Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Boaz
Artikelen: 0

Re: is het verzet tegen de regering terecht?

Zoals ik al eerder zei is het mij allemaal om het even. Wat ik me wel afvraag, is iemand in staat om een tiental punten op te noemen met dingen die het huidige kabinet verkeerd doet?

1.?

Schelden is leuk en makkelijk, maar wat doen ze nou echt verkeerd? Waarom demonsteren? Waarvoor?
gerard

en je moet je er eerst in verdiepen voordat je domme dingen gaat zeggen

en wat is de slogan van de actie???

of echt: ACTIE ACTIE ACTIE
Rogier

Zoals ik al eerder zei is het mij allemaal om het even. Wat ik me wel afvraag, is iemand in staat om een tiental punten op te noemen met dingen die het huidige kabinet verkeerd doet?
Hier alvast zeven:

- Veiligheid: er gaat veel te veel tijd en geld naar terrorisme, dat is een compleet verwaarloosbaar probleem in verhouding tot het risico om bijv. te worden doodgestoken op straat. Beter zouden ze de inefficiëntie van het politieapparaat eens onder handen nemen (ipv formulieren in te vullen moeten ze meer met wapenstokken over straat lopen)

- Milieu: zo vooruitdenkend als ze op economisch gebied zijn, zo diep zitten ze met hun hoofd in de grond waar het 't milieu aangaat. Van wat extra smog liggen ze niet wakker, verkeer & transport (m.a.w. economie) is heilig. Volgens mij interesseert het ze geen biet hoeveel die vervuiling op lange termijn kost (denk ook aan gezondheidskosten)

- Irak: onmiddelijk beëindigen die onzin, of anders verplaatsen naar regio's waar het een stuk harder nodig is (zoals Darfur)

- Sociale fraude: de administraties van al die uitkeringsinstanties zijn hopeloos inefficient. Zoiets zou voor heel Nederland in 1 grote server passen, maar ze hebben nu miljoenen papieren dossiers verspreid over allerlei regio's. Over het gefraudeer met subsidies voor bedrijven hoor je trouwens niet veel, maar dat is nog veel erger. Als ze dan toch moeten bezuinigen... Maar ja, in plaats daarvan schuiven ze liever zo'n Kroes de EU in, en een waslijst aan kritiek van Paul van Buitenen wordt domweg genegeerd.

- Dierenwelzijn: speelt uberhaupt geen rol. Hoewel we er rijk genoeg voor zijn wordt er geen zak gedaan aan het leed van miljarden dieren, enkel omdat ze er dan een paar kwartjes minder op verdienen of men dan wat minder hamburgers kunnen vreten (wat nog gezonder voor ze zou zijn ook, we gaan qua overgewichtsproblemen toch al schrikbarend hard achter Amerika aan). Of dat er 25 miljoen kippen in een takkenversnipperaar moeten (terwijl we ze ook kunnen inenten) omdat sommige landen anders geen vlees van ons willen kopen... what the ****!

- Landbouwbeleid: waarom in godsnaam in een stampvol land als Nederland zoveel grond verspillen aan landbouw... Afgezien van de bakken subsidie die erin moeten om het rendabel te houden, we hebben tegenwoordig toch zat industrieën die minder vierkante meter kost per euro die het oplevert?

- Privatiseren van de verkeerde instanties: NS, energiebedrijven... het kán 't algemeen belang toch bijna niet ten goede komen om bedrijven aan dat soort algemene voorzieningen geld te laten verdienen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous

Aan landbouw wordt er nooit grond verspilt,wel aan tuintjes en grasperkjes.

Het is gevaarlijk wanneer je voor al je voedsel afhankelijk bent van het buitenland.

In de oorlog stierven er in Nederland en Belgie mensen aan ondervoeding.Moest de geschiedenis zich nu herhalen,zou het nog veel erger zijn.

De toevoer van voedsel zou wegvallen en er zijn bijna geen landbouwers meer.

