Dit hoort in medisch thuis.
Het is bekend uit wetenschappelijke studies dat mensen die onregelmatig werk doen, vooral nachtwerk, sneller ziek worden en vroeger sterven. Ofdat dat nu te maken heeft met een algeheel slaaptekort doordat je niet makkelijk in slaap valt of het onregelmatige slapen (slapen als je volgens jouw biologische klok wakker moet zijn), dat weet ik niet. Feit is dat het ongezond is op macroniveau en daarom het best beperkt zou worden tot het noodzakelijke (productiewerk 's nacht is mi niet noodzakelijk [rr] ).
Nu even over mensen die normale werktijden hebben:
volgens mij mag je niet stellen dat de uren voor 12 dubbel tellen. Verschillende mensen hebben een ander ritme. Iedereen heeft een 24-uurs ritme, de hormonale concentraties verschillen doorheen de dag volgens jouw biologische klok en zorgen ervoor dat je erg actief bent of juist erg moe. Als je steeds ongeveer op hetzelfde tijdstip gaat slapen dan blijft dat ritme ook ongeveer hetzelfde.
Bij sommige mensen staat hun klok wat anders ingesteld, dat ze wat later moe worden en dientengevolge ook de behoefte hebben om later op te staan. Een tijd terug kwam het resultaat van een Nederlands onderzoek naar buiten waaruit volgens de onderzoeker zou blijken dat het goed zou zijn voor de economie als een deel van de mensen van 11-8 zou kunnen werken omdat dat beter past bij hun ritme, deze mensen zouden dan veel productiever zijn.
Als je gaat slapen volgens jouw biologische klok dan val je makkelijker en sneller in slaap.
Ook werkt het met slapen zo dat de eerste uren van het slapen het belangrijkste zijn omdat je in het begin van jouw slaap verhoudingsgewijs meer herstelwerk hebt terwijl je verderop in jouw slaap verhoudingsgewijs meer aan het dromen bent.
Bij mij was bekend dat een goede diepe of wel rem slaap van belang is om uitgerust aan de nieuwe dag te kunnen
beginnen.
Er zijn 2 verschillende fasen tijdens het slapen: de diepe slaap en de REM-slaap.
Dit zijn dus 2 verschillende dingen!
De diepe slaap dient voor het herstelwerk, de REM-(Rapid Eyes Movement)slaap is de fase tijdens welke je droomt, deze duurt wat korter en in deze fase slaap je wat minder diep, de hersenen zijn zelfs actiever tijdens de REM-slaap dan overdag.
Een Harvard-professor (neuroscience) had daar onderzoek naar gedaan door de mensen aan het begin van de REM-slaap (af te lezen aan de golven) automatisch via de computer wakker te laten worden. Deze mensen moesten dan inspreken op een geluidsdrager wat ze aan het dromen waren. De onderzoeker liet de mensen vrij intensief virtueel skieën (computer met latten waar je op kan staan). Het bleek dat deze mensen daar 's nachts over droomden, ze droomden voornamelijk over de fouten die ze maakten, die fouten bleven ze steeds maar weer opnieuw zien, de volgende dag haalden ze een betere tijd.
Vervolgfase van het experiment: Hij liet de mensen een bepaald aantal uren oefenen, bij één groep werden de uren verdeeld over 2 of meerdere dagen, bij de andere groep oefenden ze allemaal de uren achter elkaar.
De mensen uit die groep waarvan de uren gespreid waren over verschillende dagen maakten sneller vooruitgang (tip voor studenten

).
Zijn conclusie uit dit onderzoek was dat het er op lijkt dat je tijdens de REM-fase leert van jouw fouten door ze in jouw dromen steeds weer opnieuw te beleven. Op die manier zie je de volgende keer de fout eerder aankomen en kan je de fout voorkomen.