Monnik schreef:collegavanerik schreef:curious schreef:ach, we bestaan alleen maar uit stofjes, de rest is in- dan wel verbeelding. Een soort subjectieve vertaling van een onkenbare objectieve werkelijkheid. We kunnen never om die stofjes en wat ze met ons doen heen, of wel soms?
Is Johan2 er niet om me hierin even bij te lichten?
zoals al eerder gezegd: als de onkenbare werkelijkheid geen interactie heeft met de kenbare werkelijkheid dan is die per definitie niet relevant.
Ik had eigenlijk gedacht collegavanerik dat je je wel zou kunnen vinden in deze omschrijving van curious. Volgens de empirische leer kom je tenslotte nooit écht bij de werkelijkheid, dus zou je met recht kunnen zeggen dat hij onkenbaar is en curious lijkt me dat hier keurig te hebben weergegeven om de empirici onder ons tevreden te stellen.
Overigens ben ik het hier niet met curious eens en wat meer eens met wat hij eerder zei. We zijn geen veredelde microfoons die geluidsgolven registreren en daar maar wat stofjes aan koppelen in de hersenen. Er is ook de kwestie van bewustzijn en betekenis die we in muziek kunnen communiceren en dat is meer dan de som van geluidsgolven en stoffen, of we kunnen net zo goed hier en nu stoppen als voor de rest iedereen dat gelooft, want dan is hetgeen ik hier schrijf evenals de reacties daarop ook een simpele som van neurale impulsen en is mijn gevoel dat ik er bepaalde betekenissen in probeer uit te drukken ook een illusionair samenstel van endocrine afscheidingen.
Er kan per definitie niks bestaan buiten de kenbare werkelijkheid.
de onkenbare werkelijkheid is een illusie.
Wat is er buiten het heelal? Niets want het heelal is al alles.
Wat was er voor het begin van het heelal? Er was geen begin aan het heelal.
Als je alle kenbare werkelijkheid weghaalt, houd je alleen wisful thinking over.
Als je dan ook nog alle subjectieve projecties weghaalt, heb je een lege dop.
zie ook:
TROELSTRA, S.H. Geen enkel beeld. Mystieke weg, deprojectie en individuatie bij san juan de la cruz Assen/Amsterdam, Van Gorcum, 1977., 199 blz