Wordt ijzer (metaal) breekbaar bij (extreem) lage temperaturen?
Zo ja, waarom?
Staal wordt bij lage temp. brosser.gmlk schreef:Wordt ijzer (metaal) breekbaar bij (extreem) lage temperaturen?
Zo ja, waarom?
Staal wordt bij lage temp. brosser.
Door koper toe te voegen (Cortenstaal) wordt dat iets tegengegaan. Cortenstaal is tevens ook minder bevattelijk voor doorroesten.
Vele kunstwerken worden van Cortenstaal vervaardigd.
IJzer is geen staal. Maar toch ga ik er vanuit dat staal wordt bedoeld. In de techniek wordt zeer zelden zuiver ijzer toegepast.PAAC schreef:uhhm, ik snap deze connectie niet met de vraag...Staal wordt bij lage temp. brosser.
Door koper toe te voegen (Cortenstaal) wordt dat iets tegengegaan. Cortenstaal is tevens ook minder bevattelijk voor doorroesten.
Vele kunstwerken worden van Cortenstaal vervaardigd.
ook omdat staal een legering is en niet een puur soort metaal zoals ijzer zelf...
Deze opmerking lees je heel vaak. Dit zou de indruk kunnen wekken dat ijzer en staal heel verschillende dingen zijn. Maar staal bestaat altijd voor het grootste deel uit ijzer. Het ijzerpercentage kan uiteenlopen van ongeveer 74 % voor corrosievast staal tot meer dan 99% voor ongelegeerd staal.IJzer is geen staal.
Maar die ene procent verschil in samenstelling heeft grote gevolgen voor de eigenschappen. For all practical purposes zijn ijzer en staal twee totaal verschillende materialen.Deze opmerking lees je heel vaak. Dit zou de indruk kunnen wekken dat ijzer en staal heel verschillende dingen zijn. Maar staal bestaat altijd voor het grootste deel uit ijzer. Het ijzerpercentage kan uiteenlopen van ongeveer 74 % voor corrosievast staal tot meer dan 99% voor ongelegeerd staal.wombat schreef:IJzer is geen staal.
Wat ik alleen maar wilde vertellen is dat elke staalsoort voor het overgrote deel uit ijzeratomen bestaat. Ik kom wel eens mensen tegen die suggereren dat staal een apart element is, en daarmee veroorzaken ze een hoop verwarring.For all practical purposes zijn ijzer en staal twee totaal verschillende materialen.
gmlk schreef:Wordt ijzer (metaal) breekbaar bij (extreem) lage temperaturen?
Zo ja, waarom?