Moderator: Rhiannon
dat weten we dus nog niet want we kunnen het niet checken, het neigt wel naar die kant maar we kunnen er nog niet veel met zekerheid over zeggenMaar als je dood bent ben je eenvoudig dood, niets meer en/of minder
Wel eens van verantwoordelijkheid gehoord?Stel je gaat op 15 mei 2009 dood, wat kan jouw het nog schelen wat er daarna gebeurt in jouw familie en of de wereld?
Wel eens van verantwoordelijkheid gehoord?Alexander Hartmans schreef:Stel je gaat op 15 mei 2009 dood, wat kan jouw het nog schelen wat er daarna gebeurt in jouw familie en of de wereld?
Heb je kinderen?
Ik mag hopen van niet!
Je leeft nu, kunt dus nu ook de periode na je dood overzien voor de mensen die achterblijven, en kan je daar dus nu verantwoordelijk voor voelen en je daarnaar gedragen. Als je dood bent is het te laat, dat ben ik met je eens.
De vraag "wat kan jouw het nog schelen wat er daarna gebeurt, betekent dat je vraagt wat het je vóór je dood kan schelen wat er ná je dood zal gebeuren, AH, niet of het je ná je dood nog wat kan schelen wat er dan gebeurt.Waarom zou ik dat moeten hebben als ik dood ben. Ik leef nu. Ik kan na mijn dood niets meer veranderen. Ik kan nimmer verantwoordelijk of verantwoordelijkheid dragen als ik dood ben. Dus jouw vlieger gaat niet op.Johan2 schreef:Wel eens van verantwoordelijkheid gehoord?Alexander Hartmans schreef:Stel je gaat op 15 mei 2009 dood, wat kan jouw het nog schelen wat er daarna gebeurt in jouw familie en of de wereld?
Heb je kinderen?
Ik mag hopen van niet!
Maar is dit dan een reden voor ethisch gedrag? Zou je niet net zo goed kunnen zeggen:In dit leven maakt iets uit hoe men leeft, na de dood kom men elkaar niet meer tegen.
De vraag "wat kan jouw het nog schelen wat er daarna gebeurt, betekent dat je vraagt wat het je vóór je dood kan schelen wat er ná je dood zal gebeuren, AH, niet of het je ná je dood nog wat kan schelen wat er dan gebeurt.
Mijn vlieger gaat dus wel op; zie ook Karamelk.
Ik ga zelf volledig uit van het ervaren, en zou dan ook liever een langer leven beschoren blijven.
Marco van Woerden schreef:Een betere vraag zou zijn: Maakt het uit dat het niets/iets uitmaakt voor jou, wat er met jouw nabestaanden gebeurt als je dood bent? Duidelijk is dat het antwoord op deze vraag negatief moet zijn, omdat de nonchalance die in deze vraag besloten ligt zou zorgen voor anarchie, of in ieder geval het ophouden van de samenleving zoals wij dat kennen.
Bovendien is het zo dat het tweede gedeelte van de vraag, namelijk of het welzijn van de nabestaanden invloed op jou uitoefent als je dood bent (of dat jij invloed daarop zou kunnen uitoefenen, dat is in essentie toch waar je het over hebt mijns inziens), niet eens van een sluitend antwoord is te voorzien. De natuurwetenschap kan er in ieder geval niks mee.
We kunnen uitgaan van wat we weten, en dat is dat nabestaanden nabestaan.