Tenslotte maakt voedsel het verschil tussen leven en dood.Mensen gaven hun juwelen weg om toch maar iets in hun maag te krijgen.

Praat eens met mensen die het meegemaakt hebben.[/quote]
KNAL

roger schreef:Aan landbouw wordt er nooit grond verspilt,wel aan tuintjes en grasperkjes.

Het is gevaarlijk wanneer je voor al je voedsel afhankelijk bent van het buitenland.

In de oorlog stierven er in Nederland en Belgie mensen aan ondervoeding.Moest de geschiedenis zich nu herhalen,zou het nog veel erger zijn.

De toevoer van voedsel zou wegvallen en er zijn bijna geen landbouwers meer.

Tenslotte maakt voedsel het verschil tussen leven en dood.Mensen gaven hun juwelen weg om toch maar iets in hun maag te krijgen.

Praat eens met mensen die het meegemaakt hebben.
[/quote]

Maar wat is het verschil tussen al voor al je voetsel afhankelijk zijn van het buitenland of voor alles min 1!! we zijn al zodanig ver dat dit probleem niet meer op te lossen is, denk ik.
Lala

Ik heb een nieuwe beste vriend: Hij heet Rogier.

Die kerel heeft nog niks gezegd waar ik het NIET mee eens ben.

Het is inderdaag zo dat vn de mensen die CDA stemmen, 60 % dit doet omdat dat altijd al werd gestemd. Het is mins inziens niet erg christelijk om de schepping Gods zo te verkwanselen als zij (als gristeleike partij) doen. In dat opzicht is de ChristenUnie veeel beter. Alleen die zijn dan weer zo eng conservatief.....Ik vind het ook niet erg christelijk om de minder bedeelde medemens zo te laten bloeden (gezondheidszorg, bijstandsmoeders, ouderen/bejaardenzorg, alles gaat achteruit). Ik vind het evenmin christelijk om de arme mensen in Irak (die het echt heel erg moeilijk hebben, dat wel) wel te steunen (en daarn dan ook nogeens tegengewerkt worden DOOR een deel van de plaatselijke bevolking) om een bruine arm te halen bij Sjors Boes en de arme mensen in Darfur, Liberia, Congo, Mali, weetikveelwaar, niet te helpen. Is dat nu christelijk? Nee dat is het niet...Als er uberhaupt een God is, dan heeft die dat vast niet zo gewild, zoals de CDA er mee omspringt, uit Zijn naam ( ook al is Kerk en staat gescheiden, ze willen wel die normen en waarden uitdragen).

Maarja, ik ben SP/GL stemmer, dus wat had je verwacht?

Ik laat verdere discussie maar aan Rogier over, ik heb verder niks aan zijn stellingen toe te voegen.
Appareo decet nihil munditia?
Rogier

dank, eindelijk wat bijstand :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
emileuitapeldoorn

is actief SP-er dus ben het er ook mee eens
Bart

roger schreef:Je krijgt steeds de regering die je verdient,niet meer en niet minder.

Duitsland koos voor Hitler en die hebben ze dan ook verdient.

Wel een erg zwart wit uitspraak. Misschien dat je eens wat leest over waarom Hitler aan de macht kwam (Hint: Versailles).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Bart

- Veiligheid: er gaat veel te veel tijd en geld naar terrorisme, dat is een compleet verwaarloosbaar probleem in verhouding tot het risico om bijv. te worden doodgestoken op straat. Beter zouden ze de inefficiëntie van het politieapparaat eens onder handen nemen (ipv formulieren in te vullen moeten ze meer met wapenstokken over straat lopen)
Terrorisme is zeker geen verwaarloos punt. Deze dreiging is reeel, en niet alleen gericht naar de VS, maar naar de gehele Westerse wereld. De VS heeft het terrorisme nu meerdere keren onderschat, met catastrophale gevolgen.

