al vast of en hoe je dat doet).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rogier

Als de keuze die ik maak van te voren is vastgelegd, waarom is het vaak dan zo moeilijk om een keus te maken? Waarom moet ik uberhaupt een keus maken?
Niet kiezen is ook kiezen he :shock:

En dat je eerst een tijdje twijfelt enzo (m.a.w. het moeilijke eraan) lag natuurlijk ook al vast van te voren.

Aan de andere kant kun je met deze nieuwe kennis en inzichten je de moeite voortaan besparen, en gewoon het eerste 'kiezen' wat in je opkomt. Scheelt een hoop hoofdbrekens! (en bedenk: of je dit daadwerkelijk gaat doen staat ook al vast ;) )
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Boaz

En waarom staat dit ook alweer vast?
doemdenker

Als de keuze die ik maak van te voren is vastgelegd, waarom is het vaak dan zo moeilijk om een keus te maken?

Ik zie niet in waarom "twijfel" en "vastliggende keuze" elkaar tegenspreken.
Waarom moet ik uberhaupt een keus maken?

Maak eens geen keuze en kijk wat er gebeurt. :shock:
How will it end?
Boaz

Maak eens geen keuze en kijk wat er gebeurt.
Ik heb niet altijd de keus niet te kiezen. Het is geen gelijkwaardig kruispunt waar ik kan kiezen en als ik niet kies ga ik rechtdoor. Het is een T-splitsing en ik moet kiezen links of rechts. Ik maak dus wel degelijk een keuze. Niet kiezen op zo'n moment betekend dat je stilstaat. Mijn leven en mijn tijd staan niet stil, hoewel ik dat soms best prettig zou vinden. Ik ga uiteindelijk links of rechts en welke kant kies ik zelf.
Ik zie niet in waarom "twijfel" en "vastliggende keuze" elkaar tegenspreken.
Twijfel ontstaat doordat we een afweging maken tussen allerlei gevolgen die de keuze heeft. Dus twijfel en keuze zijn aan elkaar gebonden. Ik zou niet hoeven twijfelen als de keuze vast lag. Je zou hooguit kunnen zeggen, zoals in de Matrix, dat je de keuze al hebt gemaakt maar hem nog niet begrijpt. Dat zou twijfel kunnen veroorzaken.

Dat alles vastligt, ook je keuzes, ontstaat uit de gedachte dat de interactie tussen deeltjes volledig voorspelbaar is. Als de computer maar zwaar genoeg is kun je de rest van je leven 'zien'. Toeval bestaat dan niet maar is een logisch gevolg. We hebben geen vrije wil, we volgen de wetten van de natuur volgens een gedefinieerd patroon. Het enige wat roet in het eten kan gooien is ons denken. Volgt ons denken inderdaad slechts de grillen van de natuurwetten? Is die interactie te vatten in rekenregels? Slechts complexe chemie die uit te schrijven is? Zou kunnen...

Maar dan nog weten we niet wat werkelijkheid is, want daar ging het topic over...
doemdenker

Ik zie niet in waarom "toeval" en "vastliggende toekomst" tegenstrijdig zijn.

Toeval is gewoon "het niet weten" of zelfs "het niet kunnen berekenen" van de toekomst. Dit zegt niets over het vastliggen van de toekomst.

Je zou ook kunnen zeggn dat een dobbelsteen twijfelt, hij heeft alleen geen bewustzijn daarover.
How will it end?
Boaz

Als toeval niet berekend kan worden gaat het hele verhaal van een vastliggende toekomst niet op. Want waarom ligt de toekomst dan vast?
Je zou ook kunnen zeggen dat een dobbelsteen twijfelt, hij heeft alleen geen bewustzijn daarover.
De dobbelsteen twijfelt niet. Die zal vallen volgens bepaalde parameters. Hij twijfelt niet tussen een 6 of een 1... Juist het kunnen beïnvloeden van de toekomst doordat we keuzes maken maakt het verschil.
Rogier

En waarom staat dit ook alweer vast?
Omdat al je denken, doen & laten het gevolg is van wat er in je hersens gebeurt, en dat bestaat uit neurale processen, en dat bestaat uit electrische signalen en chemische reacties, en die worden bepaald door gedrag van subatomaire deeltjes. En dat laatste ligt vast d.m.v. natuurwetten.
Boaz

Is dat niet heel simpel gesteld?
DVR

Rogier, alhoewel ik het in dit soort discussies wel met je eens ben, heb ik toch mijn twijfels over of de natuurwetten persee een belemmering betekenen voor een vrije wil.. Wellicht is er een soort systeem (een kwabje in ons brein wat mij betreft) dat op macro-schaal toch in staat is ondanks de natuurwetten keuzes te maken, ook al is het zelf geheel en al onderhevig aan electrische pulsjes en de bewegingen van atomen..

Er zijn veel onderzoeksprogramma's bezig met het creeeren van kunstmatige intelligentie. Als dit ooit verwezenlijkt wordt denk ik dat de vraag over het bestaan van vrije wil een andere wending zal krijgen. Als een computer, het beste voorbeeld van een deterministisch apparaat, keuzes zal kunnen maken impliceert dat dan dat determinisme de vrije wil niet uit sluit?
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
Rogier

Is dat niet heel simpel gesteld?
Ja, maar hoewel het in de praktijk een stuk complexer is dan het op deze manier klinkt, komt het hier in essentie wel op neer toch?
Boaz

Ja, maar hoewel het in de praktijk een stuk complexer is dan het op deze manier klinkt, komt het hier in essentie wel op neer toch?
Misschien, mijn vraagtekens:

- en dat bestaat uit electrische signalen en chemische reacties, maar wat stuurt die signalen, alleen een chemische reactie? Wat zet de chemische reactie ingang?

- en die worden bepaald door gedrag van subatomaire deeltjes. Dat gaat me dus iets te snel...
M.

Wat is werkelijkheid?

is het zelfde als

Wat is normaal? nou Wat is normaal????

Feel free to say no

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Boaz

Ik zou niet weten waarom dat hetzelfde zou moeten zijn, maar om een antwoord te geven;

normaal is de norm, dus de grootste gemene deler voor een groep.

Je manier van vragen stellen is dus niet normaal...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!