Puzzel Puzzels
dannyj
Artikelen: 0

Elektromagneet

Ik had even een vraagje over een Elektromagneet,

Werkt deze maar 1 kant op? en wat als ik een elektromagnneet om de 5seconde even 1 seconden laat werken, zou zoiets dan veel stroom verbruike als ik iets van bijv 50kg zou willen oppakken.

misschien heeft iemand nog links of zo van elektromagneten,

Mvg,

danny jacobs

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: Elektromagneet

Net als een gewone magneet werkt een elektromagneet eigenlijk gewoon alle kanten op.

Een elektromagneet blijft niet magnetisch als je hem uitschakelt. Er zijn wel wát na-ijleffecten maar die werken zó kort dat die 50 kg op je tenen valt...... :roll:

en links over elektromagneten kun je zelf wel vinden hè:

google: elektromagneet

en als je iets niet snapt kom gerust terug.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jekke

Een elektromagneet blijft niet magnetisch als je hem uitschakelt.
nooit van hysteresis gehoord? http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase...olids/hyst.html
Jan van de Velde

Jan van de Velde schreef:Een elektromagneet blijft niet magnetisch als je hem uitschakelt.
nooit van hysteresis gehoord? http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase...olids/hyst.html
Jawel. Maar als dat bij een elektromagneet een serieuze rol zou spelen in de tijd gezien zou ik in mijn jeugd nooit geluidsopnames hebben kunnen maken op cassettebandjes (iemand die nog weet wat dat zijn trouwens? :roll: )

Als je een elektromagneet (stroomspoel) uitschakelt, vermindert het magnetisch veld. Een veranderend magnetisch veld veroorzaakt een stroom. Op die wijze probeert het veld zichzelf in stand te houden (en dat heet in nette natuurkunde-taal inderdaad hysterese). Zoiets was wat ik bedoelde met
Er zijn wel wát na-ijleffecten maar die werken zó kort
Als ik een elektromagneet met of zonder weekijzeren kern uitschakel is het geheel in een fractie van een seconde niet meer magnetisch.

En dat zijn volgens mij het soort (autosloperij-)elektromagneten waar Danny op doelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
klazon
Pluimdrager

nooit van hysteresis gehoord?
Jan heeft ongetwijfeld van hysteresis gehoord. In de industrie worden vaak elektromagneten gebruikt om ijzeren voorwerpen op te tillen, b.v. om schroot in een staalconverter te gooien. Als je de stroom uitschakelt wil je wel graag dat het schroot dan ook allemaal van de magneet valt. Daarom worden die dingen expres zo gemaakt dat de hysterese zo klein mogelijk is.

De simpelste truc hiervoor: de magneet voeden met wisselstroom, en die niet abrupt uitschakelen, maar langzaam laten uitsterven.

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Jekke

in een fractie van een seconde niet meer magnetisch
in een fractie van een seconde stabiliseerd er net een remanent magnetisme

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!