Puzzel Puzzels
Dalton
Artikelen: 0

Re: Aarde ontstaan door Gods woord?

zpidermen schreef:
Dalton schreef:
Toch is het bestaan van een god niet uit te sluiten.
Inderdaad, daarom snap ik je allereerste zin niet, waarin je typte dat je God de grootste onzin vindt.
Ik heb nooit getypt dat ik god de grootste onzin vindt.
Maar goed, persoonlijk vindt ik god zoals de meeste religies hem voorspiegelen de grootste onzin.
Groot verschil.

En hiermee beweer ik niet dat ik opeens wel in god geloof, allleen dat het niet uit te sluiten is.

Probeer aub niet weer al mijn zinnen te verbuigen.

Voor de rest van je argumentatie wil ik je doorverwijzen naar de vorige post van Rogier.

Vrijwel al mijn tegenargumenten heeft hij al mooi opgeschreven.

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

(sandra)

is een dilemma, misschien is het wel zo dat er een god bestaat maar dat hij (of zij!) door de mensen verkeerd geinterpreteerd is, want laten we wel zjin, de bijbel is door mensen geschreven maar word wel het boek van god genoemd.

zo denk ik erover
denken is een hobby... en leuke hobby
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Assassinator

er is 1 belangrijk ding over dit onderwerp: er is geen énkele goede theorie die bewijs heeft dat een god dit heelal geschappen heeft. het klopt dat er ook geen theorie is die dat uitsluit, je mag het dus ook niet uitsluiten alleen dat is absoluut géén argument dat een godheid dit heelal gemaakt heeft (wat zpiderman wel doet). zeggen dat dat wel zo is, is voorbarige conclusies trekken en botweg (sorry dat ik het zo uitdruk) dom.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Tot nu toe hebben we ook nog geen enkele goede theorie voor hoe het universum ontstaan is of hoe het leven ontstaan is. Dat sluit natuurlijk het bestaan van het universum of van het leven niet uit. :wink:
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Assassinator

omdat we dat waar kunnen nemen, en een godheid niet :) ik snap wel wat je bedoelt, dat zei ik ook :) er is geen theorie die zegt dat een godheid dit universum heeft geschapen. maar ook er is er ook geen die dit uitsluit, je mág een godheid dus ook niet uitsluiten, maar ook niet zeggen dat die wél het universum geschapen heeft want daar is geen aanwijzing voor, zoals ik al zei in mn vorige post.

- Robert Heinlein -
curious

Rogier schreef:
zpidermen schreef:
Dalton schreef:Hoe het heelal onstaan is blijft natuurlijk een raadsel. Wetenschappers houden meestal de oerknal aan bij gebrek aan iets beters.

De oerknal is geen geweldige theorie en verklaart niet alles, maar het is altijd nog 100x beter dan een god die alles gemaakt heeft.
Waarom vind je dat? Kun je dat uitleggen?
Omdat de oerknaltheorie van alles verklaart, God niet.
Maar er zijn hier mensen die waarschijnlijk weer zullen opperen dat als de oerknaltheorie klopt, dat 'dus' de scheet van god is geweest waarmee het hele spulletje in werking gesteld werd.
Rogier][Je zei zelf hierboven "Als verklaring voor een heleboel dingen? Of geloven in een Persoon die heel dicht bij je wil zijn en om je geeft en voor je wil zorgen?" Dat laatste valt moeilijk over te twisten (al valt daar ook nog over te discussiëren) schreef: Ja, dat kun je gerust onzinnig noemen, maar een gelovige vind het weer net zo hard onzinnig dat jij meent dat we het zonder die verklaring van een maker die al het maaksel vervaardigd heeft moeten stellen.
Rogier schreef:[

Hoe kom je erbij dat een willekeurige gebeurtenis een oppermachtig wezen heeft gecreeerd? Het is even aannemelijk dat God als oppermachtig wezen altijd al heeft bestaan.
godje is zonder begin en zonder eind, zegt men dan
Rogier schreef:Ok, wat vind je waarschijnlijker:

