Puzzel Puzzels
Madelieff
Artikelen: 0

Re: fotografisch geheugen

Is het bij jullie ook zo dat sommige mensen raar opkijken dat je je kleine details herinnert? Ik durf niets meer te zeggen tegen anderen als ik me iets herinner. Ook al wordt het me nog een keer verteld..

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

risperdal

Sjorssnors ik heb gelezen dat jij asperger hebt, dat heb ik nl ook plus ik heb ook een fotografisch geheugen. Op wikipedia staat er iets over dat autisten soms zijn uitgerust met zulk geheugen. Kunnen mensen zonder autisme(al dan niet een vorm van) ook een fotografisch geheugen hebben?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

risperdal

Is het bij jullie ook zo dat sommige mensen raar opkijken dat je je kleine details herinnert? Ik durf niets meer te zeggen tegen anderen als ik me iets herinner. Ook al wordt het me nog een keer verteld..
Ik heb 't in het verleden als lastig evaren omdat ik eigelijk teveel onthoudt. Tijdens gesprekken heb ik vele keren gedaan alsof ik iets niet meer wist kleine tot grotere dingen omdat 't soms raar over kan komen dat je al die dingen nog weet!

Tegenwoordig heb ik daar schijt aan en ben trots op m'n geheugen en vind ik 't leuk om zoveel terug te kunnen halen :roll:
Sjorssnors

Sjorssnors ik heb gelezen dat jij asperger hebt, dat heb ik nl ook plus ik heb ook een fotografisch geheugen. Op wikipedia staat er iets over dat autisten soms zijn uitgerust met zulk geheugen. Kunnen mensen zonder autisme(al dan niet een vorm van) ook een fotografisch geheugen hebben?

Ik weet niet of dat een 'autistische of aanverwante eigenschap' is, maar ik zie een 'fotografisch geheugen' meer als een goedwerkend geheugen dat geen bewuste belemmeringen heeft bij herinneringen, maar ook onthouden is doordat niet bewust op bepaalde kenmerken is gelet. Het onbewuste observeren en opnemen van nieuwe informatie is essentieel voor een fotografisch geheugen. Het moet door het bewustzijn toegelaten worden, zeg maar.
albert davinci

Mijn moeder had een visueel fotografisch geheugen. Ik heb dat eens met wedden dat kunnen zien. Daar was iemand te gast die dat had, ze hadden een hoop balletjes op de grond gelegd en er een aantal gewijzigd. Zij kon ook precies vertellen wat gewijzigd was terwijl ze het niet gezien had.

Ik heb een freaky geheugen. Mijn korte-termijn geheugen is goed, beter dan gemiddeld maar niet subliem.

Mijn feitelijk geheugen voor zaken zoals namen, telefoonnummers en jaartallen is een zeef.

Mijn langetermijn geheugen lijkt fotografisch te zijn. Ook ik lijk me alles te herinnen wat ooit in mijn langetermijngeheugen terecht is gekomen zonder verval met het ouder worden.

Ik herken wat Madelief zegt dat sommigen dat wel wat vreemd vinden als je bepaalde details nog weet. Dan denken ze dat ik daar extra veel interesse in had of zo.

Hypothese van mijn kant: wellicht dat de oorzaak van een fotografisch geheugen wel erfelijk is maar dat diezelfde oorzaak afhankelijk van de variatie in de hersenstructuur een andere uitwerking heeft, dus dat die 'gunstige' genen als het ware het functioneren van de hersenen optimaliseren maar bij verschillende mensen een verschillend deel van de hersenen omdat verschillende mensen een verschillende hersenstructuur hebben.
Kjell

je kan dit zelf ontwikkelen door simpelweg te proberen.

je neemt een simpel object legt dit op een neutrale achtergrond een witte doek ofzo daar leg je om te beginnen een aansteker in de zon op een zonnige plaats neem een stoel en kijk naar de aansteker, sluit je ogen en visualiseer de aansteker en zn omgeving zo lang mogelijk, blijven kijken met je gedachten naar deze aansteker en zn omgeving terwijl je ogen nog altijd gesloten zijn dit blijven, elk detail van wat je gezien hebt terug bekijken in je gedachten, het lijkt dom maar als je dit veel doet zal je beter en beter herinneren en meer details vinden in objecten.

daarna kan je beginnen tekenen om te staven hoe goed je bent.
Wie niet slim is moet sterk zijn.
risperdal

Ik weet niet of dat een 'autistische of aanverwante eigenschap' is, maar ik zie een 'fotografisch geheugen' meer als een goedwerkend geheugen dat geen bewuste belemmeringen heeft bij herinneringen, maar ook onthouden is doordat niet bewust op bepaalde kenmerken is gelet. Het onbewuste observeren en opnemen van nieuwe informatie is essentieel voor een fotografisch geheugen. Het moet door het bewustzijn toegelaten worden, zeg maar.
ik weet precies wat je bedoeld.
risperdal

