Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Knownothing
Artikelen: 0
Berichten: 742
Lid geworden op: wo 05 mei 2004, 16:09

Re: geesten oproepen

@zeveraar
zeveraar schreef:Eens we de menselijke hersenen snappen, snappen we alles.

Ik geloof niet in geesten, maar ik geloof wel dat er iets serieus aan de hand is met de natuurkunde wat we niet weten en waar we steeds over kijken. De oplossing ligt namelijk veel dichter, de wetenschap zoekt veel te ver.

En met veel dichter bedoel ik onszelf.
Hiermee zit je op de goeie weg. Dat is de uitleg die skeptici vaak geven aan vermeende paranormale fenomenen: het zit in de hersenen, eventueel in de zintuigen die ons in het ootje nemen. Natuurlijk ga je wat te ver als je echt denkt dat we alles kunnen verklaren door meer te leren over de hersenen, maar we zullen wel beter begrijpen waarom we dingen anders waarnemen dan ze zijn. Dat maakt de natuurkunde of andere wetenschappen niet overbodig!
Ik raad u aan het boek "The Indigo Children" eens te lezen.
Maar hiermee ga je denk ik een stap van de goede weg af ;) . Dat boek is echt niet ernstig te nemen vanuit wetenschappelijk standpunt. De schrijvers zijn van mening dat kinderen met ADHD eigelijk aliens zijn... :shock: Veel speculaties, nul bewijzen en even weinig voorstellen voor bewijzen, falsificatie uitgesloten.
Er is ook geen wetenschappelijk bewijs of verklaring voor homepatie, maar het werkt wel en zeer goed zelfst. Een placebo is uitgesloten door het feit dat het bij dieren ook werkt. -> mss heeft water toch een geheugen? Tzou wel kloppen want waar zou alle informatie van het verleden dan naartoe gaan? Ik had wel eens gehoort dat niets zomaar kan ontstaan en verdwijnen. En tijd is relatief.
Integendeel, er zijn verschillende wetenschappelijke bewijzen dat het niet werkt. Dubbelblinde studies wijzen uit dat homeopathie even goed werkt als kraantjeswater. Huisarts en VUB-professor Willem Betz, die zelf nog HP gestudeerd heeft, maakt er zowat zijn levenswerk van het brede publiek hierover in te lichten. Google maar eens op zijn naam, je vindt vast wel een paar interessante interviews of teksten waarin hij in lekentaal zijn bezwaren tegen HP uitlegt.

Verklaringen zijn er ook:
  • Placebo effect werkt ook op dieren en zuigelingen, via het effect op de ouder of het baasje. Die gaat automatisch meer aandacht besteden aan de patient, wat de patient ook opmerkt.
  • Verder gaan de meeste ziekten gewoon over zonder medicatie. Echter als men van een ziekte geneest na het gebruik van homeopathie, gaat men gemakkelijk een causaal verband veronderstellen
  • Homeopathie wordt gewoonlijk gecombineerd met echte medicijnen en bij de genezing schrijft men deze dan toe aan het nep-medicijn.
PS: volg de raad van Xardax op en spring niet steeds van het ene onderwerp over op het andere. We beginnen met geesten en eindigen met HP. Dit maakt de discussie echt heel rommelig, begin aub gewoon een andere topic als je over een ander onderwerp wil beginnen.

@ Boaz: Ik kom later met een antwoord op je post, ik wil er eerst zeker van zijn dat we niet naast elkaar doorpraten omdat de de termen materialistisch monisme, idealistisch monisme, dualisme mogelijk anders opvatten. Dan kunnen we het ineens weer over geesten hebben.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Boaz
Artikelen: 0
Berichten: 717
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 16:44

Re: geesten oproepen

Homeopathie, ik heb er ook niet veel op. Ik geloof onmiddelijk dat studies uitwijzen dat het niet werkt. Ik heb er wel een rare ervaring mee. Als migraine patient heb ik ook 2 jaar (geheel ten einde raad) een homeopaat geraadpleegt. Het heeft uiteindelijk allemaal niets geholpen maar één keer heb ik iets gekregen wat een ongeloooflijk effect had. Ik kreeg over mijn hele lichaam bulten (leek wel de pokken) die echt vreselijk jeukten. De eerste nacht nadat ik drie van die pilletjes had gekregen kwamen de bulten spontaan op. Over mijn hele lijf behalve mijn buik en borst. 's Ochtens waren ze weg maar als ik ergens krabte kreeg ik daar een bult die erg jeukte. Daardoor ging je harder krabben en kreeg ik bulten eromheen. Tot ik uiteindelijk weer mijn hele arm onder had.

