Puzzel Puzzels
qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Mogelijkheid A.I.

Jouw voorbeelden bewijzen dat dieren moedig zijn en hun territorium/familie beschermen. Ik zie een link met zelf-behoud, zelf-opoffering maar ik zie geen link met instinct. Gegeven de pijn die jouw voorbeelden meestal veroorzaken is het niet nodig om dit als instinct te hebben.

Zoals ik het zie zijn instincten aangeboren standaard gedragingen en reacties op stimuli van buiten af of binnen in. Instinct is moeilijk te definieren, maar ik geef een voorbeeld:

Men deed eens een experiment (gezien op tv, geen link helaas) waarbij men twee chimps had, 1 zat kreeg de keuze tussen twee schalen: links 3 snoepjes, rechts 5 snoepjes. Echter, de schaal die hij aanraakte ging naar de andere chimp, en hij kreeg zelf de schaal die hij niet had aangewezen.

Dit zelfde experiment werd herhaald met symbolen: het cijfer 3 in de ene, cijfer 5 in de andere. Voor de rest hetzelfde. (De chimps hadden de betekenis van 3 en 5 al geleerd).

Als je hem schaaltjes met cijfers voor hield wist hij heel goed om te zorgen dat hij zelf het meeste kreeg. Zodra hij echter schaaltjes met snoepjes voor zich kreeg kon hij niet voorkomen om het schaaltje met het grootste aantal aan te wijzen. Hij was zich er van bewust dat dit dom was maar toch deed hij het elke keer maar weer. Dit was zo frustrerend voor het arme dier dat hij op een gegeven moment zijn ene hand voor zijn ogen hield om maar niet te hoeven zien wat zijn andere hand deed. (Als hij kan voorkomen dat hij het ziet is er wellicht een kan van 50% dat hij het meeste krijgt?)

Dit soort vaste reacties zijn instinctief, hun intelligentie en bewust zijn is niet in staat om er tegen in te gaan. Wij hebben die beperking niet.

Disclaimer: ik ben nu aan het praten over iets wat zo ver buiten mijn kennisdomein ligt dat je het niet te serieus moet nemen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

wombat

Maar dat hebben mensen ook.

Er zijn in ieder geval hele volksstammen die dat hebben.

Het voorbeeld is niet in een proef geplaatst zoals je voorbeeld met de chimp's.

Zoals je weet is overgewicht een probleem voor de (westerse) wereld.

Iedereen weet dat overgewicht schadelijk is voor je lichaam.

Toch zjin er hele volksstammen die ondanks hun kennis hiervan, te vette maaltijden en teveel (maaltijden) eten.

Ze weten het , en toch kunnen ze zichzelf niet weerhouden.
Het eerste wiel was echt niet rond
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

qrnlk
Lorentziaan

True. Hoewel ik persoonlijk denk dat dit meer een gebrek aan zelfdiscipline is, wellicht zelfs een soort van verslaving (substance abuse?) dan daadwerkelijk een door instinct ingegeven reflex.

Zelfdiscipline als een patroon van aangeleerde gedragingen die overeenkomen met een bepaalde mate van beschaafdheid, desnoods aangeleerd voor de vorm alleen, zonder dat dit enige waardeoordeel vertegenwoordigd met betrekking tot de intentie waarmee men handeld.

Back on topic: Wat verwachten we eigenlijk van AI? Moet het perse hard AI zijn waarbij we een (super)menselijke intelligentie bouwen of mag het ook zo iets zijn als een autopiloot voor de auto? Een woning met een virtuele conciërge die anticipeert op het gedrag van haar bewoners en hun behoeften en noden verzorgd?

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
albert davinci

True. Hoewel ik persoonlijk denk dat dit meer een gebrek aan zelfdiscipline is, wellicht zelfs een soort van verslaving (substance abuse?) dan daadwerkelijk een door instinct ingegeven reflex.  
Daar ben ik het mee eens. Ik ben zelf obees geweest, in mijn ervaring is het vergelijkbaar met een verslaving aan sigaretten of alcohol.

Voor mij is intelligentie geen rekbaar begrip.

Een autopiloot of een volautomatische butlerrobot is alleen maar een grote reeks if then scenario's.

