Puzzel Puzzels
Veertje
Artikelen: 0

Re: Wetenschap en godsbewijs

ok dan niet... waarom reageer jij ondertussen in deze klootjesvolk topic?
Pardon?.

Edit: En wat bedoel je met: dat van dat godsbewijs was natuurlijk maar gekkigheid? Meende je het echt niet?

Wat de objectiviteit betreft: In deze (gesloten) topic: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=25864 staat een verzameling links van topics over dat onderwerp.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Karamelk

Menheffrin schreef:
EelcoStorm schreef:Om het even voor Johan2 op te nemen in deze buitengewoon boeiende discussie (ik volg 'm alweer een tijdje nu), ik denk dat karamelk gelijk heeft met zijn constatering dat Johan2, door geen vastomlijnd godsbeeld te hebben, een betere keus maakt.

De begrenzing die een vastomlijnd godsbeeld oplevert zie je duidelijk in de rechtlijnigheid die CVE hier bijvoorbeeld tentoon spreidt.
Dat kan, maar niet in een discussie die dat wel verlangt. Als de vraag is of ‘God’ wetenschappelijk bewezen kan worden, dan ontkom je niet aan begripsverklaring. Wie daar niet aan wil en stelselmatig het begrip ‘God’ laat zeven tussen Jan, Etty en de eigen bezieling, heeft daarmee het begrip ‘God’ geroofd uit de discussie. Zeg er dan helemaal niets over en laat het ‘klootjesvolk’ zich dan maar druk maken over de discussie.
Tot slot: God is mijns inziens niet te definiëren, tenzij je accepteert dat er 6miljard definities van God zijn...
‘God’ bestaat alleen bij de gratie hem niet te hebben gedefinieerd is een gedachte die net zo laf is om in de derde persoon enkelvoud de ‘God’ van de ander weg te bonjouren als zijnde een menselijke tekortkoming om dan vervolgens Jan en Etty (dus niet Johan2 zelf!) weer op te voeren als zij die het wél 'begrepen' hebben.
kijk van merheffin (en anderen) mag johan in deze topic niet zeggen dat het een non-discussie is, vidn ik persoonlijk onzin, iets een non-issue vinden is tenslotte ook een mening, en bovendien vroeg ik me dan af wat bv merheffin zelf dreef tot zijn bijdrage SNAP JE? jezus, ik word een beetje melig van dit forum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Karamelk

ik meende dat bewijs niet serieus als bewijs nee
Johan2

Uit p. 25 krijg ik de indruk dat er nog enige antwoorden van mij worden verwacht. Zoveel aandacht, ik ben ontroerd.

@Menheffrin:

De portee van je bijdragen ontgaat mij met enige regelmaat, zo ook deze keer (13 Jun 06, 9: 55). Laat ik me derhalve beperken tot je openingszin:
Johan2 geeft het idee als door een horzel te zijn gestoken als het woord ‘God’ ten tonele wordt gevoerd, althans in die verhouding dat een poging wordt gedaan tot begripsverklaring.
Aannemende dat je met “althans in die verhouding dat” bedoelt te zeggen “althans wanneer daarbij”, is het antwoord: Neen. Ik reageer uitsluitend zo wanneer deze begripsverklaring (lees: godsbeeld) gekoppeld wordt aan een ridicularisering of verabsolutering van dat godsbeeld. Zpidermen en collegavanerik hebben hetzelfde godsbeeld, waarbij de eerste het (waarschijnlijk?) verabsoluteert en de laatste het ridiculariseert. Toch kan doorgaans alleen de laatste hier op mijn toorn rekenen. Dat ook de eerste niet geheel ongeschonden blijft, beschouw ik meer als “collateral damage”, veroorzaakt door het feit dat - wetende dat types als collegavanerik en EvilBro zich verre verheven voelen boven de fundamentalistische gelovigen – ik ze daar graag mee gelijk stel.

(Maar als ik in de VS woonde, waar fundamentalistische Christenen een serieuse bedrijging vormen en de evolutieleer uit de scholen en homo's uit het huwelijk enz. proberen te houden, zou ik ongetwijfeld ook veel feller tegen hen tekeer gaan).

