Puzzel Puzzels
Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Wat heeft meer 'orde' een cirkel of een vierkant?

Anonymous schreef:* een bolvorm is een evenwichts toestand.

* een bolvorm is de hoogste vorm van 'orde'

* gravitatie veroorzaakt bolvormige vormen.

* door gravitatie neemt orde toe.
Met de eerste drie punten ben ik het eens, daarbij plaats ik de kanttekening dat het hier gaat om een systeem zonder impulsmoment (dus geen draaiing, die anders voor afplatting van de bolvorm zorgt).

Bij het laatste puntje wil ik graag de nadruk leggen op het feit dat het hier, volgens mij, alleen over de lokale orde gaat: tijdens het bereiken van de evenwichtstoestand onder invloed van gravitatie wordt energie gedissipeerd in de vorm van vrijkomende warmte en dus uiteindelijk straling, die de totale wanorde doet toenemen.

Ik ben overigens niet 100% zeker van het feit dat de lokale orde toeneemt door gravitationele samentrekking! Weet iemand nog de definitie van wanorde die samenhangt met hoeveel informatie nodig is om het systeem te beschrijven?

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS5350i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Antoon

Ik vindt ook dat een cirkel meer orde heeft, al hoe wel werkt het met een verhouding pi. die we niet precies in decimalen kunnen uitdrukken is dat dan weinog orde of juist veel?

Daarom denk ik dat het een questie van smaak is wat je het best vindt.

Ik denk wel dat ik een een driehoek beter vindt dan een vierkant. de siemetrieassen kunnen me gestolen worden als argument
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Iwerke

jullie zegen dat in de natuur een cirkel voorkomt maar dan mag jij mij eens zeggen waar jij een perfecte cirkel gaat vinden .... bij mijn wete kan niets een perfecte cirkel maken.

evenmin een perfecte kubus.

8)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_
Leuke gast

[quote='Iw'erke']jullie zegen dat in de natuur een cirkel voorkomt maar dan mag jij mij eens zeggen waar jij een perfecte cirkel gaat vinden .... bij mijn wete kan niets een perfecte cirkel maken.  

evenmin een perfecte kubus.

8)[/quote]

Wat is perfect.., voormij is de zon rond en bol, met hooguit een kleine afwijking.
Iwerke

ok de zon is dus niet rond he de zon is een bolvormige bal lava ( ben nie zeker of dat het echt lava is maar daar ging het niet over)

wat een perfecte cirkel is tja daar kan je ook over discusiëeren

maar het geen wat wij in de natuur hebben zijn bolvormige dingen , cirkelvormige dingen. zoals de maan bij mijn wete heeft een cirkel , bol geen kraters. zelfde met onze planeet aarde ook geen bol

wat een perfecte bol is of een perfecte cirkel of een perfecte kubus is kan ik niet exact zeggen dus ik ga het ook niet proberen want ik zou toch maar fouten maken. ( wiskundige dan weliswaar)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

Leuke gast

[quote='Iw'erke']ok de zon is dus niet rond he de zon is een bolvormige bal lava ( ben nie zeker of dat het echt lava is maar daar ging het niet over)  

wat een perfecte cirkel is tja daar kan je ook over discusiëeren

maar het geen wat wij in de natuur hebben zijn bolvormige dingen , cirkelvormige dingen. zoals de maan bij mijn wete heeft een cirkel , bol geen kraters. zelfde met onze planeet aarde ook geen bol  

wat een perfecte bol is of een perfecte cirkel of een perfecte kubus is kan ik niet exact zeggen dus ik ga het ook niet proberen want ik zou toch maar fouten maken. ( wiskundige dan weliswaar)[/quote]

de wereld is eenmaal 3d. Een platte cirkel heeft dan volgens mij weer meer orde dan een 3d bol. maar dat is weer een andere dicussie.

Het punt is dat in de natuur bolvormige objecten voorkomen, met een geringe procentuele afwijking. Die kraters zijn maar een fractie, 0.0001 % ofzo. gravitatie veroorzaakt eenmaal bolvormige objecten.

