klazon schreef:Feitelijk staat het hier al. Denk eens aan de 3 manieren om de wet van ohm op te schrijven:
I=U/R U=IxR R=U/I
De derde vorm kun je ook schrijven als R=deltaU/deltaI, en dat is precies wat je zelf opschrijft.
Dit is niet correct. Het gaat fout omdat R de regelbare weerstand is. Om een deltaU en deltaI groter dan nul te krijgen, moet je R varieren. Het kan dan niet zo zijn dat je 1 waarde voor R krijgt als antwoord aangezien dat precies hetgene is dat je aan het varieren bent.
De reden dat in dit geval het antwoord toch lijkt te kloppen is omdat de weerstand waarin we geinteresseerd zijn niet variabel is. Als over de regelbare weerstand deltaU meer komt te staan dan zal over de interne weerstand deltaU minder komen te staan. Nu kun je met de wet van Ohm zeggen:
\(R_i = \frac{-\Delta U}{\Delta I}\)
Je kunt het wel ingewikkelder maken, maar dat is niet nodig.
Een belastingslijn (hetgene waar het hierover gaat) blijkt voor veel mensen een lastig begrip. Dit blijkt elk jaar weer bij het practica dat ik begeleid. Ik ben van mening dat 'het ingewikkeld' maken in dit geval noodzakelijk is om het goede antwoord op een verantwoorde manier te krijgen. Gewoon een spanningsverschil en een stroomverschil pakken omdat je een weerstand zoekt lijkt mij niet de juiste weg.