Puzzel Puzzels
GJ_
Artikelen: 0

Re: Automotorontwerpen

Hangt een beetje van de motor af. Zoek op "sankey diagram".

Bij veel dikke tweetakten bijvoorbeeld mis je de inlaatkleppen en heb je alleen een paar dikke uitlaatkleppen in de kop zitten. Het inlaten gebeurt dan bv geblazen door poorten rondom in de cylinders. En bij een automotor zal het ook wel afhangen van het aantal kleppen per cylinder. Desmodromische bediening zal ook afwijken van "normaal" vermoed ik zo.

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

3/8"

In 1992 had ene Rupert Baindl al bedacht om 2 drijfstangen aan een zuiger te monteren en deze contra van elkaar te laten bewegen. Het word nu ook werkelijk in een productie motorfiets gebruikt ( Neander turbo diesel).

Maar die wet van behoud van ellende blijft van toepassing, de leibaan krachten zijn veel kleiner zodat de zuiger korter gemaakt kan worden= minder weerstand maar de weerstand neemt weer toe door het uitgebreide drijfwerk, plus de zuiger bewegingen worden ongelijk= meer trilling.

Het blijft gewoon erg moeilijk om een alternatief voor de eindeloos doorontwikkelde zuigermotor te vinden, en.. wat is er eigenlijk verkeerd aan, het ziet er misschien wat ouderwets uit zo'n krukas met stangen en assen, maar het is eenvoudig (erg belangrijk) en betrouwbaar.

Zolang je een verbranding wil omzetten naar kracht blijft het lage redement aanwezig.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

GJ_

Het systeem is nog veel ouder. Het is erg knap als je een nieuwe zuiger of drijfstangconfiguratie kan bedenken:

er bestaan al heel lang:

-motoren met twee zuiger op 1 drijfstang (drijfstang loopt aan de boven kant door de zuiger naar de volgende. Met deze zuigers zit er dan ook nog eens aan de boven en onderkant een verbrandingskamer (4 per drijfstang dus). Onder andere MAN bouwt deze machines.

-tweetaktdiesels met twee zuigers tegen over elkaar in 1 cylinder. Onder een ring inlaatspoelpoorten, boven een ring uitlaatspoelpoorten. De meeste grote scheepsdiesels zijn tweetaktturbodiesels met gewone uitlaatkleppen in de kop, maar er zijn hier heel veel varianten op bedacht.

-dubbelzuigerdiesels met ook weer twee tegenoverelkaar liggende zuigers zonder echte drijfstangen maar meer met een soort "wiebelstangen" die op één drijfstang (om het hoekje dus) lopen. (erg engels)
8000rpm

GJ_

LEUK, die eerste link. Dat is de motor die in de antieke van gend en loos vrachtauto's zat. Die motor bedoelde ik bij nummer drie: die met die "wiebelstangen". Ik meende dat ik hem hier in een boek had staan (Dubbels taschenbuch fur den machinenbau, moet je flinke tachen voor hebben: formaatvan een grooote bijbel) maar kon hem niet meer vinden.
Schwartz

Weet iemand of er ooit is geexperimenteerd met microgolven ontsteking?

De microgolven moeten dan door een venstertje naar de cylinder gaan en kunnen daar lekker rondbanjeren.

Vragen?

Welke frequentie zou werkenn?

Welk vermogen heb je nodig?

Werk het op diesel, benzine, gas?

Kan men door middel van microwave technieken vele vlamfronten maken.

Hoe zal het met de vervuiling staan van het vlak waardoor de microgolven moeten.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
wombat

Dieselolie in een dieselmotor brand vanzelf door de hoge temp. , je hebt daar geen microgolven voor nodig.

Een bougie werkt op hoogspanning, dat is meteen ook het zwakke punt. Veel storingen leiden naar de ontsteking. Maar zijn microgolven net zo betrouwbaar of beter ? En ik weet niet eens hoe je dat zou kunnen uitvoeren als het al zou werken.

Microgolven werken dacht ik bij polair stoffen, dus niet op benzine , LPG of eventueel diesel. Misschien werkt het wel bij alcohol?

Een ander punt is dat een bougie de ontbranding start op één plunt, de microgolven zou je net zo moeten concentreren dat de brandstof op een punt start met verbranden.
Het eerste wiel was echt niet rond
GJ_

Lijkt me handig. Eén lekje in afscherming en al je electronica wordt gefrituurd.
Programmers don't byte, they nibble a bit
Schwartz

Met microgolven kan men men pulsen geven van 10.000 watt en deze zodanig sturen dat er een brandpunt ontstaat.

Zo kan men de verbranding starten op een strategische plaats.

Ook kan men meerdere pulsen na elkaar geven zodat er multiontsteking mogelijk is.

Ik weet niet of er kleine units bestaan die kortstandig een microgolf pulse afgeven door een stroom signaal toe te voeren.

Het systeem met microgolfbuizen en alle apparatuur lijkt me nogal duur.

Er zijn wel al lampen die met een microgolf generator werken.

Dit microgolf-apparaat zou dan misschien geschikt kunnen zijn.

Ik zou wel eens weten hoeveel watt je nodig heb aan vermogen met een brandpunt om uberhaupt een gecomprimeerd benzine mengsel te ontsteken.

Een goed brandpunt maken met microgolven is een techniek opzich.

Ik heb wel eens grafietpotloodjes, bijvulpennetjes van 0.5 mm dik, in een waterbakje tot verbranden gebracht in de magnetron.

Wel de juiste lengte nemen,

Ook kan men vonken creeeren door de stromen.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Ladorite

Dit is allemaal leuk en aardig.

Maar om nou een normale cilinder motor te gaan verbeteren... lijkt me moeilijk.

Er zit echt al jaren development in. Ik denk toch beetje dat je moet gaan kijken naar electrische motoren.

Ooit gehoord van de Troy Reed motor ?? die uitzichzelf loopt. Als iedereen zich daar in verdiept. Zou veel beter zijn. :)

Maar dit is gewoon een mening.

Ik bedoel een echte cilinder motor klinkt natuurlijk mooier en geeft mooier gevoel. Snap dat mensen dat willen behouden :) !!!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!