niets anders concluderen dan dat (v)mbo'ers vaak worden geassocieerd met [....] praktijkgerichte..[...]
Wat is trouwens mis met praktijkgericht?
niets anders concluderen dan dat (v)mbo'ers vaak worden geassocieerd met [....] praktijkgerichte..[...]
Dank je, dat was mijn punt in mijn vorige post. Praktijkgericht is juist goed en nodig!!! Een TU'er kan een prachtig ontwerp maken, maar het moet wel te maken zijn!!!... ik zie sommige architecten soms nog geen boomhutje in elkaar zetten...
Wat is trouwens mis met praktijkgericht?
Volgens mij deelt iedereen, die tot nu toe in dit forum heeft gereageerd, jouw mening in deze; namelijk complete onzin.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.Ik denk dan ook dat één van de oorzaken het enorme niveau verschil is tussen de niveaus in het MBO onderling. Zo is niveau 1 en 2 vaak een deeltijd opleiding, met als toelatingeis 16 jaar in leven blijven, waarbij je één dag per week les krijgt wat vaak inhoudelijk minder is dan dat van een vacuumbakje en daar is natuurlijk opzich niks mis mee (excuses voor mijn cynische beeldspraak), niveau 3 en 4 daarintegen heeft wel een diploma als toelatingseis, heeft wel volwaardige lessen en theorievakken. Kortom, het verschil is te groot en de niveau 3 en 4 leerlingen lijden zowel in de maatschappij als in het bedrijfsleven onder de slechte naam van het veel te brede MBO.
Ik ben met behoorlijke cijfers geslaagd voor het VWO, geen enkele onvoldoende.Ik denk, dat jij wellicht een uitzondering was. Je hebt erg pech gehad met je vervolgopleiding. Meestal wordt er toch van alles geprobeerd om de leerling te laten slagen - op het vmbo, de havo of het vwo.
Mijn ervaringen op dit vlak zijn denk ik (te) beperkt. Ik woon en werk in een landelijke omgeving, at scheelt qua mentaliteit. Collega's uit de Randstad (voor de Vlamingen: het grote-steden-gebied in en rond Amsterdam-Rotterdam-Den Haag-Utrecht) hebben hier zeer zeker beduidend meer mee te maken.Ik ben er van overtuigd dat wanner de onderwijzers goed communiceren dat het dan wel meevalt met de agressie van de ouders. Ook hier ben ik benieuwd naar de ervaring van Jan.
Ik was ook niet boos omdat jij die term aanhaalde, ik word boos omdat dat soort termen überhaupt worden gebruikt, zelfs over de minder onbeschofte uitdrukkingen op dit vlak.Als VMBO-docent hoor ik dat wel vaker, al had ik het nog nooit in dit soort grove bewoordingen gehoord. Schande.
Relax Jan, ik zou nooit zoiets zeggen tegen iemand of zelfs zoiets denken al vind ik wel dat veel van die leerlingen serieus tekort wordt gedaan.
Dat praktijkgerichte even terzijde, Sparks heeft wel degelijk gelijk. Die associatie bestaat in het algemeen wel degelijk. Niet dat we daar vrolijk om moeten worden., en niet dat de associatie veel grond heeft. Het si zo'n bewering als "alle moslinms zijn terroristen". Slaat nergens op.Iedereen die zo nu en dan het nieuws kijkt, politieke interesses heeft of forums bezoekt kan waarschijnlijk niets anders concluderen dan dat (v)mbo'ers vaak worden geassosieerd met onintelligente, ongeinteresseerde, praktijkgerichte, inzetlose, politiek-incorrecte hangejochies. Komplete onzin, ik vind het dan ook enigzins spijtig dat ik dit soort ongegronde en vaak onbeargumenteerde reacties ook hier weer terugvind.
Volgens mij leg jij de vinger op de gevoelige snaar.(Als de berg niet naar Mozes komt, zal Mozes naar de berg moeten. Wij draaien dat hier in Nederland echter maar al te gauw om. Als de leerling niet om zijn diploma komt (qua niveau), zullen we het diploma maar naar de leerling brengen.
Ik zat laatst in de oude boekenkast door natuurkundeboeken van 25 jaar geleden LTS theoretisch te bladeren. Die jongens moesten écht werken vergeleken met mijn leerlingen.....)
Klopt!! Maar juist door dit gedrag doe je andere leerlingen tekort. Het 'toetsniveau' zakt totdat iedereen 'binnen de boot valt' en er wordt nog maar weinig van ze gevraagd. Examen biologie basis 2005/2006: Een foto van twee olifanten met het kopje ...deze komt uit "Africa" en ... "India" . Vraag: Een van de twee heeft grotere oren. Welke? Nou, zelfs basisleerlingen voelen zich hier ontzettend vernedert. En terecht.Sparks schreef:Waar zie jij het woord verkeerd staan? ik beweer enkel dat MBO'ers hier vaak mee geassosieerd worden.Helaas, maar daar moet ik je 100% gelijk geven. (Ook al vind ik FOK niet echt een goede bron...) Er zijn echter ook altijd een paar 'vuile appels' in het mandje.
In jouw opsoming van (v)mbo'ers vaak worden geassosieerd met onintelligente, ongeinteresseerde, praktijkgerichte, inzetlose, politiek-incorrecte hangejochies. geef je naast alle 'negatieve' eigenschappen ook "Praktijkgericht". Vandaar mijn vraag: wat is er mis mee.
[quote="Sparks"Iedereen kent wel de krantenkoppen [...] Ik denk dan ook dat dit beeld bij veel Nederlanders heerst.
[quote-"Jan van de Velde"} Als de leerling niet om zijn diploma komt (qua niveau), zullen we het diploma maar naar de leerling brengen.