Nee dat kan nooit, een iq test wil intelligentie meten en geen motivatie, daar zijn weer andere tests voor.peterA schreef:Iemand die graag voor "slim" wil doorgaan zal dus beter scoren wegens meer gemotiveerd?bobaphat schreef:
Er zijn ook mensen die slecht presteren op een iq-test vanwege slechte concentratie, gebrek aan motivatie of doordat ze gewoon hun dag niet hebben.
Er zijn rekentruukjes voor om die mensen eruit te pikken, ik zal niet in detail treden maar daar wordt naar gekeken.
Beiden maar de score sneller en sterker dan de intelligentie als je nog weinig ervaring hebt met zo'n test.Interessant is wellicht de vraag of, en za ja ,in welke mate de intelligentie verbeterd wordt, en niet alleen de score op een test, door training zoals op deze sites?
Voor zover ik weet is er geen verschil in intelligentie, en dan bedoel ik intelligentie tussen verschillende etniciteiten. Onderzoekers die wel verschillen gemeten hebben gingen voorbij aan nurture-effecten. Er is, wanneer je die nurture-effecten zou teniet kunnen doen- wat zeer moeilijk is- geen aanleiding te veronderstellen dat er wel nature-verschil in intelligentie is tussen etniciteit. Als jij beweert dat dat wel zo is, dus na correctie voor nurture zeg maar, zie ik graag een referentie waar ik dat na kan lezen, want dan loop ik achter.bobaphat schreef:Stelling 1 is niet juist. Er is wel degelijk een verschil tussen verschillende landen en ethniciteiten. Deze veschillen zijn persistent en duidelijk zichtbaar. Zuid Oost Aziaten scoren het hoogst van alle ethnische groepen/rassen. Dit verschil is er gewoon klaar. Wetenschappers hebben dit onderzocht door ook bijvoorbeeld adoptiekinderen te testen. Maar wat dan dit verschil veroorzaakt is niet helemaal duidelijk, het kan te maken hebben met culturele bias, maar het verschil is er ook bij voor cultuur gecorrigeerde iq-testen. Error in de testen, toeval en andere oorzaken kunnen nooit het grote verschil verklaren over zo'n grote groep. Een verschil van 7 tot 10 punten over een groep van tien tot honderd duizenden mensen is heeeeel erg significant. Het het verschil is er, het verschil is groot en persistent.Windsurfer schreef:1. nee. er is geen aanleiding te veronderstellen dat intelligentie varieert over bepaalde etniciteiten. daar is wel een bekend boek over geweest, the bell curve, maar dit boek is een voorbeeld van het verkeerd gebruik van methoden en statistiek. een groot probleem is dat culturele invloeden meetellen bij het testen op iq, maar in principe is er dus geen aantoonbaar verschil.
2. iq is te bepalen, en staat redelijk vast qua aanlegdeel, maar een ander deel is te trainen. maar verwacht geen grote veranderingen, het zal nooit meer dan een paar punten verschillen.
MAARRRRRR:::::::
Als je kijkt naar welke landen de beste academische prestaties levert (nobelprijswinnaars, top politici en kunstenaars etc), komen Aziaten er niet beter vanaf denk ik.
(KNIP)
Het is heel simpel.155 lijkt mij erg onwaarschijnlijk, op wikepedia stond dit plaatje:http://en.wikipedia.org/wiki/Image:IQ_curve.svg