Assassinator schreef:Johan2 schreef:Je opmerking impliceert dat je er vanuit gaat dat er zoiets als "het rechte eind" kan bestaan. En wie gaat daar de criteria voor aanleveren? Op basis van welke autoriteit? Waarom zou een andere definitie beter (kunnen) zijn?
we zijn nog láng niet bij "het" rechte eind (oftewel: de ultieme waarheid). maar laat ik het anders vragen: welke onderbouwing heb je dat de bijbel het bij het rechte eind heeft?
de bijbel heeft hier niets mee te maken Assas. De drie vragen blijven hetzelfde. Probeer het nog eens.
@Assass.: Een opmerking als als God viel te determineren, zou het god niet zijn, is inderdaad bijbels: zelfs Gods naam is ongrijpbaar: Ik ben (die ik ben/is/zal zijn) (ongrijpbaar qua inhoud), of JHWH, dat uit louter aangeblazen medeklinkers bestaat (ongrijpbaar als de wind). Niet voor niets mocht men,
letterlijk, geen beelden van god (= godsbeelden) maken. En niet voor niets werden Joden door Grieken en Romeinen wel als goddelozen beschouwd.
Maar tegelijkertijd staan er veel concreter, tastbaarder godsbeelden in de bijbel en wordt God voortdurend als pratende en handelende figuur opgevoerd. (Zpidermen neemt die zaken zeer letterlijk, Gabriël doet dat veel minder en ik waarschijnlijk nog minder. In de tijd dat de bijbelverhalen werden geschreven en alle eeuwen daarna zal dat niet anders zijn geweest). Sterker, je kunt de Ongrijpbare God opvatten als een zelfstandig godsbeeld. Het is dat laatste wat jij doet als je zegt
dat zegt de bijbel ja, maar wie zegt dat de bijbel het bij het rechte eind heeft.
Voor mij en voor een groot deel van de bijbelschrijvers, is het echter geen zelfstandig godsbeeld, maar een uitdrukking van het hogere, overkoepelende besef dat godsbeelden
altijd ontoereikend zijn. En dát nu geldt dus óók voor theïsten die het daar niet mee eens zijn,
tótdat zij het tegendeel kunnen bewijzen. Want wie zegt dat God wel te determineren valt, haalt God binnen ons kennisbereik, alwaar hij onderworpen is aan de daar geldende natuurwetten en logica. Denk aan de debatten met creationisten of de pogingen van ID-aanhangers een toetsbare hypothese te formuleren. Vandaar ook dit voorbeeld in antwoord op HoE:
Wie god wetenschappelijk wil bewijzen, mag wetenschappelijk worden aangevallen; heb ik hier trouwens zelf ook meerdermalen gezegd. Wie b.v. stelt dat de schepping zo complex is dat er wel een intelligente schepper moet zijn, mag je wat mij betreft direkt afserveren (wie schiep dan de schepper, want waarom zou voor hem/haar die redenatie dan niet opgaan). Maar ook dan schiet je alleen op het bewijs; het beeld zelf blijft buiten schot.
Dat laatste is belangrijk, want ook voor atheïsten blijft het beeld buiten schot. Wie meent dat het niet bestaan van een god bewezen kan worden op grond van het feit dat een almachtige god niet kan
enz. (je weet wel, dat epicuristische geneuzel), houdt geen rekening met het feit dat er geen enkele dwingende reden is waarom een onaardse, almachtige god zich aan aardse logica zou moeten houden. Wie houdt wie tegen om een god om het even wat dan ook toe te dichten.
Johan2 schreef:Het enige verschil tussen orthodox ongelovigen à la Stenger en Vermeersch en orthodox gelovigen zijn de eisen waaraan god(en) volgens hen moet(en) voldoen, eisen die geen enkele waarde hebben daar elke definitie van god per definitie axiomatisch is.
Lijkt me eerder dat je bedoeld dat zij dezelfde eisen stellen. Jij gelooft dat elke definitie van God opgebouwd is uit aannames terwijl je weet dat er andere theologische stromingen zijn die daar heel anders over denken. Waarom heb jij gelijk en de andere niet?
Zoals gezegd, ze kunnen er wel anders over denken, maar dan moeten ze met bewijzen komen. Zolang die er niet zijn - en volgens mij ook nooit zullen komen (omdat ik er, n.b. als Christen,
geen enkele moeite mee heb om er vanuit te gaan dat God(en) een menselijke inventie is/zijn) ben ik gerechtigd te stellen dat alle godsvoorstellingen berusten op axiomatische aannames.
Overigens snap ik niet goed, waarom je hier weer over begint. N.a.v. je opmerkingen tegen Veertje over pp. 24 en 29, e.o., heb ik die net, tot genoegen, weer eens teruggelezen. Alles is daar al gezegd en ook Assas. heeft daar driftig meegelezen. En toch vragen jullie hier weer naar de bekende weg en willen jullie steeds weer terug naar concrete, tastbare godsbeelden om over te discussiëren. Echt er is
absoluut géén verschil tussen orthodox gelovigen en sterke atheïsten.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)