Puzzel Puzzels
Melissa
Artikelen: 0

Computers die op licht werken

Allereerst een linkje:

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/15318375/

recent hebben onderzoekers licht even kunnen laten stilstaan, of in ieder geval, "gevangen" genomen. Dit is een ENORME ontdekking, en belooft veel goeds voor de toekomst. Bijvoorbeeld, iedereen weet dat glasvezel zeer snel is, maar nu werken onderzoekers ook aan een computer die volledig op licht zou werken, en ongelofelijk snel zou zijn.

Doordat men nu heeft ontdekt dat men licht tijdelijk kan "opslaan", moet het volgens mij in de toekomst inderdaad mogelijk zijn om computers te hebben die niet langer op elektriciteit, maar op een lichtbron werken.

Iemand die dezelfde mening deelt of juist niet?

Melissa

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Rammelslakje

Re: Computers die op licht werken

Ik snap het niet helemaal... Als licht gevangen genomen is (stilstaat in het dubidiumgas?) hoe kan je het dan waarnemen, gezien dat licht niet op je netvlies beland?

EDIT: nevermind ik las niet goed :)

Ik vind het opzich wel een goed idee, alleen werken computers niet snel genoeg dan?
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Spitfire28

Melissa schreef:Doordat men nu heeft ontdekt dat men licht tijdelijk kan "opslaan", moet het volgens mij in de toekomst inderdaad mogelijk zijn om computers te hebben die niet langer op elektriciteit, maar op een lichtbron werken.

Melissa
hoeveel licht is er nodig om voldoende energie te leveren om een pc te laten draaien?

of bedoel je dat men met het licht impulsen wil geven (1-0) die (tegen lichtsnelheid) sneller zijn dan electrische impulsen, waardoor de pc heel snel zal zijn.

uw stelling is een beetje raar geformuleerd,

overigens vind ik niet dat men het licht "werkelijk heeft laten stilstaan", vermits er gebruik wordt gemaakt van de spiegelende eigenschap van de gasmoleculen, dus het licht beweegt nog, maar wordt gewoon teruggespiegeld
CloudedHeaven

Ik vind het opzich wel een goed idee, alleen werken computers niet snel genoeg dan?
Wat mij betrefd niet. Het voordeel van een super snelle computer is, imo, dat programma's simpel/lomp geschreven kunnen worden, zodat het programma minder complex wordt. Tevens heb je dan weer voordelen bij eventuele aanpassingen van het programma. Ook kan je dan programmeer problemen simpeler aanpakken, bijvoorbeeld een oplossing zoeken van een sudoku, immers je hebt toch verwerkingssnelheid.
qrnlk
Lorentziaan

Hoe snel de hardware ook wordt het verschil van tussen een snel algoritme en een traag algorithme zal altijd een factor blijven. Daarnaast zijn kleine programmas vaak beter te begrijpen en te bewerken dan grote programmas.

De toekomst van de computer ligt waarschijnlijk in vergaande parallellisatie, computers met vele honderden processors. Een voorbeeld hiervan was de Connection Machine die maximaal 65536 cpus kon hebben. Dit zal echter een grote inpakt hebben om de manier waarop we programmeren.

Het is een kunstvorm om in een imperatieve programmeertaal, zoals bijvoorbeeld C of Java, parallel te programmeren. Speciale programmeertalen zoals Fortran maakt het eenvoudiger door bepaalde zaken te automatiseren. Dit lukt allemaal zolang we het over SIMD hebben, een bewerking over een stroom van data: Denk hierbij aan graphics, vooral video. De graphische kaart in de meeste computers is nu al vele malen krachtiger dan de hoofdprocessor voor dit soort toepassingen.

SIMD is echter beperkt in bruikbaarheid, en MIMD systemen zijn niet te programmeren op het lage niveau van imperative talen. Het parallel laten draaien van een programma geschreven in een functionele programmeer taal is echter volledig te automatiseren. We hebben waarschijnlijk het nog niet helemaal onder de knie maar we zijn een heel eind. Dit bied kansen voor de toekomst.

Pas zodra we deze stap hebben uitgeput wordt het interessant om te gaan kijken naar licht of andere schakelsystemen (driewaardige logica) of wellicht een combinatie van deze. Dit is natuurlijk behoudens plotselinge onvoorspelbare ontdekkingen. :)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Rogier

Nooit :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Math-E-Mad-X

Fabrice Macours schreef:
Melissa schreef:Doordat men nu heeft ontdekt dat men licht tijdelijk kan "opslaan", moet het volgens mij in de toekomst inderdaad mogelijk zijn om computers te hebben die niet langer op elektriciteit, maar op een lichtbron werken.

Melissa
hoeveel licht is er nodig om voldoende energie te leveren om een pc te laten draaien?

of bedoel je dat men met het licht impulsen wil geven (1-0) die (tegen lichtsnelheid) sneller zijn dan electrische impulsen, waardoor de pc heel snel zal zijn.
Idd. Je kan licht misschien gebruiken om informatie in de computer op te slaan en te verwerken, maar dan heb je nog steeds elektriciteit nodig als energiebron.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Vince73

er word onderzoek gedaan naar puur optische nanoswitches waarbij voor het doorgeven van het signaal geen elektrische maar optische input nodig is... Volgens mij is dit ook al gelukt. Voor een bron zal ik weer een eind moeten zoeken <zucht>

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!