Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
CyberFreak
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 04:52

De chaostheorie

Wat word er nou precies bedoelt met de chaos theorie

kan iemand dit een beetje uitleggen :shock: gaat vooral om de basis ervan

Mischien kan hier ook een leuke discusie ontstaan

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Anonymous
Artikelen: 0

Re: De chaostheorie

Dat is niet echt wiskunde,

ik denk dat het bekendste voorbeeld is dat een vlinderslag in het amazonewoud een tornado kan teweegbrengen in de Atlantische oceaan.

Dus feitelijk dat een boel kleine dingen tesamen 1 groot ding kunnen voortbrengen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
doemdenker
Artikelen: 0
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 16:27

Re: De chaostheorie

Dat is niet echt wiskunde,


Of wel. Denk maar aan fractals. Zoek op google maar eens onder feigenbaum.
How will it end?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: De chaostheorie

inderdaad, het is blijkbaar wel gerelateerd tot wiskunde :shock: hoewel ik het eerder als natuurkunde zou bezien, bedankt voor de tip trouwens doemdenker.
CyberFreak
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 04:52

Re: De chaostheorie

Ja maar als je alles zou weten dan zou je toch de toekomst kunnen berekennen (de chaos theorie heeft te maken met natuurkunde en wiskunde dus kwist ff niet zo snel waar ik het zetten moest)

dat zou dan ook weer betekennen dat het lot vast staat :shock:

en zou de toekomst en het verleden dus berekenbaar zijn

toch??
Gebruikersavatar
doemdenker
Artikelen: 0
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 16:27

Re: De chaostheorie

dat zou dan ook weer betekenen dat het lot vast staat


Dat we de toekomst niet kunnen berekenen wil niet zeggen dat het lot niet vast staat. Maargoed, dat zei je ook niet. :shock:
How will it end?
CyberFreak
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 04:52

Re: De chaostheorie

Ja maar DUS de toekomst staat vast

STEL wij kunnen in de toekomst de toekomst berkenen

wij halen dan vanaf het moment nu de toekomst hierheen

dan leren wij van de technologie in de toekomst

dan zou de toekomst moeten veranderen

maar die stond al vast :shock:

whaaa

wat zou er dan wel moeten gebeuren?

(dit hoort eigenlijk niet echt meer in het wiskundeforum maarja) mischien kan een admin het nog verplaatsen maarja tis wel verbonden met de wiskunde
Gebruikersavatar
doemdenker
Artikelen: 0
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 16:27

Re: De chaostheorie

wij halen dan vanaf het moment nu de toekomst hierheen

dan leren wij van de technologie in de toekomst

dan zou de toekomst moeten veranderen

maar die stond al vast  

whaaa


Hieruit concludeer je gewoon dat je de toekomst niet kunt berekenen, dan klopt alles weer. :shock:

Maare, het ging over chaos. ;)
How will it end?
Gebruikersavatar
Elmo
Artikelen: 0
Berichten: 3.437
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 13:47

Re: De chaostheorie

Dit is een zeer leesbaar stukje (engels) over chaostheorie.

Het is wel degelijk zeer harde wiskunde hoor...
Never underestimate the predictability of stupidity...
CyberFreak
Artikelen: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 04:52

Re: De chaostheorie

JA inderdaad tis ook wiskunde maar klopt het wel???

kbedoel het klopt wel maar toch als je nagaat dat ALS je alles weet dat je dan de toekomst kan voorspellen en dan de toekomst terug haalt naar het moment van nu dan veranderd dus de toekomst?? en dan klopt er weer iets niet :S klopt de chaos theorie dan wel??

Kijk wij zien iets en wij reageren er op (heeft dus ook te maken met de chaos theorie)
K. Jansen
Artikelen: 0
Berichten: 510
Lid geworden op: wo 18 aug 2004, 21:48

Re: De chaostheorie

http://www.ecologiebibliotheek.nl/chaostheorie.htm

Ikzelf snap niet precies wat de chaostheorie inhoud, ik heb wel enkele voorbeelden op google gevonden. Maar op de hierbovengenoemde site staat het volgende:
Aanvankelijk leverde de theorie niet veel meer op dan wat fraaie computerplaatjes en een verklaring voor het feit dat de weermannen er altijd naast zitten. Maar begin jaren '90 was de theorie zover gevorderd dat hij een wiskundige analyse van willekeurigheid kon bieden die kon worden gebruikt om de onvoorspelbaarheid te verklaren in allerlei fysieke en sociale systemen.
Er staat dat de theorie zover gevorderd is dat er wiskundige analyses zijn, die worden gebruikt om de onvoorspelbaarheid te berekenen.

Maar als je de onvoorspelbaarheid berekent is het toch geen chaostheorie meer :shock: Of kijk ik hier verkeerd tegen aan?

Groetjes Kasper
Gebruikersavatar
Rogier
Artikelen: 0
Berichten: 5.679
Lid geworden op: di 27 apr 2004, 13:40

Re: De chaostheorie

Ja maar DUS de toekomst staat vast
Dat is nog maar de vraag... (al denk ik persoonlijk van wel)

Zie ook dit topic: toeval
STEL wij kunnen in de toekomst de toekomst berkenen
Dat zal nooit kunnen, het impliceert een tegenspraak: de toekomst kennen is hem veranderen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Mafkees
Artikelen: 0
Berichten: 338
Lid geworden op: ma 02 aug 2004, 13:19

Re: De chaostheorie

STEL wij kunnen in de toekomst de toekomst berkenen
Dat zal nooit kunnen, het impliceert een tegenspraak: de toekomst kennen is hem veranderen.
Als je de toekomst kent, hoef je 'm nog niet te veranderen. Stel de toekomst ligt vast en je kent de toekomst, dan verander je 'm toch niet? :shock:
Anonymous
Artikelen: 0

Re: De chaostheorie

Rogier schreef:
STEL wij kunnen in de toekomst de toekomst berkenen
Dat zal nooit kunnen, het impliceert een tegenspraak: de toekomst kennen is hem veranderen.
Als je de toekomst kent, hoef je 'm nog niet te veranderen. Stel de toekomst ligt vast en je kent de toekomst, dan verander je 'm toch niet? ;)
Mwah, misschien een beetje laat met een antwoord in deze zeer interesante doch gecompliceerde topic. Maar ja, boeiend.

Tuurlijk verander je de toekomst als je hem kent, want als je nhem niet kende zag je toekomst er heel anders uit... of stijgt dit nu boven mijn niveau :shock:

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Meszahline
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 jan 2005, 20:48

Re: De chaostheorie

Dit Bovenstaande Bericht was dus van mij... ben dus nieuw, hallo iedereen :shock:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!