Verder is het met wapenstokken op straat lopen geen oplossing voor het probleem. Je wilt toch niet in een politiestaat leven, of wel soms?
- Milieu: zo vooruitdenkend als ze op economisch gebied zijn, zo diep zitten ze met hun hoofd in de grond waar het 't milieu aangaat. Van wat extra smog liggen ze niet wakker, verkeer & transport (m.a.w. economie) is heilig. Volgens mij interesseert het ze geen biet hoeveel die vervuiling op lange termijn kost (denk ook aan gezondheidskosten)
Onze economie draait op het transport van goederen. Nederland is de ingangspoort voor Europa. Je kunt niet zomaar even het transport verminderen. Verder is het zo dat in de afgelopen twintig jaar de uitstoot van schadelijke gassen drastisch is verminderd. Verder zijn auto's stukken zuiniger geworden en lopen er op dit moment onderzoekprojecten voor schone auto's (hybride, waterstofcel, electro).
- Irak: onmiddelijk beëindigen die onzin, of anders verplaatsen naar regio's waar het een stuk harder nodig is (zoals Darfur)
En die mensen daar in de stront laten zitten?
- Sociale fraude: de administraties van al die uitkeringsinstanties zijn hopeloos inefficient. Zoiets zou voor heel Nederland in 1 grote server passen, maar ze hebben nu miljoenen papieren dossiers verspreid over allerlei regio's. Over het gefraudeer met subsidies voor bedrijven hoor je trouwens niet veel, maar dat is nog veel erger. Als ze dan toch moeten bezuinigen... Maar ja, in plaats daarvan schuiven ze liever zo'n Kroes de EU in, en een waslijst aan kritiek van Paul van Buitenen wordt domweg genegeerd.
Paul van Buitenen wordt zeker niet genegeerd. Hij heeft er wat voor moeten doen, maar een volledig Europees kabinet heeft wel moeten aftreden. De uitkeringsinstanties zelf zijn nu ook begonnen met reorganizeren. Inmiddels zijn er ook commissies die bedrijfsfraude en kartelvorming aan het uitzoeken zijn (recent zijn de straatstenen en de bouwfraude).
- Landbouwbeleid: waarom in godsnaam in een stampvol land als Nederland zoveel grond verspillen aan landbouw... Afgezien van de bakken subsidie die erin moeten om het rendabel te houden, we hebben tegenwoordig toch zat industrieën die minder vierkante meter kost per euro die het oplevert?
Ik neem aan dat je nog wel wilt eten?
- Privatiseren van de verkeerde instanties: NS, energiebedrijven... het kán 't algemeen belang toch bijna niet ten goede komen om bedrijven aan dat soort algemene voorzieningen geld te laten verdienen?
Het kan wel goed gaan. TPG is hiervan het voorbeeld.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Lala

