Puzzel Puzzels
curious
Artikelen: 0

Re: Bidden is bijgeloof?

Bidden is ook danken, denken, overdenken, een innerlijke 'uitwisseling' tussen je actieve mogelijkheden en je passieve geworpenheid van fortuin en onfortuin. Bidden is zoveel meer dan magische bezwering, dat laatste heeft er in de regel zelfs niets mee van doen.
just curious

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Assassinator

maar wat je met bidden wilt bereiken is (denk ik) altijd iets verbeteren (maakt niet uit wat) en dat is het bijgeloof en ja, het is eigenlijkvrij onzinnig maar toch doen mensen het, ik wil weten waarom. wat is er met de menselijke psyche dat men dit soort dingen doet? vreemd maar zeer interessant.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

curious

maar wat je met bidden wilt bereiken is ...
ho stop....helemaal niets :)

Bidden is lyriek.

Bidden heeft zijn vervulling in zichzelf.
just curious
JanMeut

maar wat je met bidden wilt bereiken is (denk ik) altijd iets verbeteren (maakt niet uit wat
Bidden is (in de westerse traditie van Jodendom/Christendom/Islam) simpelweg een symbolische handeling. Er is niet één speciaal doel, het heeft meerdere mogelijke functies al dan niet gecombineerd.

Zie bijvoorbeeld de Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebed die overigens ook geen uitputtende beschrijving geeft van de mogelijkheden.

Een simpel voorbeeld: je kan bidden uit goede gewoonte, een dankgebed na het eten bijvoorbeeld. Daar verbeter je niets mee, het is gewoon een (voor een gelovige) goede gewoonte.
β-Damascenon en maneschijn
Goldenlastra

en met dat filmpje wordt er niet serieus over gedaan. Zodoende zal het dus ook nooit lukken... en wat als de ene bid dat hij beter wordt en de ander bidt dat hij ziek wordt :)
Wie A zegt moet ook nus zeggen
Wisedominion

Dit is toch het wetenschapsforum of vergis ik me.

Hoe zit het dan met wetenschappelijk!!!! onderzoek waaruit is gebleken dat zieke mensen sneller genezen als ze bidden. En nog sterker dat ze ook sneller genezen als er voor hen wordt gebeden.

We hebben het dan over wetenschappelijk onderzoek met vergelijkbare groepen.
Assassinator

Hoe zit het dan met wetenschappelijk!!!! onderzoek waaruit is gebleken dat zieke mensen sneller genezen als ze bidden. En nog sterker dat ze ook sneller genezen als er voor hen wordt gebeden.
en uit welk onderzoek is dat dan gebleken? hoe is dat onderzoek gedaan? door wie? op welke variabelen is gelet??

conclusie: meer details aub.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Bartsel

Dit is toch het wetenschapsforum of vergis ik me.
Je vergist je niet.
Wisedominion schreef:Hoe zit het dan met wetenschappelijk!!!! onderzoek waaruit is gebleken dat zieke mensen sneller genezen als ze bidden. En nog sterker dat ze ook sneller genezen als er voor hen wordt gebeden.

Ja Wisedominion, hoe zit het daarmee?
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson
collegavanerik

Wisedominion schreef:Dit is toch het wetenschapsforum of vergis ik me.
Je vergist je niet.
Wisedominion schreef:Hoe zit het dan met wetenschappelijk!!!! onderzoek waaruit is gebleken dat zieke mensen sneller genezen als ze bidden. En nog sterker dat ze ook sneller genezen als er voor hen wordt gebeden.

Ja Wisedominion, hoe zit het daarmee?
ik meen mij toch een onderzoek aan herstel van hartpatienten te herinneren dat patienten die wisten dat er voor hun werd gebeden er langer over deden om te herstellen.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4681771.stm
Prayer 'no aid to heart patients'  

Praying for patients undergoing heart operations does not improve their outcomes, a US study suggests.
Michaelm

Biechten, bidden, een pot nat.

Voorgeschreven door een geloof, van beide zou je beter worden zegt het geloof.

Placebo effect kennen we ook, ik denk dat het in die hoek valt.

En Placebo effect valt volgens mij toch ook onder bijgeloof ?

PS: Ik heb het filmpje niet helemaal gekeken want ik vond het al snel te saai.
All errors are intentional but mistakes could have been made.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Phoenix2

Als je de dood voor ogen ziet begin je spontaan te bidden, gelovig of niet. :wink:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!