We weten ook niet of alles geschapen is door een grote roze olifant. En als er geen enkele reden is om iets aan te nemen, is het toch dom om daar wel vanuit te gaan?Joël schreef:De vraag is:
Geloof je in iets dat je niet kunt beredeneren/verklaren?
Heb je de rede heilig verklaard?
We weten niet eens meer of we een vrije wil hebben.
MAN!!
Wake up!
Alles wijst erop dat we geen vrije wil hebben. Dat is niet zozeer een kwestie van blind iets geloven of de rede heilig verklaren. Je gedachten, doen & laten zijn toch het gevolg van electrische signalen in je hersenen c.q. interacties tussen de neuronen in je hoofd? En de werking daarvan is toch een kwestie van atomen en chemische reacties? En de werking daarvan is toch een kwestie van vaste natuurwetten?
Ik zie werkelijk waar in we het hele plaatje nog iets 'tekort' komen, wat eventueel kan worden ingevuld door vrije wil.
EDIT:
Inderdaad, maar wat is daarvan het probleem? Wij (nouja, een rechter) kan er dan evenmin 'iets aan doen' dat die figuren gestraft worden, want dat stond ook al vast.Joël schreef:Als er geen vrije wil bestaat, bestaat er ook geen verantwoordelijkheid.
en valt Adolf Hitler en Marc Dutroux niets te verwijten (of Sadam Hoessein of George Bush of ... vul zelf maar in).
hun en mijn en jouw idiote ideeën en opwellingen, de manier waarop we daarop zouden reageren stond allang vast.
dus er bestaat niets als schuld of onschuld.
Schuld en verantwoordelijkheid is een zelf-regulerend middel van het "Grote Algoritme" (de natuurwetten e.d.) waaraan alles onderhevig is.
Klopt. Geeft toch niet, zolang wij dit zo ervaren maakt het in de praktijk toch niks uit?Als er geen vrije wil is, wat gebeurt er dan als we een besluit nemen?
ik weet niet veel van bedrijfskunde, maar wat ik van mijn lessen bkun1 onthouden heb is dit:
besturen = beslissen.
Als we geen vrije wil hebben, is beslissen een loos begrip. Als we niet beslissen, besturen we onszelf niet.
Je zet zelf "je" al tussen aanhalingstekens. Wat is eigenlijk "je"? Misschien zit de aard van jouw probleem met het niet hebben van een vrije wil, wel in het teveel vastklampen aan dat concept van individualiteit.dan heb je geen enkele macht, invloed, controle over wat je doet.
ben je alleen maar een toeschouwer. een soort gevangene van je eigen lichaam,
(...)
jeetje wat is dan nog het verschil tussen als "je" doodgaat en nu "je" nog "leeft" ??
Probeer trouwens eens een willekeurig getal onder de duizend te verzinnen. Jij mag kiezen. Vrije wil? Moet je eens proberen te voelen waar het getal dat je kiest, vandaan komt. Kies "jij" echt, of komt het in feite uit het onderbewuste naar boven borrelen? Ik heb zelf in ieder geval niet het gevoel dat ik werkelijk grip heb op de oorsprong van mijn keuze...
Puzzels