@EvilBro: Wat is het toch moeilijk om goed te lezen hè? (13 Jun 06, 10:16)
Ik heb het gevoel dat Johan2 'gelooft' in een persoonlijk universum. Hij beleeft zijn wereld op een bepaalde manier en hij stelt zijn beleving als enige maatstaf.
Neen. Nog geen twee dagen eerder schreef ik:
Merk bovendien op dat ik nooit mensen op hun eigen overtuiging aanval (iedere (a-)theïst heeft mijn zegen), maar alleen op hun veroordeling van de overtuiging van anderen.
Goed, ik lees ok niet alles en mis wel eens wat, maar dit is dermate basic, dat je of helemaal niet leest, of het gewoon niet snapt. (Meest waarschijnlijk is overigens dat je het niet wilt snappen).

Verder heeft het weinig zin mij te verwijten dat ik niet concreet genoeg ben: ik heb van het begin af aan gezegd dat ik dit een onzinnig onderwerp vond. Ter herinnering dan nog maar even mijn tweede entrée hier (31 Mei 06, 23:48 )
Johan2 schreef:Waarom vertonen fundamentalistische gelovigen en ongelovigen toch altijd zo'n opvallende gelijkenis met elkaar?  

Worden jullie dan nooit moe van die ******?  

De geest waait waarheen hij wil (Joh. 3: 8 )
Daar had ik het graag bij gelaten, maar gezien het aantal reacties, schijnt mijn benadering toch een discussie los te maken, dus klaag niet als deze benadering je niet bevalt.
EvilBro schreef:Als hij dit gewoon zou zeggen dan was daarmee de kous af. Echter Johan2 gaat in discussie met anderen.
Nee, men gaat in discussie met hem.
En zo is het maar net. Wellicht kun je Veertje vragen er een apart topic van te maken, dan kunnen jij en collegavanerik hier verder discussiëren over sinterklaas en de megawuppy.

@collegavanerik (13 Jun 06, 12:10): Misschien kun je voortaan eens proberen alleen de essentie van waar je op wilt reageren te quoten; dat zou heel wat pagina’s schelen
ik wil heel graag discussieren met mensen die god willen definieren.
Daar hebben Veertje en EelcoStorm al afdoende op gereageerd, waarvoor dank. Deze vond ik wel aardig:
God is mijns inziens niet te definiëren, tenzij je accepteert dat er 6miljard definities van God zijn...
.

@Menheffrin (13 Jun 06, 13:09): Bedoel je met dit:
‘God’ bestaat alleen bij de gratie hem niet te hebben gedefinieerd is een gedachte die net zo laf is om in de derde persoon enkelvoud de ‘God’ van de ander weg te bonjouren als zijnde een menselijke tekortkoming om dan vervolgens Jan en Etty (dus niet Johan2 zelf!) weer op te voeren als zij die het wél 'begrepen' hebben.
soms dit?:
De gedachte dat ‘God’ alleen bestaat bij de gratie van het hem niet te hebben gedefinieerd, is een gedachte die net zo laf is als het weg bonjouren  van een persoonlijke ‘God’ van de ander als zijnde een menselijke tekortkoming, om dan vervolgens Jan en Etty (dus niet Johan2 zelf!) weer op te voeren als zij die het wél 'begrepen' hebben.
Ik krijg sterk de indruk dat je je pijlen op de verkeerde richt, Menheffrin (heb ik al niet eens, volkomen out of the blue een scheldtirade van je over me heen gekregen, dat terwijl ik juist dacht dat we het op dat moment redelijk eens waren?). Nee, ik wijs een persoonlijke ‘God’ niet af, ik geloof er alleen zelf niet in en voeg daar direkt aan toe dat dat dus ook "maar" een geloof is, omdat ik het ook niet kan(!) weten.

En ik presenteer “Jan en Etty” niet als “zij die het wél begrepen hebben”, maar enkel als een ándere manier van omgaan met de godsdefinitie. (Dat ik mij inderdaad meer in hun visie kan vinden is een bijkomstigheid).

Met Karamelk vraag ik mij overigens af waarom jij je op dit forumtopic begeeft. Kun je ook je eigen overtuiging uiten, of alleen, al dan niet geringschattend, wat commentaar van de zijlijn geven?
Ik ben nooit een calvinist geweest die de mens als van nature kwaad beschouwd, integendeel.
...integendeel??? Dus van nature goed, of zo?

