Puzzel Puzzels
Mario
Artikelen: 0

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Stel je bent slim, je bent een genie of je bent hoogbegaafd creatief kan dit in je nadeel zijn naar anderen toe, ik bedoel als mensen je niet begrijpen, omdat je een afwijkende mening en visie heb die tegen alle heersende meningen ingaan.
Het is een hel...zelfs al probeer je je dom voor te doen...te doen zoals de rest...dan nog kom je negatief over...of eigenlijk kom je over als een ketter,asociaal,betweter,racist,facist,gek,raar,buitenbeentje...ga je dan slechte punten halen op school krijg je verwijten dat je er je voeten aanveegt,op den duur begin je automatish naieve dingen te zeggen,taalfouten te maken,...om toch bij de rest te horen...ik ga nu stoppen en verwijzen naar een vorige post die ook verduidelijkt...maar wees gerust het meerendeel van de bevolking snapt je niet en aanvaard je mening,wijsheid en kennis niet...en het ergste is dat je hen het nog nietkwallijk kan nemen ook want ze weten/kunnen niet beter...
Ja, natuurlijk is het een doodszonde om anders te zijn dan anderen. Stel je bent slim, je bent een genie of je bent hoogbegaafd creatief Wink , dan rest je niets anders dan je te schikken naar het plebs. Deze zijn nou eenmaal in de meerderheid en ook nog eens dol op knokken. Zeg maar je kop boven het maaiveld en dan deze eraf.

De truuk is om je heeeeel dom te houden en dan te zeggen dat je in god gelooft en dat je het eens bent dat alle buitenlanders eruit moeten en dat de islam *** is en dat Europa alleen maar slecht is. Embarassed Dat soort populistisch gejodel. Dan heb je namelijk snel vrienden. En als je veel vrienden hebt gaan deze mensen dingen voor je doen. Ze mogen je namelijk en.... ze zijn echt dom. Jij bent alleen stiekem "dom" Evil or Very Mad . En als je dan veel vrienden hebt die alles voor je doen en je geld geven etc. Dan grijp je de macht, stuur je het volk de oorlog in, dat vinden ze leuk, zijn ze goed in en daar hebben ze democratisch voor gekozen. Twisted Evil Nou ja, zoiets dus. Ik bedoel slim zijn doe je uit het gezichtsveld van anderen. De meeste mensen zijn te dom om hun veters te strikken. Voorbeeld. Het gemiddelde IQ is 100 (uitgaande dat iq-testen kloppen). Ik ben geniaal (dat ben ik niet maar dat rekend makkelijk) en heb een IQ van 140 een zwakzinnige heeft een IQ van 60 het verschil tussen gemiddelde mensen en mij is 40, tussen gemiddelde mensen en zwakzinnige is ook 40. Dus ja, het is voor gemiddelde mensen niet echt te snappen wat een slim iemand zegt. Het is een voorbeeld dat natuurlijk niet helemaal opgaat maar wel een indicatie. Anderzijds als je dat niet zelf kan bedenken ben je niet echt snugger Wink
Volledig akkoord...
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Zirkon

Volgens mij is de houding van een hoogbegaafde ten opzichte van anderen (en hun omgang met zijn/haar hoogbegaafdheid) deels ook gerelateerd aan het feit dat die persoon zelf, zich al dan niet op heeft weten te aanvaarden waar hij/zij voor staat, los van een maatschappelijke norm of wat dan ook. Deze stelling is eigenlijk niet alleen toepasbaar op hoogbegaafden maar op alle homo sapiens sapiens op deze aardbol, oliedom of geniaal.

Voor hoogbegaafden echter zal het probleem van maatschappelijke integratie enzovoort meestal rapper tot problemen en conflicten leiden omdat zij over het algemeen sneller denken. Ze komen rapper tot bepaalde conclusies en slaan in hun ogen logische denkstappen over. Als ze dan hun mening over iets zeggen lijkt het voor minderbegaafden raar en niet direct te begrijpen waar ze (HB) naartoe willen....

Ik denk dat vanuit dit voorbeeldje en heel wat andere dus mag geconcludeerd worden dat er inderdaad zeker problemen zijn maar het is dan aan de hoogbegaafde zelf om daar mee (leren) om te gaan.

