Ik zit met het volgende probleem: ik ga altijd braaf naar de les en heb op maandag kwantummechanica, nu hebben we de golf-deeltje dualiteit gezien en heb ik daar nogal wat problemen mee. Ik ga zeker deze vraag de volgende les aan de prof vragen maar het is altijd handig om meerdere versies van hetzelfde te horen. Verder vermoed ik dat een deel van de oplossing wel eens in de relativiteitstheorie zit, maar daar weet ik nog niet al te veel van.
Hier gaan we:
Kenmerkend voor een deeltje: impuls (p) en energie (E)
Kenmerkend voor een golf: golflengte (λ) en frequentie (ν)
Ikzelf denk bij een deeltje als ik even de fysica uitschakel direct aan iets tastbaars en iets met een massa. De massa-eigenschap zit natuurlijk verwerkt in de impuls: p=m.v
Allemaal geen probleem, maar als je dan gaat zeggen dat een golf een deeltje is en een deeltje een golf dan heb ik problemen bij lichtgolven-fotonen.
Volgens de Broglie heb je p= h/(λ) waarbij h de constante van Planck. Dus je zegt hierbij dat een foton een impuls heeft, nu vind ik dat nogal raar aangezien p=m.v en v hierbij de lichtsnelheid © moet zijn en dus constant is en een foton per definitie geen massa heeft, toch kan de impuls van een foton veranderen, dus moet volgens p=m.v (en v dus cte) de massa kunnen variëren. Daar heb ik nogal problemen mee, vermoedelijk moet er een andere interpretatie zijn voor de impuls in deze situatie maar welke dan?
Verder is er volgens de klassieke theorie geen effect van massa op een lichtstraal, volgens moderne fyisca wel, daar wordt licht afgebogen door massa, dit is op aarde dan niet te zien, maar bv bij onze eigen zon is dit al waarneembaar (0° 0' en enkele milliseconden als ik me niet vergis, dit is ooit eens gemeten bij een eclips) verder is er natuurlijk het extreme geval van een zwart gat waarbij de gravitatie kracht zo groot is dat zelfs licht niet kan ontsnappen. Daar wringt dan ook het volgende schoentje, gravitatie gaat juist over massa's die een invloed op elkaar uitoefenen, enerzijds het zwart gat en anderzijds het foton... maar een foton heeft geen massa! Hoe kan gravitatiekracht nu werken op een massaloos deeltje?
Verder kan je ook nog bv weerkaatsing van licht beschouwen (of afbuiging of breking..) hierbij veranderd de baan van het foton, bij mij weten wordt dit deeltje dan afgeremd daar het van richting wijzigt. Net zoals bij een harmonische trilling wordt de snelheid nul als de uitwijking maximaal is omdat de snelheidsvector dan van zin veranderd. Het is misschien fout om dit aan te halen als reden maar het betreft een intuïtieve benadering. Probleem nu is dat c een constante is, maar blijft die effectief constant als een licht een drastische verandering van richting krijgt bijvoorbeeld reflectie bij 90°? Er moet dan toch iets veranderen, dit kan toch moeilijk als een continue baan voorgesteld worden?
Met golffysica kan dit vermoedelijk wel verklaard worden, maar met deeltjes?
Ook zou een foton geen rustmassa mogen hebben daar een foton nu eenmaal nooit in rust zou mogen zijn, maar wat dan ook weer bij een botsing?
Zoals vermeld vermoed ik dat een groot deel van het antwoord in relativiteit zit maar daar ben ik niet zeker van.
Ook heb ik zelf wat aan het puzzelen geweest met formules, zo kwam ik uit de energie van een foton: E=p.c doormiddel van p=m.v uit op E=m.c² daar v=c voor een foton, deze bekende uitdrukking is vermoedelijk ook een deel van de verklaring daar een foton ergens een zuivere vorm van energie is, moet de energie dan ergens een gebruikt worden om de massa van een foton te verklaren? Natuurlijk moet E=m.c² juist geïnterpreteerd worden he, hoe juist? Ik heb eens gehoord dat massa niet moet beschouwd worden als een soort van gelijke van energie, en een andere uitleg errond (waarvan ik aanneem dat die juist is) is dat je beide grootheden in elkaar kan omzetten (maar is dit dan een volledige omzetting?).
Zoals je ziet een hele hoop problemen..
Ik heb nooit echt een voorliefde gehad voor het begrip massa..
Kan iemand me hiermee helpen?
ps: ik weet dat er hier nog ergens een topic is over "golf of deeltje" maar deze vraag is toch essentiël anders, daarom maakte ik maar een apparte topic aan.
Puzzels