Fotografisch geheugen heb je of je hebt 't niet dat kan je niet trainen. Waar jij 't over hebt is anders dat visuele dat is een onderdeel.
Kjell

Kjell schreef:
Fotografisch geheugen heb je of je hebt 't niet dat kan je niet trainen. Waar jij 't over hebt is anders dat visuele dat is een onderdeel.
welke andere dingen kunnen mensen met een fotografisch geheugen dan nog ?

buiten het visuele ?
risperdal

risperdal schreef:
Kjell schreef:
welke andere dingen kunnen mensen met een fotografisch geheugen dan nog ?

buiten het visuele ?
Het auditieve, ik kan hele gesprekken terug halen van 2 jaar geleden. Terwijl ik tijdens dat gesprek niet wist dat ik er veel van terug wilde hebben zeg maar. En dat met een periode van buitensporig blowen ertussen nog ook.
Kjell

ik kan dit ook, geen probleem, maar ik heb geen fotografisch geheugen.
albert davinci

Dat geld ook voor mij.

Zoals ik al eerder zei, mijn episodisch geheugen (ik categoriseer het auditieve geheugen daar ook onder) is 'fotografisch'. Ik heb dan wel weer een matig feitelijk- en visueel geheugen, toch matig in vergelijking met mijn episodisch geheugen.
Hanna

jericho schreef:hoi,

ik was benieuwd over ook mensen op dit forum zijn met een fotografisch geheugen.  

Er zijn beweringen dat het niet bestaat.
Ik heb een fotografisch geheugen. Wat houd dat in dat ik gewoon alles opsla als filmpjes, in mijn hoofd is alles 3D Of 4 D of... Niet te verwoorden dus.

Dus je beleefd in je hoofd vanalles in zoveel dimenties....

In praktijk ben ik heel erg goed in de weg. Als ik ergens op een plaats ben geweest zit het in mijn datebase. Kan jaren later diezelfde weg herkennen of de weg tonen. Ik herken ook nog gezichten van toen ik drie jaar oud was...

Voor de rest. Of het bestaat. Ik ken niet veel anders. Hoe zou je het anders noemen? Ik vraag me zelf af Hoe het bij die andere zit. Dat kan ik me niet voorstellen.

Als ik studeer zitten de pagina's en de plaatsen waar de dingen staan (vanonder, vanboven, links, rechts) in mijn geheugen maar de teksten lezen gaat niet.

Groetjes,

Hanna
Arn0

Hoe definiëren jullie eigenlijk 'fotografisch geheugen'?

Zoals ik het zie moet je bijvoorbeeld een pagina, die je ooit hebt gelezen ,woord voor woord kunnen opschrijven alsof deze voor je ligt. Of een gesprek van jaren geleden woord voor woord kunnen herhalen.

Ik heb deze vaardigheid eigenlijk alleen nog maar gezien bij autisten in een documentaire op Discovery Channel en ook dat waren er maar een handjevol verspreid over 10 jaar.

Hier zie ik dat er aardig wat mensen zijn die beweren een fotografisch geheugen te hebben, maar ik zie niet wat er anders is aan de manier waarop ik me dingen herinner of heb geleerd. Ik herinner me teksten en boeken ook als beelden, maar dan vind ik nog niet dat ik een fotografisch geheugen heb. Anders zijn ze wel erg vaak onscherp.
Het antwoord is 4

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

albert davinci

Volgens mijn professor psychologie is een fotografisch geheugen uiterst zeldzaam en is er meestal wel iets mis met de mensen die dat hebben (don't shoot the messenger :wink: ).

De meeste mensen die een extreem goed geheugen hebben zijn gewoon handiger en efficiënter in het verwerken van informatie en het ophalen van herinneringen.

Een populaire voorbeeld is het volgende.

Het korte termijn geheugen kan normaal maar 7 chunks onthouden. Extreme gevallen 5 of 9. (dat is de reden waarom het individuele deel van een telefoonnummer internationaal nooit groter dan 7 cijfers is, het netnummer is immers al bekend bij iedereen, iedereen weet dat 06 een Nederlandse GSM is en dat 020 de regio Amsterdam is.)

Als een leek moet onthouden hoe de schaakstukken op een bord staan halverwege het spel (als er nog veel stukken zijn natuurlijk) dan zal hij dat niet of gebrekkig kunnen. Als een professionele schaker diezelfde opdracht krijgt dan heeft hij daar geen enkel probleem mee omdat hij allerlei patronen ziet en hij daardoor verschillende elementen kan combineren tot één chunk.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!