TD! schreef:Ik had het over de definitie "minder uitzonderingen", omdat je voor een uitzonderingen eerst een regel nodig hebt - en dat criterium was niet afgesproken.
Als ik, bij wijze van voorbeeld, zo weinig mogelijk "kromming" zou kiezen als regel, dan is een vierkant misschien beter, omdat er enkel kromming is in een eindig aantal punten en verder perfect recht... De cirkel daarentegen heeft over kromming.
Ik snap wat je bedoeld, en het probleem is meer de manier van uitleggen en het maken van de definitie. Uitzonderingen gaan op regels, en die had ik niet genoemd. Daarom denk ik dus dat statement of stelling een beter woord is, aangezien je er niet van uit hoeft te gaan dat alles te beschrijven is met één regel en een hoop uitzonderingen. (Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken die met alleen regels kunnen worden beschreven, zonder uitzonderingen.)
Ik beschouw orde als de 'makkelijkheid' om iemand anders een systeem uit te leggen en hem in staat te stellen het te reconstrueren. Hierbij zijn 'makkelijkheid' en het 'uitleggen van een systeem' metaforen voor het beschrijven van een systeem.
Jouw regel "zo weinig mogelijk kromming" beschrijft helemaal niks, maar is een definitie van wat orde is. Het is een andere mogelijke definitie, maar heeft niks te maken met mijn definitie.