Gewone gloeilampen gaan (en dan heb ik het over de A merken) gemiddeld 1000 branduren mee. Dit aantal uren is moeilijk te rekken door de fabrikant, door het verdampen van wolfraam wordt de draad steeds dunner waardoor deze op zeker moment breekt.Gloeilampjes moeten toch wel zo'n 10.000 uur mee kunnen gaan
Heeee, geen flauw idee of het klopt, maar het klinkt logisch!Een hogere weerstand krijg je als je a) meer of b) dunnere gloeidraad gebruikt. Bij a geld 'hoe meer, hoe meer foutkans' en bij b geld 'dunner is zwakker'. Waarschijnlijk is de draad in werkelijkheid gewoon dunner (minder kosten) inplaats van langer (wat meer zou kosten), dus de oorzaak is waarschijnlijk de mindere sterkte van de gloeidraad.
Klopt idd. Alleen is de sterkte van de draad niet direct de belankrijkste factor maar de diameter/doorsnede. Het wolfraam draadje wordt tot zo'n extreme temperaturen verhit zodat het wolfraam zeer traag verdampt. Dit verdampen is niet evenredig verdeeld en zo ontstaan er lokaal dan verdunningen. Omdat de stroom die door de draad stroomt "vast" staat wordt door de verhoogde weerstand van de verdunning dit gebied nog heter als de rest. Daarbij is het stralingsoppervlak van de verdunning kleiner waardoor deze nog heter wordt. Door deze twee invloeden wordt het proces alleen maar versneld.laag-wattage = hoge weerstand
hoog-wattage = lage weerstand
Een hogere weerstand krijg je als je a) meer of b) dunnere gloeidraad gebruikt. Bij a geld 'hoe meer, hoe meer foutkans' en bij b geld 'dunner is zwakker'. Waarschijnlijk is de draad in werkelijkheid gewoon dunner (minder kosten) inplaats van langer (wat meer zou kosten), dus de oorzaak is waarschijnlijk de mindere sterkte van de gloeidraad.
Neem eens contact op met de consumentenservice van Philips. Ik heb het idee dat ze dit toch als A merk in stand willen houden, dus dan is 1000 branduren wel het minimum. Als ze hun werk goed doen zullen ze je toch minimaal een paar opsturen.Ik gebruik nu lampjes van het merk Philips (weet niet of ik hier (anti-)reclame mag maken ). Mij lijkt dit toch een vrij goed merk.
Lijkt me heel onwaarschijnlijk, tenzij er iets is dat de luchter continu doet trillen of zo. De lampjes zijn gewoon paralel geschakeld, het zullen gewoon 220/230 v lampen zijn.Kan er niet iets fout zijn met de luchter
Ik kan me niet voorstellen dat het gebruik van een dimmer de levensduur van een lamp drastisch zou verminderen. Ben eerder geneigd om het tegengestelde te denken. Gewone gloeilampen hebben een veel kortere levensduur dan 10.000 uur, dat geldt voor industriële lampen, waarvan de gloeidraad anders is opgehangen en wellicht is ook de gasvulling anders. Deze lampen zijn voorzien van een hamertje op de glasbol. Overigens, Philips heeft onderzoek gedaan om ervoor te zorgen dat gloeilampen niet al te lang meegaan. Anders is er niet voldoende vraag naar.Elmo schreef:Gloeilampjes moeten toch wel zo'n 10.000 uur mee kunnen gaan. Als ze echt (regelmatig) veel sneller kapot gaan, dan is er vast iets niet goed. Een dimmer zorgt bijvoorbeeld voor een dramatische reductie in de levensduur, net als niet goed aangelegde electra (zodat er te veel stroom door de gloeidraad kan gaan lopen). Vraag het eens aan je lokale lampenboer/DHZ-winkelier...
Overigens is dit meer Alledaagse Wetenschap dan natuurkunde, en daarom heb ik de thread verplaatst.