Ik wil NAS even wijzen op een mogelijke verwarring van terminologie. Je vroeg waarom de "zwaarteconstante" varieerde. Een zwaarteconstante bestaat niet. Er is wel zoiets als de zwaarteKRACHTconstante ofwel gravitatieconstante, aangeduid met grote G, en die is hier in bovenstaande formules gebruikt. Die G is echt wel constant.
Verder moet me in dit verband van het hart dat ik Rov hierboven ineens grote G zie gebruiken om de zwaartekracht aan te duiden. Dat werkt toch zeker in dit verhaal waar die gravitatieconstante een grote rol speelt zeer verwarrend.
Daarnaast bestaat nog zoiets als een zwaartekracht
versnelling, aangeduid met kleine g. Dat is dus de versnelling die door de zwaartekracht aan een bepaalde massa wordt gegeven.
algemeen:
F= m·a <==> a= F/m
x
in geval van zwaartekracht F
z noemen we "a" ineens "g"
F
z= m·g <==> g= F
z/m
Deze g die een lichaam ondervindt hangt af van de massa "m1" van de aarde en de afstand "r" tussen de massamiddelpunten van aarde en lichaam (en van die gravitatieconstante G, maar die is overal in het universum hetzelfde).
\(g= G\cdot\frac{m_{aarde}}{r^2} \)
\(F_z= m_{lichaam}\cdot g\)
\(F_z= m_{lichaam}\cdot G\cdot\frac{m_{aarde}}{r^2}\)
\(F_z= G\cdot\frac{m_{aarde}\cdot m_{lichaam}}{r^2}\)
Omdat je op de pool dichterbij dat massamiddelpunt staat is r kleiner, en g dus groter.
Wat je weegschaal aangeeft is dus afhankelijk van je eigen massa (m2) en van die g, want F=m·g bepaalt hoever de veren van je weegschaal worden ingedrukt.
Tenslotte komt er nog een kracht om de hoek kijken, en dat is dat rotatieverhaal. Vaak wordt die wel in één adem in dat zwaartekrachtverhaal gestopt, maar eigenlijk klopt dat niet. Op alle plaatsen op aarde behalve precies op de polen werkt er nog die zogenaamde middelpuntvliedende kracht. Welke
nettokracht er op een lichaam werkt is afhankelijk van de som van alle krachten die op dat lichaam werken. En dus geeft die weegschaal op de evenaar nóg minder aan dan hij al doet vanwege je grotere afstand tot het massamiddelpunt.
(
Als je aan een touw boven een weegschaal gaat hangen, geeft je weegschaal óók minder aan. Dat betekent niet dat er minder zwaartekracht is, dat betekent alleen dat er een spankracht is in het touw die tegen die zwaartekracht inwerkt. De nettokracht richting middelpunt aarde wordt kleiner.)