[Verder is het met wapenstokken op straat lopen geen oplossing voor het probleem. Je wilt toch niet in een politiestaat leven, of wel soms?
Ik zie het probleem niet. Het gros van de mensen waar de politie zou tegen moeten optreden( en dan heb ik het over criminaliteit, niet over parkeerbonnen/snelheidsboetes), lachen ze gewoon uit, hebben totaal nul respect voor onze "sterke" arm der wet. Das toch eigenlijk belachelijk? Kennelijk zijn die mensen niet gevoelig voor praten over je problemen uit je jeugd en een taakstraf van 120 uur. Nu, dan doen we het toch zodat ze WEL respect op kunnen brengen. Anders gezegd: beeing one badass ****** :wink: .
Onze economie draait op het transport van goederen. Nederland is de ingangspoort voor Europa. Je kunt niet zomaar even het transport verminderen. Verder is het zo dat in de afgelopen twintig jaar de uitstoot van schadelijke gassen drastisch is verminderd. Verder zijn auto's stukken zuiniger geworden en lopen er op dit moment onderzoekprojecten voor schone auto's (hybride, waterstofcel, electro).
Ben ik met je eens, maar ik vind dat er toch meer moet worden gedaan aan schoon vervoer van goederen. Binnenvaartschepen zijn bijvoorbeeld veel bter voor het milieu dan vrachtwagen (obvious, maar ik meld het toch)
En die mensen daar in de stront laten zitten?
Nee, maar het is wel verdomd toevallig dat deze wereld nog veel meer probleemgebieden heeft waar niks aan gebeurd omdat het economisch niet interessant is....beetje hypocriet, als je het mij vraagt, alleen de mensen helpen waar je aan kan verdienen.
Paul van Buitenen wordt zeker niet genegeerd. Hij heeft er wat voor moeten doen, maar een volledig Europees kabinet heeft wel moeten aftreden. De uitkeringsinstanties zelf zijn nu ook begonnen met reorganizeren. Inmiddels zijn er ook commissies die bedrijfsfraude en kartelvorming aan het uitzoeken zijn (recent zijn de straatstenen en de bouwfraude).
Toch merk ik er nog weinig, maar ik heb me er ook niet zo in verdiept. Ik hoop dat de europolitici rechtvaardig zijn, en niet meer zo gruwelijk uit de pot snoepen.
Ik neem aan dat je nog wel wilt eten?
eerste puntje wat ik NIET met rogier eens ben, eigenlijk....maar ook niet met Bart. Het idd zo dat er veel teveel geld in de landbouw wordt gepompd, ik denk dat de mens gewoon bewust gemaakt moet worden van het feit dat het gewoon niet zo goedkoop KAN, dat een lapje vlees meer moet kosten dan wat het nu kost, datzelfde geldt voor de landbouwproducten. Dat hoeft ook niet veel te zijn, maar het is nu gewoon TE goedkoop.Dat kan je de overheid moeilijk aanrekenen, dat ligt aan ons eigen egoisme.
Het kan wel goed gaan. TPG is hiervan het voorbeeld.
Ja, maar het is dus wel vaker fout dan goed gegaan, hebben we gemerkt.
Boaz

Het gros van de mensen waar de politie zou tegen moeten optreden( en dan heb ik het over criminaliteit, niet over parkeerbonnen/snelheidsboetes), lachen ze gewoon uit, hebben totaal nul respect voor onze "sterke" arm der wet.
Respect dwing je niet af met een wapenstok. Angst wel. Om de een of andere reden laat ik het in Amerika of Australie wel uit mijn hoofd om een grote mond tegen de politie op te zetten. Ze zien er ook niet uit alsof ze veel dulden. In nederland is de politie als je het mij vraagt te hard bezig geweest je beste vriend te zijn. En als ze iets niet zijn, is dat het wel! Bonnen schrijven, dat kunnen ze, sukkels! (Tsja, zo'n mentaliteit krijg je er dan van...)
Nee, maar het is wel verdomd toevallig dat deze wereld nog veel meer probleemgebieden heeft waar niks aan gebeurd omdat het economisch niet interessant is....beetje hypocriet, als je het mij vraagt, alleen de mensen helpen waar je aan kan verdienen.
Dat Irak beleid... It stinks! Klopt natuurlijk helemaal geen reet van. Helemaal met je eens dat er landen zijn waar de hulp harder nodig is, maar waar valt Amerika binnen? Yep, bij de olie! Niets nobels, niets arme mensen. Barst het ook nog van de religieuze heethoofden en landheren, het is behoorlijk zinloos allemaal. En nu komt er ongevraagd een democratie. Die zullen we ze wel eens even door de strot heen drukken. Cambodja is ook zo'n mooi voorbeeld van een afgedwongen democratie. Rode Khmer koning, 2 van de 3 partijen zijn rode Khmer, de derde partij kan elke 3 maanden een nieuwe leider kiezen want de vorige is vermoord. En niemand die zich ermee bemoeit. Niet zeuren, jullie zijn een democratie. Knalrood, zo communistisch als de pest en nog steeds de geweldadige Khmer rouge, maar wel een democratie!
Lala