Ik zeg eigenlijk: hoogbegaafde , wees creatief en zoek oplossingen met dat creatief brein van u :shock:

enkele mogelijke routes zijn:

*bedenken dat ieder mens sowieso geconfronteerd wordt met onbegrip, het is eigen aan de mens dat we niet in andermans hoofd kunnen kijken en tot 100% consensus kunnen komen over iets

*soortgenoten (andere hoogbegaafden) leren kennen, wat heel bevrijdend kan werken omdat de hoogbegaafde zich nu veel minder moet inhouden wat zijn kennis en inzicht betreft.

*zich storten op een bepaalde wetenschap of kunde en daar heel diepe inzichten in verwerven, met als gevolg een gelukkig gevoel en appreciatie van de eigen mogelijkheden, met als meta-gevolg dan weer een betere houding ten opzichte van de andere minder begaafden zoals gesteld in de eerste alinea

*je niet concentreren op het feit dat anderen je niet begrijpen en aldus een gefrustreerd gevoel eraan overhouden maar trachten op een constructieve manier tot begrip te komen. Ook inzien dat hoe slim een mens ook, deze altijd iets kan leren van iemand die als dom bestempeld wordt, vermits het heel onwaarschijnlijk is dat de slimme in werkelijk alles meer weet dan de domme.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Angel

Volgens mij kan iedereen wat leren van iedereen. Wanneer je problemen ondervindt met de kortzichtigheid van anderen, ligt dat niet altijd aan die ander. Dan komt dat doordat je het verkeerde onderwerp met de verkeerde persoon op de verkeerde manier bespreekt. Ligt dat dan aan die ander dat hij of zij niet open staat voor jouw verhaal of het verhaal niet begrijpt? Of ligt dat misschien ook een beetje aan jou? Aangezien jij dan blijkbaar niet genoeg gespreksstof hebt om een ander onderwerp of interessegebied aan te spreken of niet in staat bent geweest je taalgebruik aan je gesprekspartner aan te passen.

Helemaal mee eens! En op deze manier - je gespreksstof aan passen aan elkaar - leer je elkaar ook nog eens beter waarderen. want inderdaad van iedereen kun je wel wat leren
Sjorssnors

Ik weet pas sinds een paar jaar van m’n hoogbegaafdheid af, althans was ik wel altijd overtuigd van m’n eigen denken en nam ik niets klakkeloos aan. De combinatie van m’n Asperger-syndroom maakt het hoogbegaafd zijn nog intenser. Ik probeer juist zoveel mogelijk kanten van benadering te hanteren om vervolgens de beste tot conclusie te maken. Een hoogbegaafde heeft in potentie de mogelijkheid vanuit meerdere invalshoeken veel inzichten te vormen en te hanteren. Cruciaal is het voor hem dan ook dat zo veel mogelijk te doen, gezien ie anders neigt naar eenzijdige of beperkte talenten. M’n broer bijvoorbeeld, welke ik nog veel intelligenter en mogelijk geniaal acht, heeft vooral taal en kunst ontwikkeld, en heeft zeer matig z’n emotionele intelligentie (inter- en intrapersoonlijk) ontwikkeld. Jammer genoeg kan hij er niet volledig meer over beschikken vanwege schizofrenie, die zich op latere leeftijd openbaarde. Toch had ook hij z’n persoonlijke inzichten kunnen ontwikkelen, wat hem hoogstwaarschijnlijk meer deed waarderen in de samenleving. Bij mij heeft het beelddenkende veroorzaakt dat ik o.a. zeer visueel ingesteld ben, wat óók persoonlijke inzichten heeft verschaft. Het Asperger in mij maakt het ook dat ik expert ben in nonverbaal gedrag. Ik kan dus ook zeer goed doen ‘alsof ik normaal ben’. Immers accepteert vrijwel niemand dat je veel meer inzichten dan de meesten hebt, en je zeer snel meerdere aspecten ervan aan kan dragen. Uit wat ik nu vertel, realiseer ik me dat de meesten al vrij snel denken dat ik poch, of dat ik aan het zwetsen ben, en ook merk ik vrij doorzichtig bepaalde valstrikken en tests op van mensen welke mij uittestten. Al met al vind het begrijpelijk, maar toch denk ik dat het ook voor hoogbegaafden van belang is, uit te komen voor hoe ze zijn, en ze zich eigenlijk niet in zouden moeten hoeven houden. Helemaal wanneer je beelddenkend bent en een visie hebt door conclusies met onderling verband, en dat ook uitspreekt, krijg je nogal weerstand. Waarschijnlijk heeft dat te maken met dat de meesten zich voor doen alsof ze slimmer zijn, en dus automatisch mensen gewantrouwd worden vanwege dat gegeven. Ook is dat waarschijnlijk de reden daarvan, dat je respectievelijk weinig hoort van hoogbegaafden, wat jammer is.
peterA

