Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Veertje
Artikelen: 0
Berichten: 6.715
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 17:43

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Er is een eerdere topic geweest over "hoogbegaafdheid en problemen". Daar staan een aantal zaken in die hier wederom worden besproken. Echter, die topic is gesloten omdat het een topic begon te worden van persoonlijke verhalen/problemen en er geen discussielijn meer inzat.

Echter merk ik wel dat er blijkbaar toch heel veel behoefte is om over dit onderwerp van gedachten te wisselen.

Deze topic blijft dus open staan, maar wordt verplaatst naar "Algemene Discussie" omdat het in ieder geval niet veel te maken heeft met Filosofie, Theologie en Ethiek.

Algemeen verzoek: Probeer in ieder geval om de algemene vraagstelling in gedachte te houden en ga hier nu niet persoonlijke levensbeschrijvingen neerzetten die moeten aantonen dat je hoogbegaafd bent maar die verder niets met de vraag te maken hebben.

En, bij voorbaat: blijf vriendelijk. Doorgaans eindigen topics die het persoonlijke van mensen raken uiteindelijk, door opborrelende emoties, in een hopeloze ruzie.

Tot nu toe gaat het goed, dus laten we het zo houden.

:wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

lenny
Artikelen: 0
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 30 sep 2005, 13:35

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Ok, ik zal daar even gaan lezen. Ik ben nogal nieuw op deze stek, ik las nog niet zo heel erg veel topics door.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Mensen, iq heeft niets met hoogbegaafd te maken. Zaken als taal en geleerde kennis vallen buiten hoogbegaafd. Dit is vooral gebaseerd op inzicht en logica.
decartes
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 16 apr 2006, 20:49

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Hallo,

Als nieuwkomer op dit bord wil ik al meteen reageren op het onderwerp: Hoogbegaafdheid. Als moeder van een dochter waarbij vier jaar geleden hoogbegaafdheid werd vastgesteld gaan bij mij telkens mijn haren rechtovereind staan als ik alle discussies lees omtrent dit onderwerp.

Op de eerste plaats ben ik het helemaal eens met diverse schrijvers van oudere datum een IQ test is maar een momentopname. En gelooft u mij wij hebben dit in alle facetten meegemaakt.

Er wordt veel te veel waarde gehecht aan een iq test , want je kunt inderdaad hierop trainen. Stel ik ben niet wiskundig onderlegd, dan kan ik op dit onderdeel van de test niet of nauwelijks scoren. Ditzelfde was bij onze dochter aan de hand. Op het vwo heeft ze de betavakken erbij neergegooid, niet omdat het te moeilijk was maar te simpel. Achteraf blijkt ze juist een enorm wiskundig en ruimtelijk visueel inzicht te hebben. Hoogbegaafdheid is GEEN leerspecialistische gave. Dat is zoveel complexer .Het is zoals ze zelf zegt, altijd aanwezig of je nu eet, op de wc zit of wat je doet je bent altijd hoogbegaafd. Je kunt niet zomaar een knopje omdraaien en zeggen: nu even niet. Was het maar zo simpel. Ook gaat hoogbegaafdheid nooit gepaard zonder problematiek. Onze dochter heeft zoals een geweldige psycholoog/filosoof tegen ons zei een extreem goed verstand en daardoor extreme problematiek. Hierin heeft ze echter de afgelopen jaren door hard te knokken en zich met zichzelf te confronteren een goede weg gevonden. Op dit moment volgt ze, op eigen houtje, schriftelijk alle betavakken zes klassen vwo. Hierna hoopt ze ook een universitaire opleiding hierin te gaan volgen. Hopen, niet omdat ze het niet kan , maar omdat er zoooveel is dat haar interesse heeft.

Ze moet honderd worden dan heeft ze nog niet alles bestudeerd. Het allerergste is haar eenzaamheid. Het is een prachtige jonge vrouw die al diverse keren een leuke vriend heeft gehad, gehad zeg ik want ze kunnen haar niet bijbenen.En dit ontaard helaas vaak in een strijd( van de kant van de mannen) Ik hoop dat ze hier op deze site eens een kijkje wil nemen en misschien als het een beetje wil kan ze volgend jaar weer naar de universiteit. Want een ding staat vast, een alpha opleiding heeft ze gevolgd, dit wil ze nooit meer. Alleen b.v. de natuurkunde of wiskunde biedt haar zoveel dat ze ontzettend ver kan doordenken.

Ik moet stoppen want dit is een lang verhaal geworden. Ben benieuwd naar reacties. Groetjes Decartes
Musje
Artikelen: 0
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 22:55

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Hoogbegaafdheid is GEEN leerspecialistische  gave. Dat is zoveel complexer .Het is zoals ze zelf zegt, altijd aanwezig of je nu eet, op de wc zit of wat je doet je bent altijd hoogbegaafd. Je kunt niet zomaar een knopje omdraaien en zeggen: nu even niet. Was het maar zo simpel.
Hoi Decartes,

ik kan me hier wel wat bij voorstellen (niet dat ik hoogbegaafd ben).

Maar ik dacht hier wat over door en vroeg me toen af of er toch niet ergens een knopje zit, een knopje van: nu even niet, of nu even wat minder.

Vergelijk het bijvoorbeeld met een kunstenaar. Die zou overal wat in kunnen zien wat hem inspireert tot het maken van een schilderij. Dat is ook best lastig. Toch weet ik uit eigen ervaring dat daar wel een knopje voor zit.

