Jouw voorbeelden bewijzen dat dieren moedig zijn en hun territorium/familie beschermen. Ik zie een link met zelf-behoud, zelf-opoffering maar ik zie geen link met instinct. Gegeven de pijn die jouw voorbeelden meestal veroorzaken is het niet nodig om dit als instinct te hebben.
Zoals ik het zie zijn instincten aangeboren standaard gedragingen en reacties op stimuli van buiten af of binnen in. Instinct is moeilijk te definieren, maar ik geef een voorbeeld:
Men deed eens een experiment (gezien op tv, geen link helaas) waarbij men twee chimps had, 1 zat kreeg de keuze tussen twee schalen: links 3 snoepjes, rechts 5 snoepjes. Echter, de schaal die hij aanraakte ging naar de andere chimp, en hij kreeg zelf de schaal die hij niet had aangewezen.
Dit zelfde experiment werd herhaald met symbolen: het cijfer 3 in de ene, cijfer 5 in de andere. Voor de rest hetzelfde. (De chimps hadden de betekenis van 3 en 5 al geleerd).
Als je hem schaaltjes met cijfers voor hield wist hij heel goed om te zorgen dat hij zelf het meeste kreeg. Zodra hij echter schaaltjes met snoepjes voor zich kreeg kon hij niet voorkomen om het schaaltje met het grootste aantal aan te wijzen. Hij was zich er van bewust dat dit dom was maar toch deed hij het elke keer maar weer. Dit was zo frustrerend voor het arme dier dat hij op een gegeven moment zijn ene hand voor zijn ogen hield om maar niet te hoeven zien wat zijn andere hand deed. (Als hij kan voorkomen dat hij het ziet is er wellicht een kan van 50% dat hij het meeste krijgt?)
Dit soort vaste reacties zijn instinctief, hun intelligentie en bewust zijn is niet in staat om er tegen in te gaan. Wij hebben die beperking niet.
Disclaimer: ik ben nu aan het praten over iets wat zo ver buiten mijn kennisdomein ligt dat je het niet te serieus moet nemen.
Puzzels