Puzzel Puzzels
Rogier
Artikelen: 0

Re: Het doel van god

Mensen zijn geen ROBOTS, want ze hebben nl. een VRIJE WIL.
Dat de mens een vrije wil heeft is nog maar ten zeerste de vraag (zie bijvoorbeeld diverse discussies daarover op dit forum), en dat robots per definitie géén vrije wil kunnen hebben is ook maar een blinde aanname.
Kinderen worden ook "geschapen" door de ouders. Worden opgevoed met liefde door de ouders. Als ze uiteindelijk verkeerde dingen gaan doen is dat de schuld van de ouders??
De ouders hebben het kind niet letterlijk gecreëerd, terwijl dat van God t.o.v. de mens doorgaans wel wordt beweerd. Ouders hebben in feite alleen een biochemische procedure in gang gezet waar ze zelf voor het grootste deel helemaal geen grip op hebben.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Rogier

De enige zonde dat per definitie niet te vergeven is in alle geloven is ONGELOOF in de schepper van de hemelen en aarde.
Ja maar dat beweer jij. Ik beweer juist dat al die rare concepten van zonden en eventuele vergeving zijn bedacht door mensen (die doen alsof God ze dat heeft ingefluisterd).

Als ik nu beweer dat er een Grote Roze Olifant op ons neerkijkt en verwacht dat jij elke dag een liedje voor hem zingt, en als je dat niet doet beschouwt Hij je als een ZONDAAR en zul je branden in de hel. En ik weet het ZEKER want ik heb dit gelezen in een Heilig Schrift. Ga je het dan doen? Bedenk goed: als je wat liedjes zingt en er blijkt toch geen Grote Roze Olifant te zijn, is er eigenlijk geen nadeel. Maar niet zingen en vervolgens branden in de hel lijkt me een stuk nadeliger. Dus volgens jouw eigen logica ga jij voortaan dagelijks zingen, toch?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Assassinator

hoe weet jij zo zeker dat die god van jouw ons allemaal een doel heeft gegeven? hoe weetje dat zeker, bewijzen, heb je met hem gepraat?

ik heb meerdere uitspraken gezien zoals o.a
God heeft jullie en ons hersenen gegeven dus waarom zou Hij ?  

Hij laat jullie het zelf doen als jullie daar in staat zijn .
en
Allemaal dezelfde eigenschap: HET DOEL VAN GOD IN JULLIE DOEL TE BEVESTIGEN
dan vraag ik: hoe weet je dit zo zeker?? heb je er bewijzen voor. als je zegt van "ja dat staat geschreven in de bijbel", dan vraag ik: en waarom weet je dat dat waar is, dan zal zei iets zeggen van "ja en dat staat ook geschreven."

elk redelijk mens zou zien dat dat helemaal nergens op slaat, en trouwens, het is heel raar maar hier naast me ligt een blad waarop geschreven staat "god bestaat niet", is dat dan ook zo? omdat het geschreven is zeker? nee dat is pure onzin.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Keihan

En hoe weet jij dan dat dit wel onzin is?

Heb je bewijs dat hij niet bestaat?

Behalve de chimpansee theorie die eigenlijk ook niet klopt.

Als jij zo graag een chimpansee wil zijn . BEst.
Do you believe that I am God?NO

But why believes some people that there ISN'T any God.
Rogier

Behalve de chimpansee theorie die eigenlijk ook niet klopt.
En hoe weet jij dan dat dit wel onzin is?
Het heeft niet zozeer te maken met graag (afstammeling van) een chimpansee WILLEN zijn, maar meer dat we dit gewoon ONTDEKT hebben. Het maakt mij persoonlijk voor m'n zelfbeeld geen biet uit of ik nou van een aap afstam of van iets anders.

Ik heb wel eens het idee dat dit bij gelovigen wel zo is, die WILLEN graag een soort heilige schepping zijn en lijken soms wat moeite te hebben met het idee dat we misschien gewoon een biochemisch product der toevalligheid zijn.
Assassinator

ik weet niet of het onzin is, het is onzin om zomaar alles te geloven wat in een boek staat, en trouwens ik heb flink wat geleerd van de bijbel hoorm vergis je niet :roll:

en ja die chimpansee theorie klopt wel, we hebben gezamelijke voorouders, en trouwens wij zijn nog steeds primaten/apen, alleen hoog ontwikkeld. waarom hebben sommige mensen toch zo'n superioriteitscomplex? anywa, dat heeft weinig met doel te maken.

- Robert Heinlein -
Rogier

Keihan schreef:Behalve de chimpansee theorie die eigenlijk ook niet klopt.

Kleine aanvulling: http://dump.geenstijl.nl/mediabase/2018/95...780e/index.html
Assassinator

erg goed filmpje, verwoordt het erg goed :roll:

- Robert Heinlein -
Rogier

Maar, iemand nu al een idee wat het doel van God is?
Fujaro

God als menselijke projectie heeft tot doel een stoplap te zijn voor een vraag die anders uitloopt op een gevalletje van in infinitum regressum: wat is het doel van de mens?
Skeptic by nature
Windsurfer

is het niet zo daar het godsbegrip subjectief is, het doel van die god ook subjectief is. kortom: doelen zijn objectief te formuleren in termen van menselijke behoeften, maar subjectief lopen die nogal uiteen. zoiets?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Rogier

is het niet zo daar het godsbegrip subjectief is, het doel van die god ook subjectief is. kortom: doelen zijn objectief te formuleren in termen van menselijke behoeften, maar subjectief lopen die nogal uiteen. zoiets?
Zeker. Maar evengoed ben ik wel benieuwd naar wat gelovigen, die voor zichzelf waarschijnlijk wel een idee hebben wat God is, denken dat God voor doel heeft.

En voor de meesten is dat waarschijnlijk een ander doel dan Fujaro (m.i. terecht) aangeeft :roll:
Annemieke

Dus op die manier zou je kunnen zeggen dat religie voorkómt dat de mens nadenkt over wat zijn persoonlijke doel is op aarde.
Windsurfer

Dus op die manier zou je kunnen zeggen dat religie voorkómt dat de mens nadenkt over wat zijn persoonlijke doel is op aarde.

Einde aan het gepieker inderdaad. Dat bedoel ik met menselijke behoeften: het geeft rust, zekerheid, gevoel van veiligheid aan mensen die geloven. Het maakt zaken een stuk makkelijker.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Assassinator

alleen makkelijk is in dit geval zeker niet het beste!

- Robert Heinlein -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!