1. Een oppermachtig wezen wat altijd al bestaan heeft, en vervolgens het heelal maakt

2. Een oer-energiebron die altijd al bestaan heeft, waaruit vervolgens het heelal is ontstaan
godje is vervolgens die oerenergiebron, plus naar believen
En volgens de bijbel is dat laatste ook het geval.
Volgens Stephen Hawking's "Universum" niet.
Ja, ik heb moeite om dit te geloven. Ik heb hier namelijk ongelofelijk veel vraagtekens bij. Bijvoorbeeld: Wat is die gebeurtenis precies geweest? Wat was de trigger voor die gebeurtenis? Hoe is die energie gecreeerd? Hoe is uit die energie alles ontstaan? Sorry hoor, maar dan vind ik het 100x makkelijker om in God te geloven dan in een oerknal...
Wat is God precies? Wat was zijn trigger om het universum te creëren? Hoe is God onstaan of hoe komt het dat God altijd al bestaan heeft? Hoe heeft hij alles gemaakt?
daar is het godje voor, een ondoorgrondelijk mysterie, en allesvermogend.

Kom maar op met je verklaring. En wat zijn volgens jou die gaten precies? Ik denk namelijk dat die gaten er altijd zullen blijven en niet gedicht zullen gaan worden.
Da's niet eerlijk argumenteren, want nu verwacht je verklaringen die van een héél ander niveau (veel explicieter) zijn dan hoe jij kunt verklaren dat God er is en hoe hij het universum heeft gemaakt.
Nou, je moet niet een godsdienstige in de mond leggen dat hij het ontstaan van godje verklaren kan.
Rogier][Als we nu zeggen dat de route van energie naar mens voor een deel verklaard is (zie huidige wetenschap) schreef:voel[/i] dat het waar is, ik ben er heilig van overtuigd en weet het 100% zeker! Is dat voldoende?

Inderdaad, daarom snap ik je allereerste zin niet, waarin je typte dat je God de grootste onzin vindt.
Vind jij een Grote Roze Olifant onzin?
Er zijn geen boeken die rechtstreeks de neerslag van het woord van de Grote Roze Olifant vormen. Maar het is anderzijds weer helemaal niets geks of tegenstrijdig ergens mee wanneer hindoes hun godheid als een grote roze olifant uitbeelden.
Rogier schreef:
Rogier schreef:][

Waarom is dat laatste onmogelijk?
Hier verlies ik even de draad. Waarom zou godje niet de oerknal veroorzaakt kunnen hebben?
PNCO schreef:Is het niet mogelijk dat met GOD's woord een vibratie op quantumniveau kan worden bedoeld? Dat het veld in beweging werd gebracht en dat zodoende in de stoffelijke wereld materie begon samen te clusteren en zo het universum langzaam maar zeker ontstond?
ik bedoel maar. Alles wat de wetenschap ooit nog aan het licht zal brengen zal immer in verband met godje gebracht kunnen worden, waarbij de godsdienstigen uit zullen kunnen roepen: nou, wat zei ik je?!
just curious
PNCO

PNCO schreef:Is het niet mogelijk dat met GOD's woord een vibratie op quantumniveau kan worden bedoeld? Dat het veld in beweging werd gebracht en dat zodoende in de stoffelijke wereld materie begon samen te clusteren en zo het universum langzaam maar zeker ontstond?
ik bedoel maar. Alles wat de wetenschap ooit nog aan het licht zal brengen zal immer in verband met godje gebracht kunnen worden, waarbij de godsdienstigen uit zullen kunnen roepen: nou, wat zei ik je?!
Waarom heeft iedereen toch altijd zo ontzettend veel moeite met de naam van het beestje, terwijl we het beestje niet/nauwelijks kennen?

Dat vraag ik mij idd ook altijd af bij de 'gelovigen'...
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Assassinator

godje is zonder begin en zonder eind, zegt men dan
klopt, als je nu met iets vergelijkbaars zou komen bij iets anders dan zou dat maar 1 ding zijn: een slap excuus. net zoals de vraag: waarom en hoe heeft die god het dan gedaan? dan hoor ik vaak: "ja God (hier is het wel een eigennaam, dus wel hoofdletter) heeft zo zn "redenen" en is ondoorgrondelijk."

dat is echt niks meer dan een slap excuus, zeg dan gewoon dat je het niet weet. maja, waar kan je dan nog in geloven?

zie vorige posts voor meer uitleg :)

- Robert Heinlein -
Apeiron

PNCO schreef:
curious schreef:
Is het niet mogelijk dat met GOD's woord een vibratie op quantumniveau kan worden bedoeld? Dat het veld in beweging werd gebracht en dat zodoende in de stoffelijke wereld materie begon samen te clusteren en zo het universum langzaam maar zeker ontstond?
Waarom heeft iedereen toch altijd zo ontzettend veel moeite met de naam van het beestje, terwijl we het beestje niet/nauwelijks kennen?

