Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Plumbum
Artikelen: 0

Voedselinfectie in soep.

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over het bewaren van soep,

Als je soep langer wilt bewaren is het dan het beste om de soep gewoon af te laten koelen en dan weer te laten koken en de bacterien dood te laten koken of kan je de soep het beste in de koelkast zetten?

Maar als je de soep in de koelkast zet, moet hij toch ook afkoelen en kunnen in die tijd toch alle bacterien zich weer vermenigvuldigen.

Wat kan je het beste doen? Heeft iemand goede raad?

Dankjewel, groetjes!

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Wouter_Masselink

Re: Voedselinfectie in soep.

bacteriën doodkoken zal best lastig worden. Om iets steriel te krijgen kan je het beste een autoclaaf gebruiken. De koelkast is dan ook een goede tweede optie. Als je de soep af laat koelen in de koelkast, dan gaat dit zo snel dat eventuele bacteriën bijna geen kans krijgen om zich te vermenigvuldigen.
"Meep meep meep." Beaker
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ruben Kwast

Ik zou zeggen invriezen. Dat kan je doen in Brainiac-style; de pan ik vloeibare stikstof gooien :) . Of gewoon in een bakje (met deksel) in je vriezer zetten.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Impulske

Het is altijd beter iets in de frigo te bewaren dan op kamertemperatuur. De kans op kiemgroei is gewoon veel kleiner wanneer het voedsel zich slechts gedurende enkele minuten op broedtemperatuur bevindt dan enkele dagen, wat me logisch klinkt... Als je de soep kookt, zullen de meeste bacteriën ook wel doodgaan. De toxines echter niet, dan moet men gaan beginnen te autoclaveren.
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars
The Don

bacteriën doodkoken zal best lastig worden.

Nou de meeste ziekmakende bacterien gaan al dood bij 70 graden celcius dus het doodkoken is niet het probleem. Als je een pan soep hebt kun je die inderdaad (na afkoelen, anders krijg je condensatie in je koelkast wat weer andere producten kan besmetten) in de koelkast zetten. Je voorkomt hiermee inderdaad groei van bacterien maar ook de toename van gisten en schimmels die toxines (gif) kunnen produceren. Deze toxines zijn vaak wel hittebestendig en deze gaan dus niet kapot door het koken. Een voedsel infectie zal het niet veroorzaken maar op langere termijn kun je andere gezondheidsklachten krijgen.

Veruit de belangrijkste bron van voedsel infecties zijn trouwens virussen, bij het bewaren in de koelkast geef je deze virussen ook minder kans zich te vermenigvuldigen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Bas

Veruit de belangrijkste bron van voedsel infecties zijn trouwens virussen, bij het bewaren in de koelkast geef je deze virussen ook minder kans zich te vermenigvuldigen.
Ehm.. hoe wou jij virussen laten vermeerderen zonder levend materiaal..? Of houd jij complete koeien/varkens/kippen in de koelkast? :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren
Mrtn

Niet, maar dan nog kan er (t.o.v. bacterien) een meerderheid virussen zijn toch?

Als de virussen langs de lytische weg vermenigvuldigen, is dat ook een manier om de populatie bacterien te drukken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Impulske

Het is inderdaad zo dat men ook een virale voedselinfectie kan oplopen...
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars
Willard

Ik zou geen hete pan in de vriezer zetten. Je brengt dat zoveel warmte naar binnen, dat de rest van de inhoud van de vriezer/het vriesvakje zal ontdooien en bederven. Eerst laten afkoelen tot kamertemperatuur dus en dan pas in de diepvries of koelkast zetten.
The Don

The Don schreef:Veruit de belangrijkste bron van voedsel infecties zijn trouwens virussen, bij het bewaren in de koelkast geef je deze virussen ook minder kans zich te vermenigvuldigen.
Ehm.. hoe wou jij virussen laten vermeerderen zonder levend materiaal..? Of houd jij complete koeien/varkens/kippen in de koelkast? :wink:

Virussen gebruiken ook gewoon de bekende biochemische stappen om hun DNA te vermenigvuldigen. Net als het onderdrukken van de groei van bacterien onderdruk je ook de vermenigvuldiging van virussen bij een temperatuurverlaging van zeg 20 graden naar 5 graden. En een virus heeft niet perse een complete koe nodig om zich ter vermeerderen hoor een actieve bacteriecultuur kan ook prima dienst doen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Willard

Virussen gebruiken ook gewoon de bekende biochemische stappen om hun DNA te vermenigvuldigen. Net als het onderdrukken van de groei van bacterien onderdruk je ook de vermenigvuldiging van virussen bij een temperatuurverlaging van zeg 20 graden naar 5 graden. En een virus heeft niet perse een complete koe nodig om zich ter vermeerderen hoor een actieve bacteriecultuur kan ook prima dienst doen.

Niet zo relevant, aangezien bacteriofagen een mens niet ziek maken. Virussen zijn meestal nogal host-specifiek

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!