Hildebrand, "de Geest waardoor en waarin alles is" daar heb ikzelf geen moeite mee als definitie van 'god', maar is "De Opperste Rechter" een essentiële kwaliteit?
Ik bedoel, ben je eigenlijk al atheïst wanneer je dit laatste -de opperste rechter zijn, over menselijk goed en kwaad oordelend- verwerpt bij een bespiegeling van het allerhoogste beginsel van de werkelijkheid?
Uit de wikipedia neem ik deze definitie even over:
God is the deity believed by monotheists to be the supreme reality. He is believed variously to be the creator, or at least the sustainer, of the universe.
Misschien hoeft god niet noodzakelijk over onze moraal enonze eventuele zonden te gaan..(?)
De nederlandse wiki is nog terughoudender:
Een god is een hypothetisch bovennatuurlijk wezen dat verantwoordelijk geacht wordt voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel.
Ik kwam net hetvolgende tegen:
Vanuit de eonenhypothese gezien is de buitenkant van God dus een elektron, technisch gesproken onzichtbaar onder een microscoop en uiteraard ook onzichtbaar vanuit het raampje van een ruimteschip. Maar klein is niet hetzelfde als simpel en klein kan ook heel groot zijn. We kunnen en moeten Haar namelijk ook zien als de verzameling van alle eonen bij elkaar, inclusief hun voortdurende onderlinge conversatie: de eonische matrix, waarbinnen het voortdurend zoemt van de communicatie. Dan is Zij opeens wereldomspannend, zo groot als het heelal. Hoe dan ook, in de binnenkant van die ene God-eon verzamelt zich alle evolutiekennis, die voor het maken en in stand houden van dit heelal nodig is. Deze Eon evolueert met ons mee, ook al ligt Zij straatlengten c.q. lichtjaren op ons voor. De hoogst geëvolueerde eonen in onszelf zijn een afspiegeling van deze God-eon. Al deze eonen bij elkaar vormen de stuwende kracht achter de evolutie. Een citaat daarover:
Kortom: eonen maken de stof met haar duizenden molecuulsoorten tot wat zij is. Uitgaande van het streven naar bewustzijn in de eonen is het maar een kleine stap naar de veronderstelling, dat het vormen van de materie (i.h.b. het 'vormgeven') een geestelijke scheppingsdaad is, niet door één God, maar door myriaden van eonen, diep verborgen in de psychomaterie. De evolutie begon daarom al bij de vorming van het allereerste simpele waterstofatoom, relatief kort na de 'big bang'. Gaandeweg vormden zich toen ook, met vallen en opstaan, de eerste gedragsregels, die later uiterst langzaam evolueerden tot de ons bekende natuurwetten.
http://home.worldonline.nl/~sttdc/jrg7_nr5_p2433.htm
Wordt het begrip 'god' hier verkracht? omdat bv het monotheïsme verlaten wordt, net als in de nederlandse wiki-definitie van god?
Nog een stukje:
In het Hindoeïsme wordt de uiteindelijke werkelijkheid Brahman genoemd. Deze wordt gezien als de opperste ziel ofwel het innerlijk wezen van alle dingen. De verschillende goden die het Hindoeïsme kent zijn slechts de verschillende manifestaties van dat ene Goddelijke, Brahman. De manifestatie van Brahman in de menselijke ziel wordt Atman genoemd. Atman en Brahman, het individu en de uiteindelijke werkelijkheid, het Goddelijke, zijn één. Ofwel onze ziel is een stukje van God. Het ervaren van deze ultieme waarheid heet bevrijding en lijkt erg op wat de Boeddhist verlichting noemt.
http://www.spiritualiteit.com/index.php?si...kel&aid=50&t=nl
Zijn dit nu verwateringen van 'god' of teveel afgeleiden van de enige echte god (die van het joods-christelijk en islamitisch geloof) ?
Ik heb zelf niets met bovenstaande invullingen van god, het gaat mij er niet om om die te bepleiten of te bekritiseren hier. Ik wil alleen weten wanneer ik precies 'atheïst' ben. De geciteerde geloven wil ik (kan ik) namelijk niet 'niet geloven'. Ze boeien me niet, maar geloven dat ze niet-waar zijn, dat doe ik niet.