Het is wel duidelijk wie hier nog in sinterklaas gelooft!
Naar mijn mening schuilt hier ook het probleem voor Johan2: hij kan niet anders dan een getuigenis geven en die wetenschap haat hij.
Pardon?? Bedoel je dat ik ook zekerheden zou willen? Het gaat niet om de antwoorden, maar om de vragen.

@HeavenonEarth: Al met al tussen de regels door wel enig begin van antwoord, maar op de rest moet je wachten; ik ga nu naar bed.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Menheffrin

Nu meen ik te weten dat jij gaarne de ‘botte bijl’ wenst te hanteren en zover ik kan overzien heb jij je daarin een meester getoond vanaf de zijlijn. Dat jij daarmede ‘collateral damage’ als een vanzelfsprekendheid beschouwt als afgeleide van jouw toorn, spreekt in dit verband boekdelen.

Het is die aanmatigende ‘toorn’ die buitengewoon irriteert en ook geen doel treft in deze discussie. Het valt eenvoudig niet uit te leggen dat je persoonlijk geraakt wordt door CVE om vervolgens deze met een zekere naijver tot gehakt te willen vermalen. Een ‘frust’, kan ik in dit verband nauwelijks een bemoedigende bijdrage noemen.

Feit blijft dat als jij ‘God’ o.a. mysterie noemt, totaal geen benul hebt gehad met welk topiconderwerp je bezig was. Wel hakken op een door jou veronderstelde ridiculisering, maar zelf blijven steken in lege en nietszeggende typeringen. Het moge dan niet bevreemdend zijn dat de ‘gramschap’ meerdere toeschouwers treft. Die zekerheid krijg je in ieder geval van mij.
collegavanerik

@collegavanerik (13 Jun 06, 12:10): Misschien kun je voortaan eens proberen alleen de essentie van waar je op wilt reageren te quoten; dat zou heel wat pagina’s schelen
collegavanerik schreef:ik wil heel graag discussieren met mensen die god willen definieren.
Daar hebben Veertje en EelcoStorm al afdoende op gereageerd, waarvoor dank. Deze vond ik wel aardig:
God is mijns inziens niet te definiëren, tenzij je accepteert dat er 6miljard definities van God zijn...
zoiets? :roll:

Je hoeft god niet te definieren je kunt hem wel begrenzen:

Er is geen bewijs voor geest buiten lichaam en dus geen bewijs voor leven na de dood, er is dus geen ruimte voor beloning in een hiernamaals.

Gebeden worden niet verhoord, dus als er al een god is dan bemoeit deze zich niet met de schepping.

Het maakt dus niet uit wat ik doe. Dit maakt god niet relevant want hij grijpt niet in en beoordeeld mijn handelen niet na mijn dood, dus godsdienst is verspilde tijd.

Blijft over: god is liefde, god is energie, god is de oerkracht van het universum. Allemaal heel leuk voor je zingeving, maar erg onbruikbaar in je dagelijkse leven.
collegavanerik schreef:Ik ben nooit een calvinist geweest die de mens als van nature kwaad beschouwd, integendeel.
...integendeel??? Dus van nature goed, of zo?

Het is wel duidelijk wie hier nog in sinterklaas gelooft!
De mens bestaat niet! Je hebt asocialen (egoisten) en socialen. Aangezien de mens een groepsdier is geld sociaal gedrag als "goed". De meerderheid van de mens is sociaal dat is evolutionair (en opvoedkundig) afgedwongen. De asocialen werden vroeger uit de groep verstoten en konden zich moeilijker voortplanten.
EvilBro

