Phaesimbrotos schreef:Ik zoek een telescoop voor beginners, maar ik wil niet dat ik er al na paar weken op ben uitgekeken. Ik heb wat dingen gevonden op
www.telescoop.nl onder beginners.
Ik ben een echte sterrenkijker newb dus kan iemand mij uitleggen wat bepaald hoe scherp iets is, hoe ver je kan kijken en zulke dingen? En ik wil ook plaatjes hebben van wat ik heb gezien met mijn telescoop, hoe kan ik dat regelen?
Ik loop hier nu lang genoeg rond om dit je te kunnen vertellen, denk ik. Eerst moet je een budget hebben, dan kun je makkelijker een selectie maken en makkelijker kiezen.
Diameter is alles bij een telescoop, des te groter die is des te meer je kan zien en des te meer je kan vergroten. De vuistregel die iedereen hier leert is: diameter in mm maal 2 is je maximaal bruikbare vergroting(114mm is dus een bruikbare vergroting van 228). Ga dus niet af op 'maximale vergroting 350*' dat zijn verkooptrucs.
Wat ook heel belangrijk is, is je montering, die moet goed afgesteld zijn anders bibberd je beeld alle kanten op. Neem dus niet een of ander plastic ding.
Wat betreft 'hoe scherp iets is', dat ligt helemaal aan jouw, tenzij je een elektrische focusser hebt

.
En dan nog hoe ver je ermee kan kijken, planeten kan je met een telescoop van meer dan 100 mm in diameter al redelijk goed zien(geloof ik). Bedenk wel dat sterren en nevels enkele lichtjaren van ons vandaan zijn, met een amateur telescoop moet je niet verwachten dat een ster je blikveld zal vullen. Een telescoop is in dat opzichte meer een hulpmiddel om meer te zien, dan te vergroten, want een telescoop verzameld veel meer licht dan je oog, daardoor zie je meer. Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders lopen er genoeg mensen rond hier die je het nog een keer willen uitleggen

.