Je kunt, in het geval je met een zwaartekrachtanomalie te maken hebt, met een waterpas toch niets doen om de werkelijke helling t.o.v. het ideale aardoppervlak te meten? Dus ook met een professioneel waterpasinstrument kun je niks doen, tenzij je die via GPS werkelijk waterpas kunt zetten, "waterpas" in de zin van parallel aan dat ideale aardoppervlak.
Als ik met GPS een oplopende weg meet, en met de waterpas een aflopende, dan kan ik toch niet anders concluderen dan met een anomalie te maken te hebben?
Let wel, het zijn leuke toeristentrekkers, net als die coriolisputjes op de evenaar [rr] , dus één of ander bedrog, optisch of anderszins, lijkt me geenszins uitgesloten.
Ik vind het typisch dat Ricardo bleef doorgaan over dat hij het met eigen ogen op zijn waterpas gezien had, terwijl je zoiets volgens mij met een waterpas niet kunt aantonen. Ik blijf erbij dat als het waterpas links lager aangeeft, dat een flesje water dan ook naar links zal rollen, en een plas water naar links zal aflopen. Dat kán, anomalie of niet, niet anders. En dat doet het overal op aarde, ook dáár waar geen anomaliën zijn.
Ik kan me ook niet voorstellen dat de gemiddelde toerist met een fatsoenlijke waterpas in zijn bagage op vakantie gaat. En een paar speciale "waterpassen" maken die ik alles kan laten aangeven wat ik wil, zou mij ook nog wel lukken.