wetende dat types als collegavanerik en EvilBro zich verre verheven voelen boven de fundamentalistische gelovigen
Ik kan alleen voor mezelf antwoord geven, maar ik voel me niet verheven boven gelovigen. Ik ageer enkel tegen foute logica. Ik vind fundamentalistische gelovigen wel raar, maar er is zo veel dat ik raar vind (mijn buurman zet bijvoorbeeld zijn stereo in zijn auto heel hard aan... raar. :roll: ).
Wat is het toch moeilijk om goed te lezen hè?
Ach wel nee, het is juist heerlijk weer.
Goed, ik lees ok niet alles en mis wel eens wat, maar dit is dermate basic, dat je of helemaal niet leest, of het gewoon niet snapt.
Drogredenatie. Je doet alsof er maar twee opties zijn. Er zijn er natuurlijk meer. Zoals dat ik gelezen heb wat je allemaal geschreven hebt en vervolgens hieruit mijn mening gevormd heb. Wat jij allemaal schrijft (en de letterlijke betekenis daarvan) speelt wel een rol in die mening, maar is niet het enige dat die mening vormt. Ik kan ook wel beweren dat ik een streng fundamentalistische christen ben, maar ik neem aan dat mijn 'gedrag' anders doet vermoeden...
Verder heeft het weinig zin mij te verwijten dat ik niet concreet genoeg ben: ik heb van het begin af aan gezegd dat ik dit een onzinnig onderwerp vond.
Waarom doe je dan mee in deze thread?
Wellicht kun je Veertje vragen er een apart topic van te maken, dan kunnen jij en collegavanerik hier verder discussiëren over sinterklaas en de megawuppy.
Die behoefte heb ik helemaal niet en ik neem toch aan dat je dat al wist (ik gaf enkel een illustratie van het door mij geobserveerde probleem). Ik doe sowieso niet echt mee in deze thread. Ik lees hem af en toe en reageer enkel als ik denk dat er echt onzin wordt beweerd of onzinnig geredeneerd wordt. Jij veroordeelt mijn inziens de sinterklaas/god vergelijking, maar geeft vervolgens geen reden waarom deze vergelijking niet klopt. Dat is niet in het belang van elkaar beter begrijpen.
Assassinator

Zpidermen en collegavanerik hebben hetzelfde godsbeeld
leg dan eens uit wat dat godsbeeld inhoud! er wordt wel steeds gesproken over dat godsbeeld maar we weten nog steeds niet echt waar je het over hebt, dus leg het eens goed uit, dan kunnen we verder :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Johan2

Het valt eenvoudig niet uit te leggen dat je persoonlijk geraakt wordt door CVE om vervolgens deze met een zekere naijver tot gehakt te willen vermalen. Een ‘frust’, kan ik in dit verband nauwelijks een bemoedigende bijdrage noemen.
Maar Menheffrin, iemand die dit schrijft:
Gebeden worden niet verhoord, dus als er al een god is dan bemoeit deze zich niet met de schepping.
, iemand dus die, zoals uit al zijn bijdragen blijkt, 25(!) jaar tevergeefs op sinterklaas heeft zitten wachten, hoe zou jij dan zo iemand noemen?
Feit blijft dat als jij ‘God’ o.a. mysterie noemt, totaal geen benul hebt gehad met welk topiconderwerp je bezig was.
Die past in hetzelfde rijtje als EB’s laatste bijdrage:
Waarom doe je dan mee in deze thread?
een herhaling waar ik niet voor de 5de keer antwoord op ga geven.
Wel hakken op een door jou veronderstelde ridiculisering, maar zelf blijven steken in lege en nietszeggende typeringen. Het moge dan niet bevreemdend zijn dat de ‘gramschap’ meerdere toeschouwers treft. Die zekerheid krijg je in ieder geval van mij.
Nochtans zou ik je nooit op de korrel nemen, zolang je je eigen waarheid niet als enig zaligmakend presenteert, en zelfs dan alleen als je daarbij de anderen niet alleen impliciet, maar nadrukkelijk expliciet veroordeelde en hen jouw wil (geen eens visie) zou willen opleggen.

Maar ja, je echt uitspreken over wat jou nu zelf bezielt, inspireert doe je eigenlijk nooit.
Zpidermen en collegavanerik hebben hetzelfde godsbeeld
leg dan eens uit wat dat godsbeeld inhoud! er wordt wel steeds gesproken over dat godsbeeld maar we weten nog steeds niet echt waar je het over hebt, dus leg het eens goed uit, dan kunnen we verder :roll:
Gewoon, een heel klassiek beeld van een persoonlijke god, die alles hier beneden bestiert, de aarde (al dan niet in in 7 dagen) heeft geschapen enz. Waarschijnlijk het beeld dat jou zelf ook voor ogen staat.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
EvilBro

een herhaling waar ik niet voor de 5de keer antwoord op ga geven.
Mijn inziens (en kennelijk ook des inziens anderen) heb je hier nog geen een keer antwoord op gegeven. Het zou best kunnen zijn dat ik (en eventuele anderen) niet slim genoeg ben om je antwoord te begrijpen, maar in dat geval ligt bij jou de taak (als uberslimste) om je antwoord simpeler te maken zodat wij simpele geesten het ook kunnen begrijpen (tenminste als je begrip wil creeeren. Als je gewoon wilt lopen stechelen dan moet je dat natuurlijk vooral niet doen).
Menheffrin

Hoe zat het ook alweer?