Ik weet het natuurlijk niet, ik stel het alleen (en ben er erg nieuwsgierig naar), maar zit er ook niet zo'n knopje bij een hoogbegaafde?

groeten, Musje
Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Het hoogbegaafd zijn heeft betrekking op het 'gehele denken', en kan daardoor niet uitgeschakeld worden, zoals het bij een bepaalde gefocustheid wel kan. Het zou ook onlogisch zijn om het eigen denken totaal te reduceren. Reguleren is daarintegen wel een logische stap.
Musje
Artikelen: 0
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 22:55

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Maar tijdelijk reduceren is toch reguleren?
Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Maar tijdelijk reduceren is toch reguleren?


Enigszins wel, maar door te reduceren wordt er teveel uitgesloten en te weinig toegelaten, wat een beperkte regulering teweeg brengt, en niet aansluit bij het vormen van brede inzichten, die mekaar aanvullen, wat het 'reguleren' vergemakkelijkt. Hoogbegaafdheid is juist 'niet-beperkingen-opleggend'.
Musje
Artikelen: 0
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 22:55

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Maar, om bij het voorbeeld te blijven dat genoemd werd door Decartes, als je nou even rustig naar de wc wilt gaan (of van een zonsondergang wilt genieten) zonder op dàt moment je te wijden aan 'brede inzichten' is dat dan mogelijk of niet?
Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Maar, om bij het voorbeeld te blijven dat genoemd werd door Decartes, als je nou even rustig naar de wc wilt gaan (of van een zonsondergang wilt genieten) zonder op dàt moment je te wijden aan 'brede inzichten' is dat dan mogelijk of niet?


Juist is op 'momenten' de eigen wil doorslaggevend voor wat gebeuren gaat (net als bij alle andere mensen) Bij hoogbegaafdheid werkt de 'vele hoeveelheid aan informatie' het in de hand dat iemand zich méér focust op allerlei dingen. Niet alleen de informatiehoeveelheid is bij een hoogbegaafd iemand groter, ook vinden associaties frequenter plaats, met mogelijk ook een intensivering van gevoelens, wat niet altijd als even leuk ervaren kan worden. Dat is inderdaad niet zomaar even uit te schakelen, omdat iemand dan zo 'is'.
Musje
Artikelen: 0
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 22:55

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Ik geloof dat ik het wel snap.

Maar als je er van uitgaat dat er helemaal niet te reguleren valt,

dan probeer je het dus ook nooit.

Dus lijkt me de vraag of het kàn dat reguleren (laten we het maar op reguleren houden ipv reduceren) toch best wel van belang voor het welzijn van de hoogbegaafde. En misschien ook voor degenen in de onmiddelijke nabijheid van de hoogbegaafde.
Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Musje schreef:Ik geloof dat ik het wel snap.  

Maar als je er van uitgaat dat er helemaal niet te reguleren valt,  

dan probeer je het dus ook nooit.  

Dus lijkt me de vraag of het kàn dat reguleren (laten we het maar op reguleren houden ipv reduceren) toch best wel van belang voor het welzijn van de hoogbegaafde. En misschien ook voor degenen in de onmiddelijke nabijheid van de hoogbegaafde.
Om alle factoren bij introspectie mee te laten wegen is het noodzakelijk het eerst te herkennen. Het herkennen is het onderkennen van wat nog niet erkent was, oftewel is het neerleggen bij bepaalde standpunten tegenstrijdig met de oprechtheid die nodig is om jezelf volledig te kunnen 'reguleren'.
Musje
Artikelen: 0
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 22:55

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Er is veel aandacht voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Terecht vind ik. Zou een belangrijker onderdeel van die aandacht niet moeten zijn dat een kind wordt gestimuleerd om zich zelf verantwoordelijk te voelen voor de last die dat hoogbegaafd zijn met zich meebrengt? Natuurlijk naar de mate waarin zo'n kind die verantwoordelijkheid aankan. Is het verkeerd om een kind op jonge leeftijd al te leren dat je je ook (tijdelijk) kunt proberen af te sluiten voor (een deel van) je gedachtenprikkels?
Gebruikersavatar
Sjorssnors
Artikelen: 0
Berichten: 790
Lid geworden op: do 01 sep 2005, 12:13

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

... Is het verkeerd om een kind op jonge leeftijd al te leren dat je je ook (tijdelijk) kunt proberen af te sluiten voor (een deel van) je gedachtenprikkels?
Dat hangt naar mijn inziens af van 'hoe' iemand hoogbegaafd is, wat met de 'tweespalt' qua informatieverwerking te maken heeft.

Een hoogbegaafde welke 'beredeneringen' hanteert, zal dat gemakkelijker kunnen doen dan een hoogbegaafde die de 'intuïtie' hanteert, gezien dat onbewust gebeurt.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Assassinator
Artikelen: 0
Berichten: 4.546
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 21:42

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

je betn neit geniaal als je een hoog IQ hebt, je bent pas geniaal als je dan ook nog kgoed kan omgaan met de wereld om je heen en dat is echt moeilijk. ik zie mezelf niet als slim of hoogbegaaft, ik heb wel een sterk afwijkende mening en ben eigenlijk wel slimmer dan mn (weinige) vrienden en ik moet me vaak inhouden, ik word vaak afgeschreven als wijsneus en krijg dingen nar mn hoofd als "doe niet zo wijs!" of "denk eens normaal joh!". maar ik ga me niet aanpassen naar hun niveau, dan maar in mn uppie, ik ben mn hele leven (ok ok, ben pas 15 maar toch) al niet begrepen (klinkt gruwelik emo, maar is wel waar) en eht zal ook nog wel een tijdje duren. soms haat ik mezelf daarom.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!