Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
TCDD
Artikelen: 0

Re: Grootste molecuul

TCDD schreef:Ik dacht dat jullie iets anders bedoelde, bijvoorbeeld dat Stikstof groter is dan Zuurstof, en dit in autobanden handiger is.
Als TCDD hier écht meer van weet, wil hij dan dit topic eens doornemen, de gerezen twijfels wegnemen en een besluitend antwoord op de vragen proberen te geven?? :roll:

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...stof+autobanden

Wat *** jij nou? Ik dacht alleen dat jullie met de grootte van een molecuul hoe groot een element molecuul is en noemde stikstof als voorbeeld. Ik wist niet dat DNA of Diamant een groot molecuul is. Ik zeg helemaal niet dat ik er meer van weet dan jullie. Op dit vlak hebben jullie(of jij) meer verstand ervan en ik op andere vlakken heb ik er meer verstand van.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

wannes

Raspoetin schreef:Technisch gesproken is een diamant ook een molekuul. Het grootste molekuul is daarmee zo groot als de halve maan: http://www.wistudat.net/popup.php?id=92

Anders komen polymeren ook in aanmerking, maar dit zijn ook aaneenschakelingen van zelfde stukken (monomeren).

Eiwitten horen ook tot de kanshebbers.
hoe kunnen atomen onder zo'n extreme omstandigheden voorkomen? , is die materie dan geen plasma, wat we dan weer niet als molecuul kunnen beschouwen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

stoker

Wat *** jij nou? Ik dacht alleen dat jullie met de grootte van een molecuul hoe groot een element molecuul is en noemde stikstof als voorbeeld. Ik wist niet dat DNA of Diamant een groot molecuul is. Ik zeg helemaal niet dat ik er meer van weet dan jullie. Op dit vlak hebben jullie(of jij) meer verstand ervan en ik op andere vlakken heb ik er meer verstand van.
er is een verschil tussen molecuul en een atoom he
PAAC

TCDD schreef:Wat *** jij nou? Ik dacht alleen dat jullie met de grootte van een molecuul hoe groot een element molecuul is en noemde stikstof als voorbeeld. Ik wist niet dat DNA of Diamant een groot molecuul is. Ik zeg helemaal niet dat ik er meer van weet dan jullie. Op dit vlak hebben jullie(of jij) meer verstand ervan en ik op andere vlakken heb ik er meer verstand van.
er is een verschil tussen molecuul en een atoom he
Waterstof, zuurstof, stikstof, flour, jood, chloride en bromide zijn uit twee dezelfde atomen opgebouwt en deze vallen dan onder moleculen.

Wat bedoel je dan met je opmerking superslayer?
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31
stoker

stikstof is een atoom (N), stikstofgas is een molecuul (N2) (= distikstof)

en dat geldt ook voor de andere voorbeelden
PAAC

Het verhaal van de stikstof begon met stikstof in autobanden als voorbeeld en ik denk dat hij dan stikstof gas bedoelde.

stoker

mja, maar ik vond toch dat hij zeer eng dacht, alsof alleen enkelvoudige moleculen toegelaten waren tot de wedstrijd
PAAC

ahh ok, was ook meer voor mezelf want ik begon al aan mezelf te twijfelen hoe 't nou in elkaar stak :roll: .

maar ik ben weer bij :P

Dalton

Archeopteryx schreef:Raspoetin schreef:
PS En zelfs dan zal je wel een enkele streng moeten nemen ipv van allebei, omdat beide strengen met waterstofbruggen zijn gebonden ipv covalent. Zijn waterstofbruggen nu "echte" verbindingen??

Waterstofbruggen zijn gewonen bindingen, net als ionbindingen en covalente bindingen, ze zijn alleen aan stuk slapper...

Het DNA-molecuul moet dan inderdaad als dubblestrengs worden gezien, en dan te bedenken dat het grootste menselijke chromosoom ruwweg 270 miljoen basenparen bevat.

Tja, ik weet niet hoe groot een normale plasticpolymeer is...
In dat geval is water ook een supergroot molecuul.

Alle oceanen en zeeen die met elkaar in contact staan is dan 1 molecuul.
Archeopteryx

:roll:
Dalton

Ieder water molecuul gaat twee waterstofbruggen aan met twee andere watermoleculen. Dus als een waterstofburg een "geldige" binding is, is water 1 groot molecuul.

Vanderwaals binding zijn ook echt, In dat gewoon is alles wat in de buurt zit 1 molecuul, Dus een ster is 1 molecuul.

Zwaatekracht is ook vergelijkbaar met waterstofbruggen en vanderwaals krachten.

In dat geval is het hele universum 1 molecuul

Daarom denk ik dat we alleen covalente bindingen mogen tellen.

Ion misschien ook maar dat zijn toch geen kanshebbbers.
Archeopteryx

Aja, je hebt gelijk, maar zou een DNA-molecuul dan alleen de enkelstrengs vorm zijn? Chemisch gezien misschien wel, DNA komt echer alleen maar dubbelstrengs voor (een enkel virus daargelaten)...
Raspoetin

Dalton, wat je zegt klopt niet, want een molekuul is gedefiniëerd als het kleinst ondeelbare deel van een stof dat nog steeds die eigenschap van die stof heeft. Een oceaan kan ik in tweeën splitsen (vooruit, ik niet, maar Mozes wel :wink: ), en vervolgens nog een keer en nog een keer enzovoorts totdat ik één watermolekuul overhoud.

Met diamant is het zo dat dit ook opgaat, alleen waar ligt de grens? Bij één C-atoom is er geen diamant meer, maar een tetraedisch gebonden C atoom (C5) misschien wel.:

Code: Selecteer alles

C

|

C-C-C

|

C
Of misschien moet het nog wel groter zijn?

Ik denk dat dit ook telt voor grafiet en nanotubes. Die zou je theoretisch ook kilometers lang kunnen maken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
wannes

Dalton, wat je zegt klopt niet, want een molekuul is gedefiniëerd als het kleinst ondeelbare deel van een stof dat nog steeds die eigenschap van die stof heeft. Een oceaan kan ik in tweeën splitsen (vooruit, ik niet, maar Mozes wel  :wink: ), en vervolgens nog een keer en nog een keer enzovoorts totdat ik één watermolekuul overhoud.
maar wat beschouw je dan als een stof :roll:

als je een mens in 2 deel vertoont die ook niet meer dezelfde eigenschappen :P

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Raspoetin

Een mens is ook geen stof, maar een "mengsel" van verschillende stoffen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!