dit inzicht is inderdaad beter, zij het een stuk banaler, en in tegenspraak met de uitspraak van Hume, dat je citeerde in het andere topic. Je weet wel waarin hij zegt dat mensen uitsluitend leren dmv associatie en niet door redeneren.
In het betreffende topic vond ik het aanhalen van Humes inductieprobleem op zijn plek, wat niet wil zeggen dat ik Hume als autoriteit verhef, allerminst zelfs...
Humes gedachtengoed over het menselijke verstand is opzichzelf erg simplistisch al weet hij een paar waarheden als koeien neer te zetten zoals het inductieprobleem.
Het aangehaalde citaat van Hume (dat slechts betrekking had op inductie) lijkt mij dan ook niet in tegenspraak met de visie van Humprey die ik in deze draad aanhaal.
Informatie verkregen uit introspectie te associeren aan de ander zal met name een inductieve basis hebben, maar zal worden besloten middels deductie.
-Als ik geslagen wordt voel ik boosheid.(inductie)
-Als ik boos ben ga ik schreeuwen.(inductie)
-Als anderen geslagen worden gaan ze schreeuwen.(inductie)
-Anderen zijn boos als ze geslagen worden.(deductie)
Toch veronderstelt het een bewustzijn dat groot genoeg is om niet te blijven steken in "de waard vertrouwt zijn gasten zoals hij zelf is".
Inderdaad, maar de minimale voorwaarde om inzicht in de ander te krijgen is inzicht in jezelf; je hebt immers vergelijkingsmateriaal nodig.
Probeer eens aan een blind geboren persoon uit te leggen hoe mooi de kleuren van een meloen zijn.
Wanneer hij niet kan refereren aan kleuren valt hem niks duidelijk te maken, hij zal het nooit begrijpen.
Dat wil niet zeggen dat wanneer hij wel kon zien, hij jouw mening kon delen, wellicht vind hij de meloen een afzichtelijk ding.
Je hebt dan wel een uitgangspunt.