Puzzel Puzzels
Albert E
Artikelen: 0

Re: De vierde dimensie

Als een 4-dimensionale "bol" (hyperbol) door onze dimensie beweegt, dan zien wij een stip dat uitgroeit tot een bol, en vervolgens weer kleiner wordt en weer verdwijnt in een stip.

je bedoelt waarschijnlijk hyperbool.

maakt niet uit hoor fouten maken is menselijk

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Sybke

Nee, het is echt een hyperbol.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Chris de Boden

Ik denk dat de vierde dimensie toch tijd is.

Vaak hoor je mensen zeggen dat we in een 3D wereld leven, persoonlijk denk ik daar anders over.

Als tijd niet zou bestaan, dan zou ook het universum en dus ook wij mensen nooit hebben bestaan.

Een "iets" heeft tijd nodig om te ontwikkelen. Zonder tijd kan er nooit een actie ontstaan,dus ook geen reactie en dus ook geen natuurlijk evenwicht.

De 4e dimensie is voor ons mensen alleen aan te tonen door een zeer ver gelegen object te bekijken, we kijken dus neer op het verleden. Op aarde zijn de afstanden te gering, alles wat we om ons heen op aarde zien is het heden en een toekomst bestaat eigenlijk niet, tijd is niet in te halen namelijk.

Verder denk ik dat wetenschap en spiritisme een beetje door elkaar gehaald worden soms. In de spirituele wereld speken ze ook over dimensies, maar daar stelt de 4e dimensie toch iets heel anders voor dan tijd.

Ik spreek dus over wiskundige(wetenschap) dimensies.
floris

4de dementie tijd?

hangt ervan af welke dementie je welk nummer geeft...

de 1e demensie, is dat dan de x-y of z as?

volgens mij is de 4 RUIMTEdemensie die we zoeken de kromming van de ruimte,

op het forum moet er ook ergens een topic zijn met het voorbeeld van platlanders ofzo, maar dan meer uitgewerkt zonder een doos met een lekstok in
Assassinator

de 1e demensie, is dat dan de x-y of z as?
das een wiskundige dimensie, heb jij ooit een x as in de ruimte zien hangen? leg je die dan uit als: naar voren of naar achteren?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Chris de Boden

Het klinkt misschien gek, maar je moet ook wel een beetje gestoord zijn als je aan tankcontainers sleuteld :roll:

De vierde dimensie zou tijd kunnen zijn. Tijd is ook afstand relatief gezien.

Je zou kunnen stellen dat de vierde dimensie de plaats in de 3D ruimte bepaald van een 3D object op een bepaald moment.
virtlink

Een nul-dimensionaal object is een object zonder maten, dus een punt.

Een één-dimensionaal object is een object met één maat, bijvoorbeeld een lijn.

Een lijn is opgebouwd uit een lengte nul-dimensionale punten, en omdat een punt geen maten heeft, bestaat een lijn uit een oneindig aantal punten. Een stapel punten.

Een twee-dimensionaal object is een object met twee maten, bijvoorbeeld een vlak. Een vlak is opgebouwd uit een breedte één-dimensionale lijnen, maar omdat een lijn geen breedte heeft, bestaat een vlak uit een oneindig aantal lijnen. Een stapel lijnen.

Een drie-dimensionaal object is een object met drie maten, bijvoorbeeld een kubus. Een kubus is opgebouwd uit een hoogte twee-dimensionale vlakken, maar omdat een vlak geen hoogte heeft, bestaat een kubus uit een oneindig aantal vlakken. Een stapel vlakken.

Een vier-dimensionaal object is een object met vier maten, bijvoorbeeld een vliegende kubus. Een vliegende kubus is opgebouwd uit een tijdsafstand aan drie-dimensionale kubussen, maar omdat een kubus geen tijdsafstand heeft, bestaat een vliegende kubus uit een oneindig aantal kubussen. Een stapel kubussen.

En als kroon op het werk, een zelfbedachte dimensie:

Een vijf-dimensionaal object is een object met vijf maten, bijvoorbeeld een versnellende vliegende kubus. Een versnellende vliegende kubus is opgebouwd uit een versnellingsaantal vier-dimensionale vliegende kubussen, maar omdat een vliegende kubus geen versnellingsafstand heeft, bestaat een versnellende vliegende kubus uit een oneindig aantal vliegende kubussen. Een stapel vliegende kubussen (elk met een andere snelheid).