Zpiderman vraagt zich, in zijn openeningspost, niet af of er wetenschappelijk bewijs bestaat voor het al dan niet bestaan van ‘God’, maar of een dergelijk bewijs door de wetenschap geleverd kan worden.

Wie slechts even stil staat bij deze ‘vraag’, moet noodzakelijkerwijze wel in zien dat een discussie hier omtrent nergens toe kan leiden, omdat Zpiderman gemakshalve het begrip ‘God’ niet nader wenst aan te duiden maar als onbewezen presenteert. Van zulke vragen raak ik weliswaar niet in paniek, maar enige mistroostig gevoel kan ik niet onderdrukken.

Al bij de tweede post (…) ik betwijfel het. Dat komt mede doordat niemand weet wat een God nou eigenlijk is. (…) blijkt de open zenuw, die Zpiderman zo handig buiten beschouwing liet, de definitie van ‘God’ te betreffen. Of wel: waar hebben we het eigenlijk over?

Vervolgens is men in staat gebleken om 26 bladzijden - jawel, 26 bladzijden (!) – lang over elkaar heen te buitelen over een definitie. En in zijn volle omvang bestrijkt de definitie dan het spectrum van Sint-Nicolaas tot mysterie.

En juist binnen deze twee uitersten ontstaat er wrevel. ‘God’, of althans het geloof daarin, reduceren tot een belevenis die de goedheilig man tot eer zou strekken, is blijkbaar een brug te ver. Wat men in fundamentalistische kringen al-hoerrija ad-dinija noemt, de godsdienstvrijheid, bestaat slechts onder één voorwaarde: men moet binnen de kaders blijven. Maar als deze religieuze censuur zelf het mysterie als tegenhanger opvoert, als zijnde een eye-opener, dan is krachtig ingrijpen geboden.

Ten eerste omdat het een innerlijk tegenspraak betreft en ten tweede omdat de wijze waarop dit wordt gebracht van diezelfde geslotenheid getuigd als wat men als zodanig wenst te veroordelen.

Voor Johan2: ik heb Etty in de kast staan én gelezen. Maar het meest bijzondere ‘godsbeeld’ las ik begin jaren tachtig toen ik een seminar had in Rome. In een onbewaakt ogenblik las ik een interview met Moeder Theresa. Op de vraag wie God voor haar was, noteerde de journalist: ‘ze schuifelde even heen en weer en keek op een manier die mij het gevoel gaf de verkeerde vraag te hebben gesteld’. Ze zweeg dus.
Veertje

Menheffrin schreef aan Johan2:
Nu meen ik te weten dat jij gaarne de ‘botte bijl’ wenst te hanteren en zover ik kan overzien heb jij je daarin een meester getoond vanaf de zijlijn. Dat jij daarmede ‘collateral damage’ als een vanzelfsprekendheid beschouwt als afgeleide van jouw toorn, spreekt in dit verband boekdelen.  

Het is die aanmatigende ‘toorn’ die buitengewoon irriteert en ook geen doel treft in deze discussie. Het valt eenvoudig niet uit te leggen dat je persoonlijk geraakt wordt door CVE om vervolgens deze met een zekere naijver tot gehakt te willen vermalen. Een ‘frust’, kan ik in dit verband nauwelijks een bemoedigende bijdrage noemen.
@Johan2: Menheffrin's reactie vind ik in dit verband een logische reactie. Het raakt tevens hetgeen ik eerder verwoordde als reactie op een antwoord van jou op collegavanerik: (samenvattend verwoord): door de felheid van je reacties, de bewoordingen die je kiest, geef je de indruk zelf een fundamentalist te zijn, "on a different level" (Menheffrin: ik zeg hier dus niet dat jij die indruk hebt). Het feit dat verschillende mensen hier denken dat je je eigen visie als enige visie beschouwt komt m.i. daaruit voort. Persoonlijk betreur ik dat feit omdat dat afbreuk doet aan je bijdragen, maar wel een logisch gevolg is van de toonzetting die je (vaak) gebruikt. Niet alleen voor het begrip van elkaars levensbeschouwing en visies op het begrip "God" moet je je in elkaar kunnen verplaatsen. Ook voor een goede wederzijdse communicatie is dat van belang, je moet kunnen anticiperen wat de ander bij het lezen van jouw woorden voelt. Als je met felle, deels beledigende bewoordingen probeert (voor de zoveelste keer) je gedachten over te brengen, dan kun je er eigenlijk zeker van zijn dat die bewoordingen de ware essentie van hetgeen je wilt zeggen in een soort "rode mist" hullen. Dat is gewoon niet handig (en ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan - getuige de "einde discussie" reactie van collegavanerik die ik pas geleden op een post van mij kreeg).