Zie 'Aarde', onze aarde, zonder oceanen en ijs, is niet echt bolvormig. maar door de gravitatie wordt keurig al het water van de oceaanen gevuld, zodat het toch weer mooi rond wordt.
Iwerke

ik wil nu niet echt zeggen dat ik 100% gelijk had maar euhm al gedacht aan die 3000 m uitsteeksels van bergen?

Brinx
Lorentziaan

Natuurlijk komen perfecte bollen niet voor in de natuur. Er zijn altijd stoorkrachten die de werkelijke vorm van bijvoorbeeld planeten en sterren van de perfecte bolvorm doen afwijken. Dat neemt niet weg dat je er conceptueel prima mee kunt werken! Het feit dat de bolvorm strikt genomen niet voorkomt in de natuur doet niets af aan de geldigheid van de oorspronkelijk gestelde vraag in deze thread.
Anonymous

ik wil nu niet echt zeggen dat ik 100% gelijk had maar euhm al gedacht aan die 3000 m uitsteeksels van bergen?

dat is 0.05% van de straal van de aarde... niet echt noemenswaardig, me dunkt
wHiTeHaT

Stapel een paar ballen.

Stapel een paar dozen.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX
Kjell

ik zeg altijd een cirkel is een oneindige regelmatige veelhoek met als zijde een punt.
alleen als je het onderverdeelt in lijntjes enof punten,

een perfecte cirkel kan je zien voelen, maar niet berekenen

zodra je eenheid gebruikt op iets wat al 1 is krijg je oneindigheid als resultaat, idgeval na de comma.

een beetje het geval ook met die grafiet topic waar ze meet eenheden gebruiken die groter zijn dan de te berekenen (materie) tussen de platen.
Wie niet slim is moet sterk zijn.
Kjell

Natuurlijk komen perfecte bollen niet voor in de natuur. Er zijn altijd stoorkrachten die de werkelijke vorm van bijvoorbeeld planeten en sterren van de perfecte bolvorm doen afwijken. Dat neemt niet weg dat je er conceptueel prima mee kunt werken! Het feit dat de bolvorm strikt genomen niet voorkomt in de natuur doet niets af aan de geldigheid van de oorspronkelijk gestelde vraag in deze thread.

excuseer ik ken een natuur fenomeen dat perfecte bolletjes maakt.

het is een druipsteen die zodanig een uitsparing maakt in de ondergrond, de kalk van het water vormt na verloop vantijd een balletje dat rondrolt in het putje geloof me dit balletje is perfect rond.

heel zeldzaam iets te bekijken in de Grotten van Han, das in Belgie, ni China.

domme hollanders lol
Wie niet slim is moet sterk zijn.
Sybke

Ik val zomaar dit topic binnen.

Ik dat een vierkant meer orde heeft omdat de natuur naar wanorde neigt, en in de natuur kom je meer cirkels dan vierkanten tegen geloof ik. Alleen mensen die bewust orde kunnen scheppen, wonen in vierkante huizen, lezen uit vierkante boeken en kijken naar vierkante beeldschermen. Maar nergens vind je een vierkante planeet of een vierkante waterdruppel of een vierkant sterrestelsel.
wHiTeHaT

:wink:

zo zie je maar weer hoe snel je de boeken inkomt

Goed werk syb
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Brinx
Lorentziaan

Kjell schreef:excuseer ik ken een natuur fenomeen dat perfecte bolletjes maakt.

het is een druipsteen die zodanig een uitsparing maakt in de ondergrond, de kalk van het water vormt na verloop vantijd een balletje dat rondrolt in het putje geloof me dit balletje is perfect rond.

heel zeldzaam iets te bekijken in de Grotten van Han, das in Belgie, ni China.

domme hollanders lol
Met 'perfecte bol' bedoel ik een werkelijk perfecte bol. Niets dat uit atomen bestaat kan ooit een perfecte bol zijn, omdat het is opgebouwd uit discrete eenheden. Bij een perfecte bol kun je niet van een discrete innerlijke structuur spreken, het is een wiskundig concept dat geen fysieke 'incarnatie' heeft.

Ik weet niet precies wat de relevantie is van je laatste opmerking...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!