Topic van carbon uit het biologieforum samengevoegd met deze.
Ik vroeg me af waarom ik zo graag wakker ben 's nachts. Ik nam altijd aan dat het gewoonweg lag aan een slecht bioritme, maar ik heb me deze vakantie een maand lang bezig gehouden met op tijd naar bed te gaan, waarin het uiteindelijk inderdaad natuurlijk kwam (ik werd om normale uren moe en ging naar bed). Ik stelde echter vast dat ik veel minder productief was. Mijn slaappatroon was naar voren geschoven, maar mijn productiviteitspatroon niet, en dat ligt het hoogst in de nacht, blijkbaar. Ik voel me raar genoeg béter als ik zo lang mogelijk opblijf (dit heb ik natuurlijk wel nooit gezegd wanneer ik om 7u op moet staan voor de les

). Nu, wat bedoel ik precies met productiviteit? Simpel: ik kan meer verrichten 's nachts, langer geconcentreerd met iets bezig zijn. Lijkt misschien wel logisch, aangezien er 's nachts minder is om je af te leiden. Aan de andere kant is er op het internet wel altijd iets om je af te leiden, en ik besteed mijn nachtelijke tijd veruit het meest online. Kan het dat sommige mensen biologisch gezien gewoon meer efficiënt werken tijdens nachtelijke uren? Ik kan een aantal verwante vragen opstellen, maar ik ga het redelijk open laten: zij die denken dat ze over dit onderwerp iets te zeggen hebben (wel in de richting van biologie, natuurlijk), laat maar weten :eusa_whistle:
PS: toegegeven, ik voel eigenlijk wel een zekere sufheid gedurende de nacht, maar hij voelt goed aan, omdat het gedachten lijkt tegen te houden die me normaal afleiden -- een voorbeeld zou zijn dat mijn geheugen 's nachts erbarmelijk slecht is, maar mijn (algoritmisch) analytisch denken beter als overdag.
Best mogelijk dat ik gewoon antwoorden ga krijgen als "tja, persoonlijke voorkeur", maar ik vind het zelf toch interessant genoeg om zeker willen te zijn dat ik er niet meer over kan weten. Wijt het aan nachtelijke curieuziteit ](*,)