Voor mij is een belangrijk kenmerk van intelligentie juist dat je ook zonder if then scenario's productief en constructief. Inventiviteit en creativiteit komt juist niet voort uit if then scenario's en dat zijn juist die eigenschappen waarmee de genieën zich onderscheiden van gewone mensen (naast de ijver die ze hebben).
De moderne AI technologie werkt ook niet meer met een heleboel if-then-else scenario's, daar is nooit genoeg rekenkracht voor. Men probeert ook de hersenen zelf na te bootsen dmv zgn neurale netwerken, die moeten functioneren zoals de hersenen doen. Je kunt je natuurlijk afvragen of intelligentie per se die exacte fysiologische structuur nodig heeft om te ontwikkelen.  
Interessant experiment wat ik met interesse zal volgen. Inderdaad lenen if-then-else scenario's zich enkel voor simpele problemen en niet voor een complex beslissingsproces.

Op dit moment zijn ze er nog niet in geslaagd om de niet-organische materialen te vinden die dezelfde efficiency hebben als de neuronen.

Vergeet niet dat de evolutie dmv trial en error met een optimaal systeem komt, binnen de mogelijkheden, en dat wij dat vermoedelijk met onze intelligentie niet snel zullen kunnen evenaren.

Technisch gezien zou ik het dan ook een interessantere approach vinden als we netwerken van neuronen zouden gaan maken uitgaande vanuit stamcellen en die zouden koppelen aan een computersysteem. Hier zijn mi wel weer ethische problemen.
wombat

Datgeen wat de mens onderscheidt van de andere dieren.
Dat is nog steeds geen definitie.

Dat dieren niet kunnen wat de mens kan wil niet zeggen dat ze geen intelligentie hebben. De graad van intel. is alleen lager en onder de juiste omstandigheden en genoeg tijd zullen ook dieren veel intelligenter kunnen worden.

A.I. zal op den duur naar mijn mening beslist gemeengoed worden. En indien A.I. eenmaal ontdekt of gemaakt wordt denk ik dat het zichzelf kan perfectioneren.
qrnlk
Lorentziaan

Bepaalde dieren kunnen objectief wel intelligenter zijn maar wij zullen toch altijd onze eigen intelligentie als superieur herkenen. Is intelligentie uniek of zijn er meerdere soorten?

albert davinci

Bepaalde dieren kunnen objectief wel intelligenter zijn maar wij zullen toch altijd onze eigen intelligentie als superieur herkenen. Is intelligentie uniek of zijn er meerdere soorten?
Er zijn naar mijn mening vele soorten intelligentie;

- logica

- verbaal

- muzikaal

- motorisch

De echt grote genieën uit de geschiedenis zoals Einstein en da Vinci hadden niet alleen een zeer hoge performantiële intelligentie maar tevens een zeer grote fantasie en creativiteit, hierdoor konden ze het optimale rendement uit hun intelligentie halen.

Wat intelligentie precies is, dat is moeilijk uit te leggen. In ieder geval is een belangrijk kenmerk van intelligentie m.i. dat je dmv jouw intelligentie constructieve resultaten krijgt zonder if then else scenario's.

Op dit moment zijn de if then else scenario's alles wat computers kunnen wat zeer beperkt is en niets met intelligentie te maken heeft.

Totdat ze een digitaal neuronaal netwerk uitvinden zal AI niet mogelijk zijn.

Ik heb er mijn twijfels over ofdat intelligentie zonder bewustzijn überhaupt mogelijk is. De toekomst zal het uitwijzen.
qrnlk
Lorentziaan

Met andere soorten intelligentie bedoel ik eigenlijk onherkenbaar andere soorten. Intelligentie die wij niet kunnen herkenen omdat het te veel van ons afwijkt om het op te merken. Net als dat een mier zich geen voorstelling van ons kan maken.

Ik begrijp niet helemaal waarom je je zo druk maakt over if-then-else. Je kunt met de huidige computers prima een neuronet simuleren die niet van de biologisch versie te onderscheiden is voor wat betreft de werking. Dit is ook logisch want de natuurwetten die het gedrag van een neuron bepaald zijn net zo star en strak als de logica van een computer programma.

We weten nog niet hoe de hersenen als geheel werken maar op laagste niveau is het relatief eenvoudig. Waarschijnlijk is de vorm van de weefsels en is de fysieke afstand tussen de verschillende neuronen een belangrijkere factor.

Ik denk dat gegeven jouw impliciete definitie van intelligentie, je geen intelligentie zult erkennen als deze niet ook zelfbewust is en daarmee heb je je antwoord al.

wombat

Digitale neurale netwerken bestaan al zeker een jaar of 15.

Met de paar armzalige megabyte's kunnen we blijkbaar geen hoog intelligente machine maken.

