Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Darwinfreak
Artikelen: 0

Oprukkend Jacobskruiskruid

De laatste tijd heb ik enkele onheilspellende berichtjes gehoord over het oprukken van het zeer giftige Jacobskruiskruid - en ik heb ook gezien dat het fel oprukt . Ik weet dat het heel giftig is : het gif,een mengsel van pyrrolizidine alkaloïden (de giffen dus eigenlijk) een paard kunnen doden.

Maar wat zijn nu de oorzaken van het oprukken van deze rotplant en wat kunnen we er tegen doen ???
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

else

Re: Oprukkend Jacobskruiskruid

volgens mij hebben de waterschappen ze gezaaid omdat ze er bijna niet meer waren.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tobo

Het is een misverstand dat Jacobskruiskruid oprukt; natuurlijk verschijnt ze wel op plekken waar ze vroeger niet voorkwam maar evenzo verdwijnt ze op plekken waar de omstandigheden veranderen. Overigens, het zaad kan tientallen jaren kiemkrachtig blijven!

Het is een kosmopoliet die een voor zoogdieren giftige stof bevat maar grazers vermijden de planten. Echter, met de trend om koeien ook zomers in de stal te houden en met hooi te voeden wordt het lastig voor koeien om het Jacobskruiskruid terzijde te leggen.

Een goed argument om koeien in de wei te houden...
else

Echter, met de trend om koeien ook zomers in de stal te houden en met hooi te voeden wordt het lastig voor koeien om het Jacobskruiskruid terzijde te leggen.

dit lijkt mij onzin omdat in de winter ook de koeien die in de zomer in de wei staan naar binnen moeten en dus hooi eten. en ook paarden en andere dieren die 's zomers (en misschien ook wel in de winter) in de wei staan moeten in de winter worden bijgevoer omdat dan het gras gewoon niet meer groeid. jacobskruiskruid blijft dus een probleem, of je de beesten nou wel of niet buiten zet. en verder is het wel zo dat het steeds meer voorkomt, ook op plekken waar het normaal niet stond.
Darwinfreak

Dat heb ik wel gezien ja .... overal in wegbermen hier in onze buurt. Ik heb ook al weides gezien die er vol van staan,en om helemaal walgelijk te worden,ook al een dood paard in een wei met die rotplant

... :shock:

Wat zijn hier nu de oorzaken van,of wat zou dat kunnen zijn,en wat kunnen we eraan doen ??
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913
Runen

Heeft iemand een plaatje van dit plantje, dan weet ik wat ik vooral niet moet eten :shock: . Nee, maar wat zit er precies in wat het zo giftig maakt en wat heeft het voor effect op de mens (ga je dood, krijg je krampen?)
noortje

hier is een prent van dat kruid:

Afbeelding

maar pas op het lijkt erg op st janskruid: aan de bladeren kan je de 2 makkelijk uit elkaar houden.

jacobskruiskruid was eerst een medicijn uit de natuur dat nog een hele tijd gebruikt is geworden. nu heeft men wel gezien dat te grote dosissen of langdurig gebruik leverschade veroorzaakt, maar dat heb je bij zeer veel geneesmiddelen dat de grens tussen toxisch en genezend kleinis. ook zijn de alkaloiden kankerverwekkend (maar dat is de snuifgeur die velen zo goed ruikend vinden ook)

velen planten zijn giftig of kunnen het zijn bij opname van grote hoeveelheden. de grens tussen toxisch en genezend is klein

de reden dat vele stoffen giftig zijn is doordat ze bepaalde receptoren activeren/blokeren. als deze betrekking hebben tot bv de hartspier kan dat leiden tot bv een hartstilstand
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!