Dus of het werkt inderdaad helemaal niet (en ik zou niet weten waarom het wel werkt) maar dan heb ik iets anders gekregen of het werkt wel maar dat snap ik dan niet. Wat het is geweest is nooit duidelijk geworden. Na een paar weken hield het op. Wel vaag...

Maar ik dwaal af van het topic!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: geesten oproepen

Ik ben zelf al eens gehypnotiseerd geweest en die vent legde een 5cent op mijn hand, hij zei tegen me dat het wel eens heel warm zou kunnen worden. Dan heb ik het op de grond gesmeten omdat mijn hand aan het verbranden was, ik raapte de 5cent weer op en het was weer normaal.
Ik ken die truc, die munt wordt ECHT heet, dat is gewoon een chemische reactie.
Verder heeft hij mij vriend gehypnotiseerd, hij zei, als je wakker komt zal u iedereen zien als vierkantjes en driehoeken. Hij lag prolly een halfuur op de grond van te lachen. Een andere vriend was even een aap die vlooien kwam zoeken in iedereen zijn haar.
Dit fenomeen is inderdaad hypnose, maar dan wel met mensen die maar AL TE GRAAG gehypnotiseerd willen worden. Hypnose in de vorm van fantasie aansporen is best cool.
Verder ken ik iemand met een raar famillie verleden over heksen en gave's en op een of andere manier wist ze altijd wat jij aan het denken was.
Dat denk ik ook te weten. Iets met heksen en gaves :shock: .
Een oude vriend van me is vandaag satanist, hij snijd zijn arm open en drinkt zijn eigen bloed omdat satan hem dat vertelt, hij is geen shizofreen, hij was een van de normaalste mensen da ik ken. Op een dag kwam hij wakker en was zo.
Flikker op met die kwatspraat! En schilder een Satanist aub niet af als een bloeddrinkende maniak!

m.b.t. homopathie -> http://www.kwakzalverij.nl
Xardas
Artikelen: 0
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 22:19

Re: geesten oproepen

^ dat was dus van mij, ik was niet ingelogd.
Tool
Artikelen: 0
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 21:28

Re: geesten oproepen

zeveraar schreef:Ik ben zelf al eens gehypnotiseerd geweest en die vent legde een 5cent op mijn hand, hij zei tegen me dat het wel eens heel warm zou kunnen worden. Dan heb ik het op de grond gesmeten omdat mijn hand aan het verbranden was, ik raapte de 5cent weer op en het was weer normaal.
Ik ken die truc, die munt wordt ECHT heet, dat is gewoon een chemische reactie.
Nou, schrijf die reactievergelijking dan maar eens op. Ik heb geen idee hoe een munt van 5 cent ineens heet kan worden door een chemische reactie die nooit optreed maar dan ineens wel! :shock:

Of bedoel je dat hij van te voren met die munt heeft zitten rommelen ofzo?
Xardas
Artikelen: 0
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 22:19

Re: geesten oproepen

Of bedoel je dat hij van te voren met die munt heeft zitten rommelen ofzo?
Ja, natuurlijk, gewoon zo'n stofje opgesmeerd dat langzaam warm wordt.
Gebruikersavatar
Elmo
Artikelen: 0
Berichten: 3.437
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 13:47

Re: geesten oproepen

Dit begint wel heel erg zweverig te worden en dat past toch niet echt op een wetenschapsforum. Daarom gaat hij naar theorie-ontwikkeling. Mocht de topic-starter dit onterecht vinden, dan kan hij/zij mij via PM van zijn/haar redenering op de hoogte stellen.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Boaz
Artikelen: 0
Berichten: 717
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 16:44

Re: geesten oproepen

De geesten zijn ver te zoeken, maar wat die hypnose betreft, je kunt (brand)blaren krijgen door suggestie. Ik ben met een vriendin naar een show van Rasti Rostelli geweest (in een grijs verleden) en zij was een van de gehypnotiseerden op het podium. Er werd haar ook verteld dat de stuiver heet was en heter en heter. Uiteindelijk ontstond er een blaar. Eenmaal uit hypnose deed het geen pijn maar de blaar zat er uiteraard nog steeds. Het was wel heel snel over. Een dag later zag je er al bijna niets meer van. Ik weet eigenlijk niet of de vorming van een blaar door de hersenen gestuurd wordt. Ik vermoed van wel, anders zou dit niet gebeuren. Maar je kunt blijkbaar de suggestie geven dat iets echt heet is en je hersenen zo ver overtuigen dat daar een blaar gevormd wordt. Sterk is het natuurlijk wel. Sowieso frappant wat je mensen onder hypnose kunt laten doen/geloven. Het meeste hou je niet voor mogelijk.