Dat vraag ik mij idd ook altijd af bij de 'gelovigen'...
Omdat er blijkbaar weinig plaats is voor zoiets als mystiek. Terwijl het volgens mij juist een gezonde veronderstelling is, zéker voor de wetenschap.
zpidermen

Maar er zijn hier mensen die waarschijnlijk weer zullen opperen dat als de oerknaltheorie klopt, dat 'dus' de scheet van god is geweest waarmee het hele spulletje in werking gesteld werd.

godje is vervolgens die oerenergiebron, plus naar believen

daar is het godje voor, een ondoorgrondelijk mysterie, en allesvermogend.

Nou, je moet niet een godsdienstige in de mond leggen dat hij het ontstaan van godje verklaren kan.

Hier verlies ik even de draad. Waarom zou godje niet de oerknal veroorzaakt kunnen hebben?

Alles wat de wetenschap ooit nog aan het licht zal brengen zal immer in verband met godje gebracht kunnen worden, waarbij de godsdienstigen uit zullen kunnen roepen: nou, wat zei ik je?!
Mag ik je vragen, waarom je zo denigrerend over God praat? Heb je soms een hekel aan mensen die in God geloven? Kan best zijn dat je niet in God gelooft en dat je dus geen respect voor God hebt, maar waarom moet je mensen die wel in God geloven zo tegen de borst stuiten? Ik heb gelijk geen zin meer om op je opmerkingen in te gaan. Bedankt....
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Assassinator

waarom betrek je dit meteen op de mensen zelf? daar doelen we niet op en dat heeft ook weinig zin.

- Robert Heinlein -
I AM

Ja, bedankt voor de meningen van jullie.

Kijk het is gewoon dat ik mijn hele leven elke zondag naar de kerk ben geweest, en dan maak je nog wel iets mee.. b.v. dat mensen met elkaar gaan bidden, en dat ze dan in de Heilige Geest vallen .. "dan ga ik denken, hoe komt dat?"is dat wel de Heilige Geest? Of weet ik veel, ik heb zoveel vragen enzo. Ik zou ook lang niet altijd antwoord op al mijn vragen krijgen denk ik, maar ik hoop dat ik steeds meer te weten krijg
Assassinator

dat soort vragen zijn zeker goed om te stellen, bij alles en altijd. aarzel niet om een nieuw topic te openen met een vraag, als daar al niet een topic over is :)

- Robert Heinlein -
Dalton

Inderdaad.

De wetenschap zit vol met mooie theorieen over onstaan.

Veel is keihard bewezen, andere dingen zijn heel aannemelijk en is nog niemand erin geslaagt het te weerleggen.

Een aantal theorieen bevatten een paar gaten waarvan de meeste in de toekomst wel gevuld zullen worden.

Als je niet zo kortzichtig bent is het allemaal heel interesant en aannemelijk.

Zo niet dan kom je met de volgende stelling:

De kaas bevat gaten dus de kaas kan niet bestaan.

(Zoals bepaalde mensen heilig volgen)

Als je om de gaten heen durft te kijken zul je zien dat het onstaan van de aarde en de mens heel goed verklaard kan worden zonder bovennatuurlijke krachten.

Ook zul je zien dat het geloof in een god uit psychologisch oogpunt makkelijk te verklaren is.

Als je een primitief volkje neemt en op een groot eiland zet zal uiteindelijk godsdienst onstaan zonder dat er ooit iets bovennatuurlijks is toegevoegd.

Geen engel(s)en, geen god, geen boodschappers en toch onstaat er een soort van bijbel. Wat zegt dat over de huidige religies?

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Assassinator

maarrr, je kan het niet helemaal uitsluiten, tot het tegendeel bewezen is blijft het een optie om rekening mee te houden. keep an open mind he :)

- Robert Heinlein -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!