Puzzel Puzzels
theoriegeladen
Artikelen: 0

Re: Immanuel Kant

Beste heavenonEarth,

Graag hoor ik een ander topic wat de beste denkmethode van dit moment is.

Maw, ik daag je uit vernieuwend, creatief en scherpzinnig te zijn.

Ik stel de beperking in dat je op geen enkele manier refereert of linkt aan andermans theorie. Wees dus oorspronkelijk en verras me!

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

HeavenOnEarth

theoriegeladen schreef:Beste heavenonEarth,

Graag hoor ik een ander topic wat de beste denkmethode van dit moment is.

Maw, ik daag je uit vernieuwend, creatief en scherpzinnig te zijn.

Ik stel de beperking in dat je op geen enkele manier refereert of linkt aan andermans theorie. Wees dus oorspronkelijk en verras me!
Liefde is het Alkmaar van het Universum
You and me baby, we ain't nothing but mammals.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Veertje

Ik wil dat in dit topic of in een ander topic doen. Dit topic leek me meer bedoeld voor een bespreking van Kant (zoals gezegd: de reden waarom ik mij terug zou trekken uit deze discussie).
Precies, dat gaf je inderdaad op een gegeven moment aan. En ik begreep WEL waarom: deze discussie diende oorspronkelijk ertoe om Kant te begrijpen en dan zijn verdere tussenwerpingen inderdaad niet op zijn plaats. En dat zag jij in.

Jouw antwoord dat je vindt dat Kant's kenleer inmiddels als achterhaald beschouwd kan worden en de links voor teksten die de kenleer van Kant kritisch bespreken waren een direct antwoord op een overigens nieuwe vraag van de Topic Starter, nl. "wat zijn jullie meningen over de methode/complex waarmee Kant tot kennis komt". Gezien het feit dat de TS Kant nog moet gaan lezen, waren m.i. de gegeven links voldoende. Een extraatje zeg maar om je in te verdiepen als je Kant wilt gaan lezen.

Wat de kern van je bezwaren mbt Kant betreft: het lijkt me inderdaad interessant om uiteindelijk iets meer te lezen over je eigen gedachten daarover, in een andere topic uiteraard. En ik ben het met je eens dat, grof gezien, filosofische uiteenzettingen niet zomaar als argument binnen zuiver wetenschappelijke discussies kunnen dienen. Maar goed, sommige discussies (zoals die over bewustzijn) zijn niet zuiver wetenschappelijk. En dan is het handig om je te bedienen van het gedachtengoed van andere denkers, met het doel om uiteindelijk verder te denken. Zulk gedachtengoed is dan weliswaar geen bewijs voor wat dan ook, maar toont wel aan dat er meerdere slimmeriken zijn geweest die zich met een bepaald concept op een bepaalde manier hebben beziggehouden, wat op zijn beurt een gegeven is dat op z'n minst interessant is.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Weer on topic: ik ben ervoor om hier inderdaad ons hier gewoon te beperken tot de bespreking van Kant's boekwerk. Ik heb er zelf de durf (nog) niet voor gehad maar ik ken wel mensen die Kant inderdaad eerst eens "via anderen" hebben gelezen. Eerst een andere filosoof lezen die in begrijpelijke taal over Kant heeft geschreven, dan pas Kant. Dingen vallen dan beter op hun plek blijkbaar. Iets wat Soterius ook zei.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
HeavenOnEarth

Ik ben blij dat je het in grote lijnen met me eens bent. Ik had gehoopt op een wat stellerige postitie aangaande het ingetraal, ongewijzigd overnemen van de historische filosofen. Imo (maar eigenlijk eerst in de o van Russell) is filosofie een discipline die zich bezighoudt met de onderwerpen waar we wel iets van weten, maar niet alles. Dit houdt automatisch in dat na verloop van tijd en toename van kennis sommige ideen herzien moeten worden. In een apart topic zal ik daarom wat dieper ingaan op mijn bezwaren tegen de visie van Kant. Ik hoop dat hierdoor het modeerbeleid bij sommige onderwerpen wat kritischer wordt.

Wanneer er verder geen bezwaren zijn maak ik het topic graag wat algemener dan alleen het 'dissen' van Kant. Zoals gezegd is Kant niet uniek retro-ruk. Er zijn tal van ideeën die destijds vast en zeker aannemelijk hebben geklonken, maar nu afgewezen moeten worden (zoals ooit ook over de nu levende grootheden gezegd zal gaan worden). In dat topic kunnen we het dan eens kritisch hebben over de huidige relevantie van historische denksystemen. Ik denk dan aan een titel als "Grote maar Achterhaalde Denkers" of zo. Ik zal van de week dus het spits afbijten met mijn belangrijkste bezwaren tegen Kant.
Soterius

Eindelijk...
"Be prepared for the worst, but expect the best"
HeavenOnEarth

Eindelijk...

[rr]

Ik weet niet hoe je zal reageren maar ik ga er in ieder geval vanuit dat het uitgebreid, diepgaand en meeslepend wordt. :wink:
Soterius

Oh, ik voel me vereerd maar ik weet niet of ik wel inhoudelijk op je uiteenzetting ga reageren hoor! Maar als je daadwerkelijk je stelling zult beargumenteren (doet er niet toe of je argumenten deugen of niet), zul je zeker een complimentje van me krijgen! Veel succes ermee! :)
"Be prepared for the worst, but expect the best"

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

theoriegeladen

Jammer dat ondanks de hits dit toppic niet van de grond wil komen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!