Respect dwing je niet af met een wapenstok. Angst wel. Om de een of andere reden laat ik het in Amerika of Australie wel uit mijn hoofd om een grote mond tegen de politie op te zetten. Ze zien er ook niet uit alsof ze veel dulden. In nederland is de politie als je het mij vraagt te hard bezig geweest je beste vriend te zijn. En als ze iets niet zijn, is dat het wel! Bonnen schrijven, dat kunnen ze, sukkels! (Tsja, zo'n mentaliteit krijg je er dan van...)
Ben ik helemaal met je eens, maar ik vind niet dat er angst afgedwongen moet worden, maar respect. Dat bereik je idd niet met een wapenstok, maar wel met rechtvaardig, en duidelijk de wet handhaven. Mensen zijn gebaat bij duidelijkheid, aan de hand daarvan bepalen ze namelijk hun acties, besluiteloosheid heeft nog NOOIT iemand geholpen.

Maar we dwalen af....

Deze regering moet duidelijker zijn en minder asociaal en gericht op geldelijk gewin.

Het is echt lang niet zo erg met de economie gesteld als ze ons willen doen geloven, er zijn verschillende economen die dat hebben gezegd....dat is toch gewoon je burgers voorliegen? :shock:
Boaz

Deze regering moet duidelijker zijn en minder asociaal en gericht op geldelijk gewin.

Het is echt lang niet zo erg met de economie gesteld als ze ons willen doen geloven, er zijn verschillende economen die dat hebben gezegd....dat is toch gewoon je burgers voorliegen?
Ik vind het allemaal erg moeilijk inschatten. Het is voor mij net zo moeilijk als voor ieder ander om alle info boven water te krijgen. In de topjaren van paars (de zeer onverstandige) hadden we bergen met geld te besteden. Niet dankzij de regereing, maar dankzij de economie die ons toen erg meezat (wereldwijd). Dat geld is niet gestopt in bijvoorbeeld een spaarpotje, maar 'wijselijk' uitgegeven. Grotendeels aan sociale voorzieningen. Als je bergen geld hebt 'merkt' niemand dat echt. Aan het eind van deze 2 prachtige paarse kabinetten hadden we ook 1.2 miljoen WAO-ers. Als je nagaat dat we maar 7.5 miljoen mensen hebben die werkelijk aan de arbeid deelnemen is 1.2 miljoen een gigantisch getal. En dat is alleen nog maar WAO. Het mag duidelijk zijn dat we eerst weer eens even serieus moeten nadenken over wat ook alweer een sociaal systeem is en wat dat inhoud. Niet iedere klaploper die na een zeer boeiende doch zinloze studie gelijk een uitkering aan kan vragen. Ik herinner mij een lifter 3 jaar geleden van zo'n 46 jaar die kunstgeschiedenis had gestudeerd maar geen baan kon vinden. Hij had nog nooit gewerkt! Want hij wilde in een musuem werken want daar had hij voor gestudeerd. Dat daar toevallig geen werk in is kon hij toch ook niets aan doen? Waarom zou hij een baan moeten aanvaarden waar hij niet voor geleerd heeft? Ik had hem het liefst met 120 km/h uit mijn auto geflikkerd! Waar haal je het lef vandaan?! En stond de zaak maar op zich, een loos geval. IK heb 5 jaar samen gewoond met iemand die kunst en en theater wetenschappen heeftgestudeerd. Zij werkte zich uit de naad (bij SBS6 ed) maar haar vriendenkring was ronduit stuitend! Ik zou ze het liefst allemaal per direct hun uitkering afnemen. Ze hadden recht op dit, ze hadden recht op dat. Je hebt helemaal nergens recht op! Ja wettelijk, maar dat was niet zo bedoeld!

