Waarom is er zoveel ellende? Waarom gaan mensen, dieren en planten dood? Kortom: waarom is de wereld niet perfect?
Ik kwam op deze vragen toen ik aan het nadenken was over de evolutietheorie. Laten we er voor het gemak maar even vanuit gaan, dat de evolutietheorie waar is; als je het daar niet mee eens ben, mag je in een ander topic daar verder over discussieren.
Ik vroeg me op een gegeven moment af, waarom er eigenlijk zoiets als evolutie bestaat... Stel: je hebt een 1-cellig organisme. Of voor mijn part een heleboel 1-cellige organismes. Hoe komt die 1-cellige er dan bij om op een gegeven moment te gaan evolueren...???
Wie of wat heeft tegen die 1-cellige organisme gezegd: "He, ga jij eens even evolueren". Waarom zou die 1-cellige daaraan gehoor geven? En nou komt het: is die 1-cellige soms niet perfect ofso? En is het daarom nodig dat hij moet evolueren? Zo ja, wie of wat bepaalt dat die 1-cellige niet perfect is? Wat is de maatstaf waarmee perfectie gemeten wordt? Wie of wat heeft die maatstaf in het leven geroepen?
Of misschien heeft die 1-cellige wel bij zichzelf gedacht: laat ik maar eens eventjes evolueren... Waarom zou zo'n 1-cellige dat bij zichzelf gaan denken? Waarom is het in het prille begin van het leven nodig om te evolueren? Is die 1-cellige soms niet goed genoeg? Op die laatste vraag kun je eigenlijk geen 'nee' antwoorden, want waarmee moet die 1-cellige vergeleken worden? Of liever: waarmee moet de mate van perfectie van dat 1-cellige organisme vergeleken worden?
Als je nu om je heen kijkt en je ziet al het leven vroeg of laat doodgaan, kun je maar 1 conclusie trekken: perfectie is ver te zoeken... Maar waarom eigenlijk??? Waarom is de wereld niet perfect???
Puzzels