Uit p. 25 krijg ik de indruk dat er nog enige antwoorden van mij worden verwacht. Zoveel aandacht, ik ben ontroerd.
@Menheffrin:
De portee van je bijdragen ontgaat mij met enige regelmaat, zo ook deze keer (13 Jun 06, 9: 55). Laat ik me derhalve beperken tot je openingszin:
Johan2 geeft het idee als door een horzel te zijn gestoken als het woord God ten tonele wordt gevoerd, althans in die verhouding dat een poging wordt gedaan tot begripsverklaring.
Aannemende dat je met
althans in die verhouding dat bedoelt te zeggen
althans wanneer daarbij, is het antwoord: Neen. Ik reageer uitsluitend zo wanneer deze begripsverklaring (lees: godsbeeld) gekoppeld wordt aan een
ridicularisering of verabsolutering van dat godsbeeld. Zpidermen en collegavanerik hebben
hetzelfde godsbeeld, waarbij de eerste het (waarschijnlijk?) verabsoluteert en de laatste het ridiculariseert. Toch kan doorgaans alleen de laatste hier op mijn toorn rekenen. Dat ook de eerste niet geheel ongeschonden blijft, beschouw ik meer als collateral damage, veroorzaakt door het feit dat - wetende dat types als collegavanerik en EvilBro zich verre verheven voelen boven de fundamentalistische gelovigen ik ze daar graag mee gelijk stel.
(Maar als ik in de VS woonde, waar fundamentalistische Christenen een serieuse bedrijging vormen en de evolutieleer uit de scholen en homo's uit het huwelijk enz. proberen te houden, zou ik ongetwijfeld ook veel feller tegen hen tekeer gaan).
@EvilBro: Wat is het toch moeilijk om goed te lezen hè? (13 Jun 06, 10:16)
Ik heb het gevoel dat Johan2 'gelooft' in een persoonlijk universum. Hij beleeft zijn wereld op een bepaalde manier en hij stelt zijn beleving als enige maatstaf.
Neen. Nog geen twee dagen eerder schreef ik:
Merk bovendien op dat ik nooit mensen op hun eigen overtuiging aanval (iedere (a-)theïst heeft mijn zegen), maar alleen op hun veroordeling van de overtuiging van anderen.
Goed, ik lees ok niet alles en mis wel eens wat, maar dit is dermate
basic, dat je
of helemaal niet leest,
of het gewoon niet snapt. (Meest waarschijnlijk is overigens dat je het niet
wilt snappen).
Verder heeft het weinig zin mij te verwijten dat ik niet concreet genoeg ben: ik heb van het begin af aan gezegd dat ik dit een onzinnig onderwerp vond. Ter herinnering dan nog maar even mijn tweede entrée hier (31 Mei 06, 23:48 )
Johan2 schreef:Waarom vertonen fundamentalistische gelovigen en ongelovigen toch altijd zo'n opvallende gelijkenis met elkaar?
Worden jullie dan nooit moe van die ******?
De geest waait waarheen hij wil (Joh. 3: 8 )
Daar had ik het graag bij gelaten, maar gezien het aantal reacties, schijnt mijn benadering toch een discussie los te maken, dus klaag niet als deze benadering je niet bevalt.
EvilBro schreef:Als hij dit gewoon zou zeggen dan was daarmee de kous af. Echter Johan2 gaat in discussie met anderen.
Nee, men gaat in discussie met hem.
En zo is het maar net. Wellicht kun je Veertje vragen er een apart topic van te maken, dan kunnen jij en collegavanerik hier verder discussiëren over sinterklaas en de megawuppy.
@collegavanerik (13 Jun 06, 12:10): Misschien kun je voortaan eens proberen alleen de essentie van waar je op wilt reageren te quoten; dat zou heel wat paginas schelen
ik wil heel graag discussieren met mensen die god willen definieren.
Daar hebben Veertje en EelcoStorm al afdoende op gereageerd, waarvoor dank. Deze vond ik wel aardig:
God is mijns inziens niet te definiëren, tenzij je accepteert dat er 6miljard definities van God zijn...
.
@Menheffrin (13 Jun 06, 13:09): Bedoel je met dit:
God bestaat alleen bij de gratie hem niet te hebben gedefinieerd is een gedachte die net zo laf is om in de derde persoon enkelvoud de God van de ander weg te bonjouren als zijnde een menselijke tekortkoming om dan vervolgens Jan en Etty (dus niet Johan2 zelf!) weer op te voeren als zij die het wél 'begrepen' hebben.
soms dit?:
De gedachte dat God alleen bestaat bij de gratie van het hem niet te hebben gedefinieerd, is een gedachte die net zo laf is als het weg bonjouren van een persoonlijke God van de ander als zijnde een menselijke tekortkoming, om dan vervolgens Jan en Etty (dus niet Johan2 zelf!) weer op te voeren als zij die het wél 'begrepen' hebben.
Ik krijg sterk de indruk dat je je pijlen op de verkeerde richt, Menheffrin (heb ik al niet eens, volkomen
out of the blue een scheldtirade van je over me heen gekregen, dat terwijl ik juist dacht dat we het op dat moment redelijk eens waren?). Nee, ik wijs een persoonlijke God niet af, ik geloof er alleen zelf niet in en voeg daar direkt aan toe dat dat dus ook "maar" een geloof is, omdat ik het ook niet kan(!) weten.
En ik presenteer Jan en Etty niet als zij die het wél begrepen hebben, maar enkel als een ándere manier van omgaan met de godsdefinitie. (Dat ik mij inderdaad meer in hun visie kan vinden is een bijkomstigheid).
Met Karamelk vraag ik mij overigens af waarom jij je op dit forumtopic begeeft. Kun je ook je eigen overtuiging uiten, of alleen, al dan niet geringschattend, wat commentaar van de zijlijn geven?
Ik ben nooit een calvinist geweest die de mens als van nature kwaad beschouwd, integendeel.
...integendeel??? Dus van nature goed, of zo?
Het is wel duidelijk wie hier nog in sinterklaas gelooft!
Naar mijn mening schuilt hier ook het probleem voor Johan2: hij kan niet anders dan een getuigenis geven en die wetenschap haat hij.
Pardon?? Bedoel je dat ik ook
zekerheden zou willen? Het gaat niet om de antwoorden, maar om de vragen.
@HeavenonEarth: Al met al tussen de regels door wel enig begin van antwoord, maar op de rest moet je wachten; ik ga nu naar bed.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)