We zijn in alle verwennerij ook niet erg veel sterker geworden. Er is geen land met zo'n hoog percentage burn out als in Nederland. De een na de ander overspannen en er wordt wat afgewauweld op psychologisch gebied. Wordt het niet eens tijd dat we niet zeuren en de schouders eronder zetten? De afgelopen 10 jaar is het sociale systeem afgegleden tot een enorme kostenpost. Daar was het nooit voor bedoeld, dus de eerste die moeten inleveren zijn degene die daar gebruik van maken. En heel erg jammer genoeg, zijn daar ook vele goeie bij. Mijn oom die al 40 jaar tapijtlegger is, heeft ondertussen een versleten rug en versleten knieen maar is pas 55 (zwaar dyslectisch en in zijn tijd dus 'dom', dus begonnen met werken op zijn 15de). Hij is nu de *** en niet te zuinig ook. Hij heeft v*mme al 40 jaar gewerkt! Ja, jammer maar helaas, daar hebben vele anderen voor gezorgd. Het is niet eerlijk en ik houd de paarse kabinetten verantwoordelijk voor de huidige problemen. Ze hebben het gruwelijk uit de klauwen laten lopen en daar plukken we nu de vruchten van... Hele zure, bittere vruchten...
Bart

Ben ik met je eens, maar ik vind dat er toch meer moet worden gedaan aan schoon vervoer van goederen. Binnenvaartschepen zijn bijvoorbeeld veel beter voor het milieu dan vrachtwagen (obvious, maar ik meld het toch)
Capaciteit van de rivieren en kanalen laten niet veel binnenvaartschepen meer toe. De betuwelijn was op zich een goed alternatief, maar het is nu te veel aan het kosten.
Mee eens. Maar de vraag of we die oorlog hadden moeten beginnen (of in het geval van Nederland meedoen) en of we er nu weg moeten zijn twee verschillende vragen. We hadden er nooit aan moeten beginne, daar ben ik het mee eens. Maar we zijn er nu, hebben het hele land op zijn kop gezet en nu kunnen we het dus niet maken om zomaar weg te gaan.
eerste puntje wat ik NIET met rogier eens ben, eigenlijk....maar ook niet met Bart. Het idd zo dat er veel teveel geld in de landbouw wordt gepompd, ik denk dat de mens gewoon bewust gemaakt moet worden van het feit dat het gewoon niet zo goedkoop KAN, dat een lapje vlees meer moet kosten dan wat het nu kost, datzelfde geldt voor de landbouwproducten. Dat hoeft ook niet veel te zijn, maar het is nu gewoon TE goedkoop.Dat kan je de overheid moeilijk aanrekenen, dat ligt aan ons eigen egoisme.
Enerzijds wel met je eens, maar anderzijds is dit onhaalbaar. Als de consument meer gaat betalen voor zijn producten, dan zal het meeste geld nooit bij de boer aankomen. Aangezien landbouw verder niet al te rendabel is, geeft de EU daarom subsidie aan boeren. Het plan wat jij voorstelt is een goede, maar op dit moment niet zomaar haalbaar.
Ja, maar het is dus wel vaker fout dan goed gegaan, hebben we gemerkt.
Vraag is of dit aan het privatiseren ligt, of aan het bedrijf (management zelf.

Van de toenmalige PTT weet ik dat het als overheidsinstelling jaarlijks zo'n 50 million verlies draaide. Maar wat maakte het uit? De overheid ving dit tekort wel op. Toen het geprivatiseerd werd heeft het postgedeelte (nu TPG) drastische maatregelen genomen wat resulteerde in winst. Dit in tegenstelling tot de telefonie afdeling (KPN) die dan ook verlies draaide. Hierop volgde een splitsing van TPG en KPN.

Op dit moment maakt TPG een winst van zo'n 400 miljoen euro per jaar! Een goed managementbeleid kan leiden tot een gezond bedrijf. KPN en de NS zijn voorbeelden van dat het ook fout kan gaan, maar dit hoeft niet per se een fout van de overheid te zijn.

Terug naar “Politicologie en Economie”