Mja, hier zei je al dat de botte bijl je het prettigst af gaat, maar misschien dat dat geen fait accompli hoeft te zijn?
Feit blijft dat als jij ‘God’ o.a. mysterie noemt, totaal geen benul hebt gehad met welk topiconderwerp je bezig was. Wel hakken op een door jou veronderstelde ridiculisering, maar zelf blijven steken in lege en nietszeggende typeringen. Het moge dan niet bevreemdend zijn dat de ‘gramschap’ meerdere toeschouwers treft. Die zekerheid krijg je in ieder geval van mij.
Dit ben ik niet met je eens Menheffrin, getuige deze post: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...d=129423#129423 .
Veertje

Vervolgens is men in staat gebleken om 26 bladzijden - jawel, 26 bladzijden (!) – lang over elkaar heen te buitelen over een definitie. En in zijn volle omvang bestrijkt de definitie dan het spectrum van Sint-Nicolaas tot mysterie.
Dat komt omdat we eigenlijk niet over elkaar heen buitelen over een definitie maar over elkaar heen buitelen omdat sommigen zeggen dat er geen (algemene) definitie van God is, en daarmee de vraag zinloos is, en anderen het geen probleem zouden vinden om, zoniet, honderden godsdefinities hier onder de loep te nemen en vervolgens via ingewikkelde filosofisch/logische technieken wel of niet te gaan bewijzen dat die specifiek gedefinieerde god(en), bestaat(n).
En juist binnen deze twee uitersten ontstaat er wrevel. ‘God’, of althans het geloof daarin, reduceren tot een belevenis die de goedheilig man tot eer zou strekken, is blijkbaar een brug te ver. Wat men in fundamentalistische kringen al-hoerrija ad-dinija noemt, de godsdienstvrijheid, bestaat slechts onder één voorwaarde: men moet binnen de kaders blijven. Maar als deze religieuze censuur zelf het mysterie als tegenhanger opvoert, als zijnde een eye-opener, dan is krachtig ingrijpen geboden.

Ten eerste omdat het een innerlijk tegenspraak betreft en ten tweede omdat de wijze waarop dit wordt gebracht van diezelfde geslotenheid getuigd als wat men als zodanig wenst te veroordelen.
Vier keer gelezen, twintig keer geprobeerd te analyseren, maar hier ben ik niet slim genoeg voor vrees ik.
Voor Johan2: ik heb Etty in de kast staan én gelezen. Maar het meest bijzondere ‘godsbeeld’ las ik begin jaren tachtig toen ik een seminar had in Rome. In een onbewaakt ogenblik las ik een interview met Moeder Theresa. Op de vraag wie God voor haar was, noteerde de journalist: ‘ze schuifelde even heen en weer en keek op een manier die mij het gevoel gaf de verkeerde vraag te hebben gesteld’. Ze zweeg dus.
Q.E.D???
Windsurfer

of ze wist er geen zinnig iets over te zeggen. of ze durfde niet te vertellen dat ze door alle ellende die ze gezien had er niet meer in geloofde. duidelijk lijkt me, als dit waar is, dat moeder therese die discussie in ieder geval niet aan wilde. naar de reden, kunnen wij enkel gissen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Karamelk

of ze was bedroefd dat het bestaan van god voor velen blijkbaar ter discussie staat als een zoveelste borrelpraat onderwerp, en dus niet door directe ervaring als een vanzelfsprekendheid beschouwd werd door vragensteller, wat het bestaan van een kloof tussen hem en moeder theresa aangaf waarvan moeder theresa wist dat deze door taal alleen niet overbrugd kon worden, nja ik denk dat merheffin dit misschien bedoelt, misschien komt hij het zo nog even bevestigen; ik denk dan dat dit meteen zijn bezwaar tegen johan is

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!