Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Phaesimbrotos
Artikelen: 0

Re: Big bang theorie onjuist?

Assassinator schreef:dankje maar die kende ik al :) maar door snelheid verandert dus tijdsbeleving, niet alleen voor je geest maar ook voor alle materie en straling. hoe komt dat dan? kun je dat misschien simpel uitleggen, op wiki is dat altijd wat moeilijk :)
Dat is vrij lastig om simpel uit te leggen. Misschien helpt dit:

Uit Maxwell's theorie over elektromagnetisme volgt dat de lichtsnelheid constant is. Dit is later heel nauwkeurig nagemeten. Dit heeft als gevolg, dat ruimte en tijd gekoppeld zijn. Het blijkt, dat elk object een zelfde snelheid in die ruimtetijd heeft. Dat betekent dat je die snelheid moet verspreiden over de ruimtelijke dimensies en de tijdsdimensie. Ga je sneller in de tijd, dan ga je langzamer in de ruimte, etc. Als je stilstaat in de ruimte ga je met een maximale snelheid door de tijd. En andersom. Dat laatste geldt voor fotonen. Maar pas op; snelheden zijn wel relatief. Het foton zelf staat stil ten opzichte van zichzelf, en meet dus dat zijn tijd gewoon voort gaat.

Die tijdsdilatatie zorgt direct ook voor lengtecontracties in de bewegingsrichting. Dit komt omdat je in de SRT met zogenaamde events werkt.
Precies, hogere snelheid in ruimtelijke dimensie, lagere ''snelheid'' in tijdsdimensie.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
Assassinator

aha! die zin vat alles makkelijk samen :) wil je dus sneller dan het licht gaan zul je door een andere dimensie moeten gaan, maar dat is slechts SF :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Phaesimbrotos

aha! die zin vat alles makkelijk samen :) wil je dus sneller dan het licht gaan zul je door een andere dimensie moeten gaan, maar dat is slechts SF :?:

Het is geen sci-fi. Tijdreizen is iets dat door de SRT voorspeld wordt. Maar sneller dan de lichtsnelheid, dat is inderdaad wel sci-fi. :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
Dr. Gonzo

ik heb mijn eigen theorie over de big bang, het singulair punt, wat er voor het singulair punt was en waarom er niet één big bang was,
Klokken op kern energie mee gestuurd in vliegtuigen, na een tijdje vergeleken en ze liepen niet meer gelijk. Muonen zijn deeltjes die in de atmosfeer ontstaan en eigenlijk daar ook uit elkaar zouden moeten vallen. Maar ze komen toch aan op de aarde. Dat kan niet zou je zeggen want ze hebben niet genoeg tijd om de aarde te bereiken. Wel, hoe sneller je gaat, hoe langzamer de tijd relatief verloopt. Relatief wil hier zeggen; in vergelijking met een ander object met een andere snelheid. Dus die muonen gaan zo snel dat hun tijd langzamer gaat en zo komen ze dus aan op aarde. Beste Assassinator, het belangrijkste wat de relativiteits theorie verandert is toch wel dat we in de wetenschap van een absolute tijd naar een relatieve tijd zijn gegaan. Dit is echt zo, hier een link van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdsdilatatie

Veel plezier. :wink:
zou het niet kunnen dat de atoomklokken in de war zijn door gewichteloosheid ?

ik haat tijd als concept
Ind1go

zou het niet kunnen dat de atoomklokken in de war zijn door gewichteloosheid ?

Het is wel zo dat als 2 atoom klokken zo staan opgesteld dat de èèn 5 centimeter

hoger staat dan de ander, het verschil in het gravitatiekracht van de aarde voldoende

is om ze ongelijk te laten lopen. Ook het verplaatsen met loopsnelheid levert voldoende vertraging van de tijd op om dit met deze klokken te kunnen waarnemen. Bron wp
Thomas.1

Hallo Sylvester

Even een aanknopingspunt op je verhaal over de Big Bang.

Veel mensen (wetenschappers) praten voortdurend maar over de Big Bang. Het klinkt zeer geloofwaardig dat deze er ooit is geweest. Maar het heelal is naar verwachting zo onmetelijk groot dat er volgens mijn idee veel meer moet zijn dan alleen die 1ne Big Bang. Als we in staat zullen zijn de kern te bereiken van de Big Bang dan dan zal de afstand ook daar naar toe ook bekent zijn. Naar vewachting zal deze afstand in het heelal nog maar millimeterwerk zijn als we de gedachten de kans geven te denken dat er mischien wel duizenden of meer Big Bangs zijn geweest. Alleen de afstanden zijn te groot om deze te kunnen waarnemen. Dus, ik geloof zeker niet in 1 Big Bang. Er is naar mijn verwachting veel meer aan wezig. Waarom zou er per definitie 1 Big Bang zijn geweest? Misschien zitten er wel duizend Bigbang in een bol en zijn er weer duizenden van deze bollen. Gekke gedachte? Misschien wel. Maar toch lijkt het me mogelijk. Zet ik je aan het denken? Of heb jij een gedachte die beter aansluit?

Groetjes, Thomas.
WT 37

wat ik moeilijk kan vaten is dat er uit het niets een explosie komt uit een oneindig klein punt, en dat dat dan alles gevormd heeft dat nu bestaat. Wat ik nu zeg kan misschien raar klinken, maar volgens mij is alles dan ontstaan uit een zwart gat?
stoosh

neen, een zwart gat kan moeilijk, maar misschien wel uit een wit gat, dat is de tegenpool van een zwart gat. Daar bestaat hier trouwens ook een topic over: witte gaten
E.Desart

Nog een link .....

http://en.wikipedia.org/wiki/White_hole

:D 'k versta der niks van.

Maar omdat ik meer sadistische dan masochistische neigingen heb geef ik die link toch ....
Eric

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”