Ik heb van die vriendin wel begrepen dat ze het nooit weer zou doen. Ze beschreef het als een gevangene van je lichaam. Ze was zich bewust maar had geen controle over wat ze deed. Ze werd gedurende de show een keer (per ongeluk) wakker maar met een knip van zijn vingers had Rasti haar weer geheel 'weg'. Ze voelde zich erg machteloos en had daar veel moeite mee. Dat je je niets van de hypnose kunt herinneren is dus ook niet waar. Zij wist het meeste nog tot in detail. Het vreemde daaraan is wel dat ze van alles deed als een soort automatisme zonder dat zelf echt te willen. Geeft de indruk dat je hersenen op meerdere niveau's functioneren met een soort bewustzijn en onderbewustzijn. Eén van de twee heb je dan niet onder controle...
Xardas
Artikelen: 0
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 22:19

Re: geesten oproepen

Brandblaren door hypnose?, door aliminiumoxide en natriumhydroxide bedoel je! -> http://www.skepsis.nl/rostelli.html
Jo
Artikelen: 0
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 31 mei 2004, 11:39

Re: geesten oproepen

Geesten oproepen werkt, het is logisch wetenschappelijk te verklaren en bovendien leuk om te doen.
de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts

so i don't know what's real and what's not

of het nou glaasje draaien of hypnose is of wat voor obscuurs dan ook,

vraag je altijd af of het volgende het geval kan zijn:

je komt in de macht van iemand anders (een geest)

je raakt (een deel van) de controle over jezelf/je (keuze-)vrijheid kwijt

wil je dat? ken/vertrouw je de persoon in kwestie?
Xardas
Artikelen: 0
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 22:19

Re: geesten oproepen

Willen de moderators s.v.p. deze post en bovenstaande post verwijderen, dank u. Zo blijft er geen waardevolle discussie meer over.
satan zelf doet zich voor als een engel des lichts
Wat/wie is volgens jou SATAN?
so i don't know what's real and what's not
Dat weet je nooit.
Joël schreef:-je komt in de macht van iemand anders (een geest)

-je raakt (een deel van) de controle over jezelf/je (keuze-)vrijheid kwijt

-wil je dat? ken/vertrouw je de persoon in kwestie?
Waarom denk je dit? Niets van dit alles gebeurt naar mijn mening.
zeveraar
Artikelen: 0
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 11 jul 2004, 22:31

Re: geesten oproepen

Xardas schreef:
Joël schreef:-je komt in de macht van iemand anders (een geest)

-je raakt (een deel van) de controle over jezelf/je (keuze-)vrijheid kwijt

-wil je dat? ken/vertrouw je de persoon in kwestie?
Waarom denk je dit? Niets van dit alles gebeurt naar mijn mening.
Zever niet, ik heb eens een artikel gelezen over een wetenschapper die echt op onderzoek ging naar geesten oproepen en glaasje draaien, respect voor die man. Maar hij schoot ferm in zijn botten. Hij deed het samen met zijn vrouw die ook wetenschapper was. Glaasje draaien ging in het begin niet zo goed, maar meer en meer kwamen ze in contact met "individuen" of het nu geesten zijn of hun onbewustheid doet er niet toe. Hoe meer ze het deden (want blijkbaar is het nogal verslavend) hoe meer bizarre dingen er gebeurden. Boeken vlogen uit de kasten etc, Op een moment vroegen ze aan het bord om het te laten zweven, na een kwartier geprobeerd te hebben viel zen vroeg plots in slaap. En het bord ging zweven, wel een halfuur lang. De vrouw kwam wakker, bord ging naar beneden. Het was dus smorgens en ze zei dat ze zeer vermoeid was en op een of andere manier veel energie kwijt is. De wetenschapper verklaarde het dat er iets onbewust veel energie nog had en dat deed via een medium. Soms waren ze met 3 en dan viel er iemand in slaap en ging die plots spreken en babbelen. De persoon kwam wakker en herinnert zich niets meer van.

Ze hadden allemaal alst met slapen en snachts voelde de wetenschapper zelfst iemand op zijn deken en over hem kruipen, hij was overtuigd dat het zijn vrouw was, toen hij plots naast hem keek en zijn vrouw zag slapen, hij keek achter hem maar zag niets.

