moet dan dan....
anyway, ik vind het wel sociaal om aan mn naasten te denken na mn dood.
Moderator: Rhiannon
Assassinator schreef:moet dan dan....
anyway, ik vind het wel sociaal om aan mn naasten te denken na mn dood.
"dood zijn" is een contradictio in terminis, de dood bestaat niet en heeft nog nooit bestaan. Een bewustzijn kan alleen maar bestaan. Wanneer we het over leven na de dood hebben, hebben we het onbewust over ons huidige leven aangezien we voor dit leven nog niet bestonden, men bedoeld met die uitspraak eigenlijk "leven na het leven".
abdel_malik schreef:"dood zijn" is een contradictio in terminis, de dood bestaat niet en heeft nog nooit bestaan. Een bewustzijn kan alleen maar bestaan. Wanneer we het over leven na de dood hebben, hebben we het onbewust over ons huidige leven aangezien we voor dit leven nog niet bestonden, men bedoeld met die uitspraak eigenlijk "leven na het leven".
dat is een religieus perspectief, geen wetenschappelijk.
dit leven is leven na de dood omdat we geboren zijn en daarvoor nog niet bestonden. Met leven na de dood bedoelen mensen leven na dit leven.Windsurfer schreef:"dood zijn" is inderdaad nogal een rare uitdrukking, want hij die dood is, is niet meer.
Maar je veronderstelling dat de dood dus 'leven na het leven' betekent, is net zo tegenstrijdig natuurlijk, want hij die dood is, leeft niet meer.
Ik noemde je opmerking religieus qua perspectief omdat je aangaf dat 'een bewustzijn alleen maar kan bestaan' en het over 'leven na de dood' hebt. Dat zijn uitspraken die stoelen op geloof.
De dood, de verschrikkelijkste onder de verschrikkingen, kan ons daarom geheel en onverschillig laten omdat de dood er niet is als wij er zijn, en wij er niet zijn als de dood er is. - Epicurus
mooie uitleg.RopequalsGod schreef:Doet me denken aan Epicurus.
Hij redeneerde als volgt:
1. Als jij bestaat, bestaat je dood niet, en wat niet bestaat kan je niet schaden.
2. Als je dood bestaat, besta jij niet, en wat niet bestaat kan niet worden geschaad.
3. Het is irrationeel iets te vrezen wat je niet kan schaden.
4. Het is irrationeel vrees te hebben als je niet kan worden geschaad.
De dood, de verschrikkelijkste onder de verschrikkingen, kan ons daarom geheel en onverschillig laten omdat de dood er niet is als wij er zijn, en wij er niet zijn als de dood er is. - Epicurus
Lijkt een beetje op het verhaal van de man die van een flatgebouw valt.RopequalsGod schreef:Doet me denken aan Epicurus.
Hij redeneerde als volgt:
1. Als jij bestaat, bestaat je dood niet, en wat niet bestaat kan je niet schaden.
2. Als je dood bestaat, besta jij niet, en wat niet bestaat kan niet worden geschaad.
3. Het is irrationeel iets te vrezen wat je niet kan schaden.
4. Het is irrationeel vrees te hebben als je niet kan worden geschaad.
(in het engels klinkt prediker een stuk beter dan in het Nederlands)Ecclesiastes 9:4 For as respects whoever is joined to all the living there exists confidence, because a live dog is better off than a dead lion. 5 For the living are conscious that they will die; but as for the dead, they are conscious of nothing at all, neither do they anymore have wages, because the remembrance of them has been forgotten. 6 Also, their love and their hate and their jealousy have already perished, and they have no portion anymore to time indefinite in anything that has to be done under the sun.
k zie dat je nog steeds op de persoon speelt,Wel eens van verantwoordelijkheid gehoord?Alexander Hartmans schreef:Stel je gaat op 15 mei 2009 dood, wat kan jouw het nog schelen wat er daarna gebeurt in jouw familie en of de wereld?
Heb je kinderen?
Ik mag hopen van niet!