Met coördinaten kan je dan aangeven welk punt je bedoeld, en dus ook over welke tijdsafstand je het hebt. Dimensies zijn inwisselbaar, dus er is geen reden om aan te nemen dat de tijdsdimensie (als die al bestaat) die vierde moet zijn. Je kan net zo goed een twee-dimensionaal vlak met een tijdsdimensie drie-dimensionaal maken, en toch heeft het geen hoogte.

Kortom, wil je je een voorstelling maken van bijvoorbeeld een vier dimensionaal object, dan moet je eerst definieren over welke dimensies je het hebt. Heb je het over lengte, breedte, hoogte en tijd, dan vind ik zo’n afbeelding van een zooi kubussen aan elkaar getekend niet echt representatief. Als je dan toch de tijdsdimensie wilt weergeven in een twee-dimensionaal plaatje, maak er dan een animatie van (heb je toch nog drie dimensies). Of in een extreem geval kan je de ‘frames’ die de tijdsdimensie voorstellen over elkaar heen projecteren om een echt twee-dimensionaal plaatje te maken.
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."
DeSuper

Hallo,

Ik kwam dit flash filmpje tegen over "Het voorstellen van de tiende dimensie":

http://www.tenthdimension.com/flash2.php (Flash 8 ), even klikken op de draaiende cijfers.
virtlink

Ik kwam dit flash filmpje tegen over "Het voorstellen van de tiende dimensie"

Aardig filmpje. Wat ze steeds doen is dimensies weggooien of reduceren tot een punt. Op die manier kan je oneindig veel dimensies voorstellen, als je ze allemaal maar een betekenis kan geven.
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."
Kjell

DeSuper schreef:Ik kwam dit flash filmpje tegen over "Het voorstellen van de tiende dimensie"

Aardig filmpje. Wat ze steeds doen is dimensies weggooien of reduceren tot een punt. Op die manier kan je oneindig veel dimensies voorstellen, als je ze allemaal maar een betekenis kan geven.

daar gaat het om betekenis geven, zonder te zien is het moeilijk te begrijpen.
Wie niet slim is moet sterk zijn.
psymike

in 4d ben je in staat de reflectie van licht op een object te sturen. in 5d is het object niet meer dan een verzameling van bepaalde deeltjes. maar dit is natuurlijk allemaal geredeneerd vanuit een 3d perspectief:
Math-E-Mad-X

Je gaat er in je theorie wel vanuit dat de drie ruimtedimensies geen invloed hebben op de tijddimensie. We weten uit de (algemene) relativiteitstheorie dat dit niet klopt: er is alleen een ruimtetijd, en die kan je eigenlijk niet opsplitsen in een ruimte- en een tijd-deel...

Relativiteitstheorie zegt dat tijd zich (min of meer) hetzelfde gedraagt als de ruimtedimensies. Er bestaat dus geen objectieve manier om de tijd-ruimte op te splitsen in tijd en ruimte. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat helemaal niet kan.

De ruimte kun je opslitsen in een x-, en y-, en een z-coordinaat, maar ook dit is niet objectief, je mag iedere willekeurige richting de x-richting noemen.

En op dezelfde manier kun je dus ook de tijd-ruimte opsplitsen in x, y, z en t coordinaten.
curix

Leuke discussie maar moest het mogelijk zijn om door de 4de (ruimte) dimensie te reizen, is het dan mogelijk om te teleporteren ten opzichte van iemand die in een 3d dinges zit?

Want als ik het bekijk zoals in dat filmpje met de mier die over de krant loopt lijkt het me ook mogelijk om te teleporteren (als men in de vierde dimensie kan reizen)
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
curix

Ik heb nog iets vergeten te zeggen: is het boek van dat filmpje over de 10 dimensie ook in het nederlands uitgegeven? want ik heb er niet veel over gevonden.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

jlx

tijd zal wel een eigen dimensie zijn maar waarom specifiek de 4e?

Stel we leven niet in een 3d wereld maar 2d. We kunnen ons dus geen nieuwe ruimtelijke dimensie voorstellen. Maar ik neem aan dat tijd niet alleen een rol speelt in onze 3d wereld maar ook in de voorgaande dimensies. Dus in een 2d wereld zouden we tijd als de 3e dimensie beschouwen.

Misschien zijn er nog wel 300 ruimtelijke dimensies die we niet kunnen voorstellen. En nr 301 is tijd [rr]

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!