Kzeg het u, blijf daar allemaal met uw fikken van. Tis soms levensgevaarlijk voor niet fysiek sterke mensen.
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."
Tool
Artikelen: 0
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 21:28

Re: geesten oproepen

zeveraar schreef:
Xardas schreef:
Joël schreef:-je komt in de macht van iemand anders (een geest)

-je raakt (een deel van) de controle over jezelf/je (keuze-)vrijheid kwijt

-wil je dat? ken/vertrouw je de persoon in kwestie?
Waarom denk je dit? Niets van dit alles gebeurt naar mijn mening.
Zever niet, ik heb eens een artikel gelezen over een wetenschapper die echt op onderzoek ging naar geesten oproepen en glaasje draaien, respect voor die man. Maar hij schoot ferm in zijn botten. Hij deed het samen met zijn vrouw die ook wetenschapper was. Glaasje draaien ging in het begin niet zo goed, maar meer en meer kwamen ze in contact met "individuen" of het nu geesten zijn of hun onbewustheid doet er niet toe. Hoe meer ze het deden (want blijkbaar is het nogal verslavend) hoe meer bizarre dingen er gebeurden. Boeken vlogen uit de kasten etc, Op een moment vroegen ze aan het bord om het te laten zweven, na een kwartier geprobeerd te hebben viel zen vroeg plots in slaap. En het bord ging zweven, wel een halfuur lang. De vrouw kwam wakker, bord ging naar beneden. Het was dus smorgens en ze zei dat ze zeer vermoeid was en op een of andere manier veel energie kwijt is. De wetenschapper verklaarde het dat er iets onbewust veel energie nog had en dat deed via een medium. Soms waren ze met 3 en dan viel er iemand in slaap en ging die plots spreken en babbelen. De persoon kwam wakker en herinnert zich niets meer van.

Ze hadden allemaal alst met slapen en snachts voelde de wetenschapper zelfst iemand op zijn deken en over hem kruipen, hij was overtuigd dat het zijn vrouw was, toen hij plots naast hem keek en zijn vrouw zag slapen, hij keek achter hem maar zag niets.

Kzeg het u, blijf daar allemaal met uw fikken van. Tis soms levensgevaarlijk voor niet fysiek sterke mensen.
Je bedoelt denk ik mentaal sterke mensen???

Anyway, deze verhalen heb ik al honderden gelezen. Wat ik nu zo vreemd vind is dat er nog nooit iemand op het idee is gekomen bewijs hiervoor te leveren dat zulke dingen echt gebeurd zijn.

En wat nog vreemder is dat al die keren dat ik het heb gedaan er nooit iets vreemds is gebeurd.

En mijn pa zat in het leger, en die heeft uit verveling dit echt honderden malen gedaan. En bij hem is nooit iets gebeurd. Behalve een maat van 'm die in de antwoorden ging geloven en er een beetje gek van werd.
TangoTM
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 17:44

Re: geesten oproepen

Ik denk dat zo er geesten bestaan deze niet werkelijk te bewijzen zijn. Soms denk ik een geest te zien, en een paar maanden later denk ik ook weer wat een onzin eigenlijk. Want praktisch iedere observatie die je doet van een spiritueel iets (zoals een geest of een buitenzintuigelijke waarnemening) is persoonsgebonden. Je kunt er nooit zeker van zijn dat het niet slechts een voortbrengsel van je eigen geest is. Aan de andere kant heb je dan die observeringen wel, dus tja, hier is ook weinig zinnigs over te zeggen.

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Boaz
Artikelen: 0
Berichten: 717
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 16:44

Re: geesten oproepen

Brandblaren door hypnose?, door aliminiumoxide en natriumhydroxide bedoel je! ->http://www.skepsis.nl/rostelli.html
Wel een goeie site volgens mij. Is wel een beetje een eye opener. Hoe dan ook stappen ze daar wel erg makkelijk over van alles heen. Het is niet alleen maar een kwestie van acteren en in je rol opgaan. Het verhaal van die vriendin van me was vrij extreem. Er gebeuren onder hypnose rare dingen.

Van dat balkje is wel een goede verklaring. Hoewel het balkje er in de show wat explosiever van af vliegt dan in het filmpje wordt gedemonstreerd. Hier valt hij er echt af, in de show was het toch wel iets meer dan vallen. Ik heb een tijdje gedacht dat er ergens een moeilijk zichtbaar touwtje aan heeft gezeten waar iemand plots een ruk aan gaf. Daar leek het namelijk meer op, niet zo'n slap omvallend dingetje.

Die citroen zou niet zo zuur zijn... Ehm, wat voor citroen dan ook met schil en al is geen feestmaal. Je moet wel een verdomd goed acteur zijn wil je daar met veel smaak die citroen met schil en al naar binnen werken. De mensen die even wakker worden gemaakt terwijl ze net hun mond volhebben staan te kokhalsen op het podium. Erg knap acteerwerk! En dat voor een amateur....
de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts
Ik vroeg me al af waar je bleef...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!