Ik denk dat iemand die hoog probleemoplossend begaafd is op jonge leeftijd begeleidt moet worden,niet om de hoogbegaafdheid nog te stimuleren door een speciale school van een hoger academisch niveau...

Maar eerder om de facetten van hun persoonlijkheid die niet goed ontwikkeld zijn extra te stimuleren , sociale intelligentie,emotionele intelligentie,dit is echter geen academisch gebeuren en niet zo eenvoudig denk ik.
huh?
Angel

Dat is inderdaad wel belangrijk denk ik ja,dat je deze mensen begeleidt in hun sociale leven; te beginnen als ze eigenlijk nog op de basisschool zitten. Dan kun je hen ellende besparen op verschillende gebieden zoals; fijne motriek en contact leggen met anderen.

Met de uitspraak van Sjorssnors (over dat je het moet vertellen aan andere dat je hoogbegaafd bent) ben ik het zeer zeker eens. Mensen zullen je dan waarschijnlijk eerder begrijpen doordat ze weten waar je aan toe zijn. Dit geld overigens voor alle dingen (ziekten, handicaps achtergronden); als de ander er vanaf weet zal de communicatie vaak beter verlopen. Helaas gaat dit niet in alle gevallen op, want er zullen altijd mensen zijn die je niet goed begrijpen of willen begrijpen.
peterA

Ik denk dat we iets te ver naar het academische zijn doorgeschoten net omdat we "financiele gezondheid " als iets te belangrijk beschouwen.

Terwijl de grote menselijke ergernissen toch eerder van sociale aard zijn.

Bijgevolg wordt iemand met een hoog IQ gestimuleert om het te gebruiken en te etaleren.

Als je een sterk en een zwak been hebt train je best het zwakke been extra om niet in de berm terecht te komen,toch?

Peter
huh?
Gieter

Ik weet pas sinds een...  ...wat jammer is.
Wat wel jammer is dat er een groep hoogbegaafde mensen altijd maar lopen te blaten als een kip zonder kop. Ik heb een groep vrienden waarvan een aantal hoogbegaafd zijn, misschien wel geniaal. Maar de groep is duidelijk in twee groepen te splitsen. De Mensanianen, mensen die getest hoogbegaafd zijn en daardoor ineens intelligent zijn en dus veel meer weten dan de rest. En de andere groep. Hele normale mensen maar wel geniaal. Dat betekend dus dat ze geen psychiater nodig hebben, niet depressief, suicidaal of anderzijds gestoord zijn. Er is nog een belangrijk verschil. Die Mensanianen zijn vaak ook nog eens zo dom als een baviaan met een hersentumor en kunnen alleen wat ze goed geleerd hebben tot expressie brengen en baseren hun intelligentie op een testje. Van mij mogen ze maar wat het grappige is dat ik met die andere groep veel leukere dingen kan doen want een genie is echt niet alleen goed in 1 ding. Dat zou dom zijn niet waar? Die genieen zijn goed in alles. Kunst, tekenen, talen, rekenen, muziek en noem alles maar op. Ze blinken uit op alle vlakken en hebben daar geen test voor nodig. Okee, ze zijn soms een beetje apart en hebben leuke ideeen maar niet gestoord. En ze hebben geen test nodig om geniaal te zijn. Daarnaast als iemand iets niet begrijpt zijn ze zo slim om het dan zo uit te leggen dat die mensen het wel snappen. Het enige waar ik ze op kan betrappen is dat ze wat moeite hebben met regeltjes. Die bedenken ze zelf wel.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.
CloudedHeaven

'k besef me op eens dat er ook nog een perspectief van uit de hoog begaafde is, 'k denk dat onderstaande ook van toepassing is:

Stel de H.B. wordt niet begrepen, dan is het opzich makkelijk om te stellen dat deze hersens genoeg moet hebben om begrepen te worden, terecht eigenlijk. Maar het is ook een "verplichting" van de L.B. om aan te geven dat deze niet begrijpt. 'k denk dat daar de crux zit:

Dialoog in het bedrijfsleven, H.B. <--> L.B. , L.B. begrijpt het niet en verzuimt het om te zeggen dat deze het niet begrijpt. Redenen van verzuiming, bang voor negatieve gevolgen immers men laat zien dat deze niet zo slim en dat andere slimmer zijn waardoor de baan in gevaar zou kunnen komen, schaamte. H.B. moet om redenen perse zijn boodschap kwijt, moet gissen of L.B. de boodschap begrepen heeft, terwijl L.B. ja en amen kninkt, misschien ook geforceert het dialoog beëindigd. Meest frustrerende lijkt mij wanneer H.B. een paar dagen later vervolgens ziet dat L.B. zich door verschillende bochten wringt om besproken materie alsnog te begrijpen dan wel om met de verandering om te gaan. Naar collega's gaat en, dmv smoesjes en naar beneden halen van H.B., daar de materie te bespreken in de hoop het alsnog te begrijpen. Smoesjes verzinnen om niet met de verandering om te hoeven gaan.

Dialoog sociaal verband, H.B. <--> L.B., L.B. begrijpt het niet. L.B. realiseert zicht dat mensen veel over elkaar kletsen en zou niet willen dat L.B. als dom wordt beschouwd, gevolg: ja en amen knikken. En zal zelf zeggen bij mensen: H.B. is toch best een raar mannetje he?

Ook zou het misschien zo kunnen zijn dat L.B. zoiets heeft: 'k begrijp hem niet maar laat ik maar ja en amen knikken dan heeft ie ook een leuk gesprekje gehad.

Het is natuurlijk niet mogelijk om elke mogelijk combinatie te noemen, maar dit was zo'n beetje hoe 'k me dit voorstel. Is dit realistisch of kan 'k me maar beter bij het UFO topic ophouden :shock:
Alexander Hartmans

Beste Mario
Het is een hel...zelfs al probeer je je dom voor te doen...te doen zoals de rest...dan nog kom je negatief over...of eigenlijk kom je over als een ketter,asociaal,betweter,racist,facist,gek,raar,buitenbeentje...ga je dan slechte punten halen op school krijg je verwijten dat je er je voeten aanveegt,op den duur begin je automatish naieve dingen te zeggen,taalfouten te maken,...om toch bij de rest te horen...ik ga nu stoppen en verwijzen naar een vorige post die ook verduidelijkt...maar wees gerust het meerendeel van de bevolking snapt je niet en aanvaard je mening,wijsheid en kennis niet...en het ergste is dat je hen het nog nietkwallijk kan nemen ook want ze weten/kunnen niet beter...
Daarom zie je, hoor je vaak dat men op zoek is naar personen die met jouw op gelijke voet leeft en denkt, soort zoekt soort. Ik besef, dat je weinig kan doen tegen mensen die jouw niet kunnen of willen begrijpen. Ik heb dat vaak genoeg mee gemaakt, dus laat ik vaak die mensen links liggen, omdat ik van hun niet wijzer wordt, en dat vind ik persoonlijk belangrijk dat je kennis en ervarigen met elkaars gelijke kan en mag uit wisselen. Ieder mens kan dan wel uniek zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze ook echt uniek zijn.

In mijn huis leef ik echt, kan ik mezelf zijn zonder dat ik gestoord word door de buitenwereld. Als ik buiten ben vecht ik constant tegen de bierkaai. Ieder persoon heeft een etiket op, en ik weiger nog langer aan te passen aan de grillen van niet na denkende individuen, alleen als ze echt iets positiefs te melden hebben, waar je beide aan iets heb. Want ik weet zeker dat in onze wereld mensen zijn die het echt menen en hun visie met je wil delen, zonder vooroordelen.
Jekke