Wat men moet ontdekken is hoe de menselijke "geest" werkt. En daarmee bedoel ik gewoon de onderdelen van de hersenen met al zijn functies. Tenslotte is het uiteindelijk een chemisch proces dat de basis vormd voor alles wat men kan en weet.
albert davinci

wombat schreef:Digitale neurale netwerken bestaan al zeker een jaar of 15.

Tenslotte is het uiteindelijk een chemisch proces dat de basis vormd voor alles wat men kan en weet.
Dat vind ik een gewaagde stelling. In de eerste plaats hebben we nog niet kunnen vaststellen in hoeverre de ziel vereist is voor bewustzijn en intelligentie, met ziel bedoel ik de niet stoffelijke essentie van ons. Dit is meer een discussie voor in het filosofieforum maar ik wil het vanuit mijn boedhistische levensopvatting maar even zeggen.

Los daarvan is het meer, veel meer, dan enkel een chemisch proces. Het is een combinatie van chemie, fysica, antomische structuur en waarschijnlijk nog wel wat meer zaken die ik nu over het hoofd zie.
qrnlk
Lorentziaan

Persoonlijk heb ik het idee dat de mensen (en ook dieren) zielen zijn, dit in tegenstelling tot de mening van anderen die denken dat ze een ziel hebben.

Voor mij is de ziel min of meer het samenspel tussen lichaam en geest, waarbij de geest voortkomt uit de activiteit van het lichaam. Zodra het lichaam sterft, sterft ook de ziel.

Dit zou betekenen dat computers op den duur wel zielen kunnen worden, door een vergelijkbaar samenspel op te wekken, maar deze zielen zullen altijd van een andere aard zijn dan de onze. Vergelijkbaar zoals dat de ziel van een kat anders is dan de onze.

wHiTeHaT

Ik heb deze topic niet geheel gelezen maar ik begrijp de essentie.

ik wil alleen een aantal voorbeelden aandragen , hiermee , al WIL ik dat in wezen niet Bewijs IK aan de gelovigen ( maar die weten dit al) dat IK gelijk heb.

Ik ben GEEN messias in mijn dagelijkse persoonlijkheid doch ben ik vergelijkbaar met een pc heden ten dagen.

A: iemand leeft alleen voor zijn gezin >>> "instelling van een pc "reserve memory for aplication X"

B: zorg ervoor dat de economie de komende X aantal jaren het aantal "zielen" op niveau X houd

C: de "idealistische politicus equal to his politieke partij".

Je kunt een pc alleen maar tot zijn TAAK 'beperken'.

Kortom ieder mens heeft zijn taak.

Uigebreid ..... maak een documentaire van iemand van 0 tot XXX jaar.

Dan snap je het antwoord dat door de scientist gegeven is aan de topicstarter.

In het geval van beperktheid is het meest logische aspect , dat wij als MENS eerst deze beperkingen 99,9% in kaart brengen , ik zeg bewust 99,9% procent.

omdat die laatste 0,1% weleens Factor X kan zijn wat ons verteld dat wij in feite helemaal geen beperkingen hebben.

Dit doen wij met onze zgn GEEST (geheugen...... wilt u de instellingen bewaren die u voor de HERSTART weergeven (geopende bestanden)/opslaan(oproepen op moment dat u wilt). enz enz weet ik veel wat er allemaal mogelijk is (BEPERKT???????????).

Grtzzz wHiTeHaT
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX
wombat

De essentie van dit topic is of er mogelijkheden zijn voor A.I.

Zoals eerder vermeld geloof ik daar wel in . Zie mijn eerdere betogen.
wHiTeHaT

Je kunt een pc alleen maar tot zijn TAAK 'beperken'
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

omeomi

Je kunt een pc alleen maar tot zijn TAAK 'beperken'
Je moet het ding dat op jouw bureau staat niet verwarren met het totaal concept van een computer, wat in feite enkel een rekenend apparaat hoeft te zijn.

Het gaat erom of je met het principe van een computer of wellicht dat van een quantum-computer eventueel een intelligent apparaat zou kunnen maken.

Als 'werk'-definitie van intelligente wezens zou je misschien kunnen stellen dat een intelligent wezen in staat is efficiënt en flexibel in wisselwerking met z'n omgeving te staan. Vooral dat laatste is iets wat wij als intelligent gedrag zien. Dat je dus iets doet met de informatie die je uit je omgeving opvangt en daardoor je gedrag kunt aanpassen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!