Ik zag het volgende filmpje op het internet en vroeg me af wat er precies gebeurde als ijs bij zout komt, wat voor een reactie heeft het precies.
http://www.lamstraal.eu/film.php?id=4285
Mvg,
danny
Moderator: jkien
En hier vraag ik mij in dit verband even wat af. De idioten uit het filmpje strooien droog zout op de huid en leggen er dan een zo te zien "droog" ijsklontje op. Op wegen wordt nooit droog zout gestrooid, om de reden dat dat niet werkt tegen ijzel en sneeuw. Het oplossen van het zout in het onderkoelde water onttrekt nog meer warmte aan het wegdek. Er is dus in eerste instantie ook geen zout water. Zou het effect zijn dat de huid nu contact maakt met "zout water" dat enkele graden onder nul is, en dus nóg kouder dan een contactoppervlak van 0°C, of zou het effect iets met oploswarmte (vgl "coolpack") te maken hebben? Of beide? Of geen van beiden?Het zoute water heeft een veel lagere bevriezings temperatuur.
Op wegen wordt nooit droog zout gestrooid
Nope. Er wordt pekel gestrooid, nat zout.Ik nam altijd aan dat de sneeuw het zout deed oplossen en dat er daardoor met dezelfde temperatuur vloeibaar zout water is waar normaal zoet ijs zou zijn.
En de coldpack werkt op hetzelfde principe, maar dan met een zout met een nog veel grotere soortelijke oploswarmte dan strooizout:PROEF 5: ZOUT EN IJS
Dit heb je nodig:
q 1 bekerglas van 250 ml
q thermometer
q 3 eetlepels fijn gemaakt ijs
q zout
q eetlepel
q werkblad 5 en een potlood
Dit is een proef waarbij je goed moet samenwerken! Maak de volgende taakverdeling:
F Kind 1 houdt de thermometer vast in het bekerglas en leest de temperatuur af.
F Kind 2 houdt steeds de tijd bij.
F Kind 3 noteert steeds de temperatuur op werkblad 5.
Dit moet je doen:
Maak eerst de ijsblokjes fijn.
TIP: ijs in theedoek, dichtvouwen, bij de punten pakken, op de grond leggen en met een hamer slaan op de ijsklontjes.
Kind 1 schept nu 3 eetlepels ijs in het bekerglas en meet de temperatuur na 10 sec.
Kind 2 houdt de tijd bij en kind 3 noteert de temperatuur na 10 sec.
Noteer op werkblad 5:
! Wat is de temperatuur van het ijs na 10 sec.?
Kind 1 schept nu een eetlepel zout door het ijs en roert dit met de thermometer door.
PAS OP: raak het bekerglas met ijs niet meer met je blote handen aan!
! Wat denk je dat er met de temperatuur zal gebeuren en waarom?
! Doe deze meting om de 10 sec. nog 5 keer (zie werkblad 5).
! Wat zie je gebeuren met de temperatuur? En met het ijs?
! Hoe zou je dat verklaren?
! Klopt dat met je voorspelling?
Verklaring proef 5:Zout is een middel om ijs sneller te laten smelten. Hiervoor moet warmte worden toegevoegd. Als je ijs laat smelten zonder warmte toe te voegen, wordt de warmte uit de omgeving gehaald: de temperatuur daalt.
Consider a disposable single-use coldpack; the kind that starts off at room temperature and gets cold after you squeeze it and break a packet inside.
Typically, they consist of an outer bag filled with powdered ammonium nitrate or urea and an inner bag filled with water. When you break the inner bag, the ammonium nitrate or urea dissolves in the water. As this happens, the resulting solution gets very cold.
This is cartooned below:
[knip] Daarnaast is water een heel erg goede warmte geleider dus de warmte wordt super snel uit je huid onttrokken.
Dat is een overdrijving. Het voordeel van een wetsuit is dat dat laagje lauw water niet door zwembewegingen van je lichaam wordt gespoeld omdat het gevangen zit, zodat je minder warmte verliest dan zonder wetsuit, maar dat is het dan ook. Je verliest nog steeds veel meer warmte dan met een dry-suit. Water is zeker gen isolator.Ik heb juist geleerd dat water een isolator was: in duik en surfpakken (niet de dry-suits) wordt het laagje stilstaand water juist gebruikt als isolator.
Behalve metalen zijn er niet veel betere warmtegeleiders dan water. Er bestaan dan ook luchtgekoelde motoren, zoals die op brommertjes met van die koelribben erop.Tevens wordt koelwater rondgepompt, terwijl dat bij een zeer goede geleider niet zou hoeven.
Dat duidt meer op een eigenschap van water dat warmer water een geringere dichtheid heeft en dus boven komt / blijft drijven.Ook in vijvers en sloten is er veel temperatuurverschil tussen top en bodemlagen dat duidt op een slechte warmtegeleiding.
...tusseninneke... die ga ik onthoudenAlla, een tusseninneke......![]()
Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”