Een kortzichtigheid die me in deze thread opvalt: heb je er als zogenaamd hoogbegaafde al eens bij stilgestaan dat het onderwerp van discussie in eerste plaats een probleem van onbegrip van bijde kanten is danwel enkel van de andere kant? Je kan er dan wel van overtuigd zijn dat de in jouw ogen dommere mensen jou niet begrijpen, maar dat veranderd niets aan de gevoelens die de andere partij heeft: dezelfde als de jouwe, nl dat je hun niet begrijpt. Mijn mening is dat je je mening dat zij kortzichtiger zijn niet mag doortrekken naar een overtuiging dat je superieur bent, want ironisch genoeg mondt dat uit in frustratie. Het is aan jezelf je uit die frustratie te werken door jezelf niet voor de gek te houden.
Sjorssnors

Een kortzichtigheid die me in deze thread opvalt: heb je er als zogenaamd hoogbegaafde al eens bij stilgestaan dat het onderwerp van discussie in eerste plaats een probleem van onbegrip van bijde kanten is danwel enkel van de andere kant? Je kan er dan wel van overtuigd zijn dat de in jouw ogen dommere mensen jou niet begrijpen, maar dat veranderd niets aan de gevoelens die de andere partij heeft: dezelfde als de jouwe, nl dat je hun niet begrijpt. Mijn mening is dat je je mening dat zij kortzichtiger zijn niet mag doortrekken naar een overtuiging dat je superieur bent, want ironisch genoeg mondt dat uit in frustratie. Het is aan jezelf je uit die frustratie te werken door jezelf niet voor de gek te houden.

'Kortzichtig' is niet het goede woord. Ik denk dat de meesten welke hoogbegaafd zijn, ook wel inzien hoe anderen denken. Daarbij gaat het hum er niet om dat iemand zich superieur wil voordoen, doch wel dat ie gewoon zichzelf wil zijn, wat nou eenmaal ook inhoudt dat ie op veel vragen een antwoord heeft. De frustratie zit hem in het voortdurend de eigen oprechte mening in moeten slikken, en anderen maar laten spreken, tegen beter weten in.
The Don

Ik weet pas sinds een paar jaar van m’n hoogbegaafdheid af, althans was ik wel altijd overtuigd van m’n eigen denken en nam ik niets klakkeloos aan.

Wat heeft jou tot de conclusie gebracht dat je hoogbegaafd bent? Kun je hiervoor een test oid doen? een IQ test is gebleken geen goede test te zijn voor hoogbegaafdheid.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Jekke

HolyCow schreef:Een kortzichtigheid die me in deze thread opvalt: heb je er als zogenaamd hoogbegaafde al eens bij stilgestaan dat het onderwerp van discussie in eerste plaats een probleem van onbegrip van bijde kanten is danwel enkel van de andere kant? Je kan er dan wel van overtuigd zijn dat de in jouw ogen dommere mensen jou niet begrijpen, maar dat veranderd niets aan de gevoelens die de andere partij heeft: dezelfde als de jouwe, nl dat je hun niet begrijpt. Mijn mening is dat je je mening dat zij kortzichtiger zijn niet mag doortrekken naar een overtuiging dat je superieur bent, want ironisch genoeg mondt dat uit in frustratie. Het is aan jezelf je uit die frustratie te werken door jezelf niet voor de gek te houden.

'Kortzichtig' is niet het goede woord. Ik denk dat de meesten welke hoogbegaafd zijn, ook wel inzien hoe anderen denken. Daarbij gaat het hum er niet om dat iemand zich superieur wil voordoen, doch wel dat ie gewoon zichzelf wil zijn, wat nou eenmaal ook inhoudt dat ie op veel vragen een antwoord heeft. De frustratie zit hem in het voortdurend de eigen oprechte mening in moeten slikken, en anderen maar laten spreken, tegen beter weten in.

Ik bedoel nu net in mijn vorige post dat dat irrelevant is.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Sjorssnors

Sjorssnors schreef:Ik weet pas sinds een paar jaar van m’n hoogbegaafdheid af, althans was ik wel altijd overtuigd van m’n eigen denken en nam ik niets klakkeloos aan.

Wat heeft jou tot de conclusie gebracht dat je hoogbegaafd bent? Kun je hiervoor een test oid doen? een IQ test is gebleken geen goede test te zijn voor hoogbegaafdheid.

Voor alles, de zelfkennis die ik altijd al had. Ik leer zeer makkelijk dingen aan en kan dat ook goed onthouden, en keer op keer worden de gedachtegangen die ik al had, bevestigd door bevestigingen. Uiteraard heb ik ook veel iq-tests gedaan, waar de score het aan gaf.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!