Het volgende is het geval.
Ik ga twee maal per week naar het fitness centrum in ons dorp en om mijn conditie een beetje op peil te willen houden ga ik daar een tijdje fietsen, wandelen en roeien om vervolgens nog wat spieroefeningen te doen.
Nu heb ik een vervelende eigenschap die lijkt me met mijn vroegere werk te maken heeft, ik wil graag alles checken. Ik had vroeger een baas en die zei, Check your results en dat heb ik sindsdien ook braaf gedaan.
Ik had 30 minuten gefietst bij een ingesteld vermogen van 95 Watt.
Na afloop gaf het display aan dat ik 216 calorieën aan arbeid geleverd had.
Dat lijkt me eenvoudig te controleren dacht ik, een eenvoudig rekensommetje leverde op dat ik 30 x 60 x 95 = 171000 Wattseconden aan arbeid geleverd had.
Aangezien 1 Wattseconde identiek is aan 0.239 calorie, zou dit overeenkomen met 171000 x 0.239 calorieën ofwel 40869 calorieën.
Ik ga er echter van uit dat de waarde die het display aangeeft dan ook geen calorieën zijn maar Calorieën ofwel kilocalorieën.
Volgens mijn berekening kom ik dus uit op zeg 40.9 kcal.
Maar het display geeft ruim 5 maal meer aan en dat is hetgeen waarover ik me nu het hoofd breek. Niet dat ik er slapeloze nachten van heb, maar ik zo graag weten wat de oorzaak is van deze discrepantie.
Heeft dat soms met het rendement van het menselijke lichaam te maken, is dat zo slecht, in de orde van 20%? of steekt hier iets anders achter?
Hopelijk kunt u mij wat meer inzicht in deze materie verschaffen want het blijkt dat ik daar maar heel weinig van weet (en snap)
Puzzels