Hiermee zit je op de goeie weg. Dat is de uitleg die skeptici vaak geven aan vermeende paranormale fenomenen: het zit in de hersenen, eventueel in de zintuigen die ons in het ootje nemen. Natuurlijk ga je wat te ver als je echt denkt dat we alles kunnen verklaren door meer te leren over de hersenen, maar we zullen wel beter begrijpen waarom we dingen anders waarnemen dan ze zijn. Dat maakt de natuurkunde of andere wetenschappen niet overbodig!zeveraar schreef:Eens we de menselijke hersenen snappen, snappen we alles.
Ik geloof niet in geesten, maar ik geloof wel dat er iets serieus aan de hand is met de natuurkunde wat we niet weten en waar we steeds over kijken. De oplossing ligt namelijk veel dichter, de wetenschap zoekt veel te ver.
En met veel dichter bedoel ik onszelf.
Maar hiermee ga je denk ik een stap van de goede weg afIk raad u aan het boek "The Indigo Children" eens te lezen.
Integendeel, er zijn verschillende wetenschappelijke bewijzen dat het niet werkt. Dubbelblinde studies wijzen uit dat homeopathie even goed werkt als kraantjeswater. Huisarts en VUB-professor Willem Betz, die zelf nog HP gestudeerd heeft, maakt er zowat zijn levenswerk van het brede publiek hierover in te lichten. Google maar eens op zijn naam, je vindt vast wel een paar interessante interviews of teksten waarin hij in lekentaal zijn bezwaren tegen HP uitlegt.Er is ook geen wetenschappelijk bewijs of verklaring voor homepatie, maar het werkt wel en zeer goed zelfst. Een placebo is uitgesloten door het feit dat het bij dieren ook werkt. -> mss heeft water toch een geheugen? Tzou wel kloppen want waar zou alle informatie van het verleden dan naartoe gaan? Ik had wel eens gehoort dat niets zomaar kan ontstaan en verdwijnen. En tijd is relatief.
Verklaringen zijn er ook:
- Placebo effect werkt ook op dieren en zuigelingen, via het effect op de ouder of het baasje. Die gaat automatisch meer aandacht besteden aan de patient, wat de patient ook opmerkt.
- Verder gaan de meeste ziekten gewoon over zonder medicatie. Echter als men van een ziekte geneest na het gebruik van homeopathie, gaat men gemakkelijk een causaal verband veronderstellen
- Homeopathie wordt gewoonlijk gecombineerd met echte medicijnen en bij de genezing schrijft men deze dan toe aan het nep-medicijn.
@ Boaz: Ik kom later met een antwoord op je post, ik wil er eerst zeker van zijn dat we niet naast elkaar doorpraten omdat de de termen materialistisch monisme, idealistisch monisme, dualisme mogelijk anders opvatten. Dan kunnen we het ineens weer over geesten hebben.
Puzzels