Ik wil dat in dit topic of in een ander topic doen. Dit topic leek me meer bedoeld voor een bespreking van Kant (zoals gezegd: de reden waarom ik mij terug zou trekken uit deze discussie).
Precies, dat gaf je inderdaad op een gegeven moment aan. En ik begreep WEL waarom: deze discussie diende oorspronkelijk ertoe om Kant te
begrijpen en dan zijn verdere tussenwerpingen inderdaad niet op zijn plaats. En dat zag jij in.
Jouw antwoord dat je vindt dat Kant's kenleer inmiddels als achterhaald beschouwd kan worden en de links voor teksten die de kenleer van Kant kritisch bespreken waren een direct antwoord op een overigens nieuwe vraag van de Topic Starter, nl. "wat zijn jullie meningen over de methode/complex waarmee Kant tot kennis komt". Gezien het feit dat de TS Kant nog moet gaan lezen, waren m.i. de gegeven links voldoende. Een extraatje zeg maar om je in te verdiepen als je Kant wilt gaan lezen.
Wat de kern van je bezwaren mbt Kant betreft: het lijkt me inderdaad interessant om uiteindelijk iets meer te lezen over je eigen gedachten daarover, in een andere topic uiteraard. En ik ben het met je eens dat, grof gezien, filosofische uiteenzettingen niet zomaar als argument binnen zuiver wetenschappelijke discussies kunnen dienen. Maar goed, sommige discussies (zoals die over bewustzijn) zijn niet zuiver wetenschappelijk. En dan is het handig om je te bedienen van het gedachtengoed van andere denkers, met het doel om uiteindelijk verder te denken. Zulk gedachtengoed is dan weliswaar geen
bewijs voor wat dan ook, maar toont wel aan dat er meerdere slimmeriken zijn geweest die zich met een bepaald concept op een bepaalde manier hebben beziggehouden, wat op zijn beurt een gegeven is dat op z'n minst interessant is.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Weer on topic: ik ben ervoor om hier inderdaad ons hier gewoon te beperken tot de bespreking van Kant's boekwerk. Ik heb er zelf de durf (nog) niet voor gehad maar ik ken wel mensen die Kant inderdaad eerst eens "via anderen" hebben gelezen. Eerst een andere filosoof lezen die in begrijpelijke taal over Kant heeft geschreven, dan pas Kant. Dingen vallen dan beter op hun plek blijkbaar. Iets wat Soterius ook zei.